اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف جیرفت:

وقف‌های جیرفت پشتوانه‌ ندارند/ واقفان قید و بند را بردارند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: ما در شهرستان جیرفت وقف پشتوانه‌دار نداریم و باید سال‌ها صبر کنیم تا یک خیر با ما مشارکت کند و این موقوفه احیا شود در غیر این صورت موقوفه بایکوت می‌شود.

وقف‌های جیرفت پشتوانه‌ ندارند/ واقفان قید و بند را بردارند

مهدی شریف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: وقف تبدیل مالکیت خصوصی به مالکیت عمومی است ما در بحث موقوفات با وقف عام و خاص سروکار داریم بخشی که به جامعه بر می‌گردد، وقف عام است.

وی افزود: خاصیت خوب وقف این است که تمام مصارف آن صرف موارد عام‌المنفعه شود که بهترین نوع آن کمک به آزادی زندانیان و مستمندان است، درست است که خاصیت وقف ماندگاری است اگر واقفان قید و بند را از وقف بردارند، نیت واقف هم ماندگار می‌شود.

شریف تصریح کرد: چیزی که در وقف مهم است، دور اندیشی واقف است تا به وقف خود ضربه‌ای نزند، اوقاف در راستای وظایفی که دارد بر موقوفات نظارت می‌کند اما اگر خود واقفان متولی را نهادی مانند اوقاف بگذارند، قطعاً در مسیری که بیان می‌کنند وقف مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه 69 موقوفه در شهرستان جیرفت داریم که تعداد آن‌ها در حال افزایش است و برخی هم در حال شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: برخی موقوفات منطقه هنوز در حال شناسایی نشدند، چون اسناد و مدارک ما در این راستا هنوز معتبر نیست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: فرهنگ‌سازی ما در زمینه وقف ضعیف است و در جنوب کرمان هم یا وقف نمی‌کنیم و یا وقف بر مساجد داریم در نیت‌های دیگر وقفی نمی‌بینیم، ما بارها بیان کردیم که وقف کنید اما بر مسجد باشد، ممکن است، ساخت و ساز مسجد طول بکشد و یا اینکه در نزدیکی آن مسجد دیگری باشد در نتیجه ممکن است از بین برود.

شریف ابراز داشت: نظارت بر وقف‌های انتفاعی مانند مساجد سخت است، ممکن است با مرور زمان وقف از بین برود.

وی عنوان کرد: ما در شهرستان جیرفت وقف پشتوانه‌دار نداریم و باید سال‌ها صبر کنیم تا یک خیر با ما مشارکت کند و این موقوفه احیا شود در غیر این صورت موقوفه بایکوت می‌شود یا اینکه خود سازمان اوقاف و امور خیریه درآمدی داشته باشد و مسیر نیت واقف هم منعی نداشته باشد با مشارکت موقوفه‌ای دیگر این موقوفه احیا شود که این هم سخت است.

شریف افزود: باید سمت و سو وقف را به سمتی ببریم که وقف‌های پشتوانه‌دار در جنوب استان افزایش یابد و وقف‌هایی که در نیت‌هایی کم داریم و نیازهای فعلی جامعه است باشد، یعنی وقف منطبق با نیاز روز جامعه باشد.

انتهای پیام/80002/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول