اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس:

وقف جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: وقف با توزیع مجدد درآمد بین افراد، جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند.

وقف جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان ابراهیم کارخانه‌ای گفت: توجه به فرهنگ وقف و نهادینه کردن آن در بین خیران به عنوان یکی از سنت‌های پسندیده در اسلام و سیره پیامبر اکرم(ص) می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

وی گفت: وقف و درآمدهای ناشی از آن می‌تواند در بحث بودجه کمک بسزایی به ادارات و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه استان کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های قابل توجه در حوزه وقف است، ابراز کرد: با توجه به آمار موجود در شهرستان ملایر تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه وقف انجام شده که انتظار می‌رود این مباحث در شهرستان‌های دیگر نیز انجام شود.

وی وقف را دارای اثرات و برکات بسیار دانست و افزود: وقف نمادی از روح خیرخواهی، تعاون، همزیستی، عطوفت انسانی و برخاسته از ایده والا و ایمان است.

کارخانه‌ای اظهار داشت: وقف با توزیع مجدد درآمد بین افراد، جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند.

به گفته وی در وقف بیشتر، افراد محتاج و فقیر ذینفع هستند لذا اگر چه وقف به عنوان یک امر اخلاقی شناخته شده اما در عمل تأثیر بسزایی در تأمین عدالت اجتماعی دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: سنت وقف تا حد زیادی از عوارض سوء بی‌عدالتی‌های اجتماعی و شکاف‌های طبقاتی می‌کاهد و از افزایش مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بر خلاف محیط‌های مادی که تکاثر و اشرافیت، ملاک برتری است، در محیط اسلام ایثار و تعمیم ثروت‌های اضافی شخصی از راه وقف، حبس و هبه نه تنها ملاک برتری است بلکه عبادت بزرگ محسوب می‌شود.

کارخانه‌ای درباره برخی از راه‌های افزایش بهره‌وری موقوفات بیان کرد: عوامل مؤثر در بهره‌وری را می توان در مدیریت، سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه، مقررات دولتی، ترکیب نیروی انسانی، درصد بهره‌برداری از امکانات، امنیت شغلی و در نهایت اخلاق کار جستجو کرد.

وی در خصوص راهکارهای اقتصادی برای افزایش وقف نیز گفت: رسیدگی مستمر به وضعیت موقوفات و بررسی امکان اصلاح و مرمت ضایعات وارده به آنها برای تامین کارآیی و بهره وری هر چه بیشتر از آنها یکی از این راهکارهاست.

به گفته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بهینه‌سازی سیستم اداره و کنترل موقوفات و بروز کردن آن، ارزیابی درست از میزان واقعی درآمدها و عواید حاصله از موقوفات، مشخص کردن میزان افزایش یا کاهش آن نسبت به سنوات قبل از دیگر راهکارهاست.

وی گفت: مطالعه و بررسی امکان توسعه بهره‌وری اقتصادی از موقوفات موجود، فراهم کردن شرایط احراز آن، افزایش درآمدهای حاصله و متمرکز کردن خدمات ناشی از موقوفات در بخش‌های میانی و پایینی اجتماع، استقرار عدالت اجتماعی در بهره گیری از همه امکانات زیستی از دیگر مواردی است که می تواند برای افزایش وقف به کار گرفته شود.

انتهای پیام/89029/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول