اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجلاسیه 10 هزار افلاکی خاکی/6

گذری بر مجاهدت‌های سنگرسازان بی‌سنگر مازندران

جهاد مازندران در دوران دفاع مقدس با استقرار و تجهیز 12 مرکز ستاد پشتیبانی و 16 مقر تاکتیکی در مناطق مختلف عملیاتی غرب و جنوب و جزیره لارک کارنامه درخشانی دارد.

گذری بر مجاهدت‌های سنگرسازان بی‌سنگر مازندران

به گزارش بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، جهادسازندگی در 27 خرداد سال 1358 به فرمان امام (ره) به منظور ایجاد نهضتی همه جانبه برای مبارزه با فقر و محرومیت‌زدایی، توسعه و عمران روستایی و حرکت در مسیر استقلال و خودکفایی، از متن توده میلیونی مردم محروم و مستضعف به وجود آمد، تا بذر استقلال و آبادانی در دل روستاییان، جان بگیرد.

اما دیری نپایید که آتش جنگ با نیت شوم صدام دیکتاتور و سرسپرده افروخته شد و جهادسازندگی را زودهنگام وارد مرحله جدیدی از حیات کوتاهش ساخت. 

* سفیر کاروان کمک‌های مردمی

نخستین کاروان کمک‌های مردمی استان از طریق جهادسازندگی مازندران، 10 روز بعد از تجاوزات عراق و در حدود 70 کامیون، با حمایت حضرت آیت‌الله روحانی، نماینده حضرت امام (ره) در استان، به شهر اهواز ارسال شد و متعاقب آن بعد  از 20 گذشت  روز یک گروه پزشکی با تعدادی از پزشکان و نیروهای امدادی و درمانی با امکانات دارویی و تجهیزات پزشکی به منطقه اعزام شدند.

 * نخستین اعزام

نخستین گروه اعزامی در قالب نیروهای کلیدی در چهارم مهرماه، عازم جنوب و در تاریخ پنج مهر 59 وارد شهر اهواز شدند و با هماهنگی مسئولان استان خوزستان در مدرسه راهنمایی امیرکبیر واقع در ضلع شرقی جاده اهواز به آبادان، روبه‌روی پمپ بنزین مستقر شدند.

جهادگران مازندران با تشکیل ستاد اجرایی در مدرسه امیرکبیر در بخش‌های مختلف عملیاتی، خدماتی، تعمیراتی، مهندسی رزمی و فرهنگی و بهداشتی در مناطق جنگی به یاری رزمندگان اسلام شتافتند و حتی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی در جبهه آبادان و شرق کارون ( جبهه دارخوین ـ محمدیه ـ سلمانیه ) با تأسیس یک آشپزخانه بزرگ در ستاد پشتیبانی  شهر شادگان هر در خدمت نیروهای اسلام بودند.

* ایستگاه صلواتی

ایجاد ایستگاه صلواتی در مسیرهای پر تردد رزمندگان و حتی مناطق عملیاتی آزاد شده، از جمله اقدامات مهم جهادگران بوده است که علاوه بر ارائه خدماتی چون چای و شربت و ایجاد محیطی برای استراحت،عمدتاً وعده گاه دیدار بسیاری از رزمندگان با همرزمان شان که در سایر لشکرها و یگان‌ها حضور داشته‌اند، بوده است.

* فعالیت های لُجستیکی

یکی از نیازهای اساسی در مناطق جنگی در امر حمل و نقل و لجستیک، بهره‌مندی از ماشین‌های سبک و سنگین و نیمه سنگین بود که در اثر تردد زیاد و خرابی جاده‌ها و اصابت ترکش گلوله‌های توپ و خمپاره، از رده خارج می‌شدند.

جهاد مازندران با به کارگیری تعمیرکاران مجرب جهادی و مردمی و با ایجاد تعمیرگاه ماشین‌آلات در مناطق مختلف توانستند یکی از خلاهای بزرگ و مهم در مسیر فعالیت رزمندگان را در ماه‌های نخست شناسایی و برطرف کنند و حتی می‌توان به تعمیرات بیش از 500 دستگاه ماشین‌آلات تا پایان سال نخست جنگ (29 اسفند 59) در تعمیرگاه بزرگ مدرسه امیرکبیر اهواز اشاره کرد.

* اقدامات امدادی

نیروهای جهاد در قالب گروه امداد و نجات و تعمیرات در شب‌های عملیات، بدون داشتن ابزار دفاعی (اسلحه و مهمات) و با به همراه داشتن تجهیزات اولیه ( ابزار مکانیکی، باطری و سیم‌های رابط) در کنار رزمندگان اسلام حضور داشتند و در راه‌اندازی خودروهای رزمندگان و همچنین ماشین آلات به غنیمت گرفته شده از نیروهای دشمن، جلوه‌های زیبایی از ایثار را از  از خود به نمایش گذاشتند که می‌توان به عبور این گروه در شب عملیات والفجر هشت از رودخانه اروند با هدف پشتیانی از لشکر المهدی شیراز، اشاره کرد.

* استقرار و تجهیز 12 مرکز ستاد پشتیبانی و 16 مقر تاکتیکی

جهاد مازندران در دوران دفاع مقدس با استقرار و تجهیز 12 مرکز ستاد پشتیبانی و 16 مقر تاکتیکی در مناطق مختلف عملیاتی غرب و جنوب و جزیره لارک، مسئولیت ایجاد استحکامات و جاده‌های مواصلاتی، احداث خاکریز، سنگرهای انفرادی، گروهی، سکو، سنگر برای ادوات زرهی و سایت موشکی، نمازخانه، اورژانس خط، باند هلی‌کوپتر را برای پشتیبانی مهندسی و خدماتی یگان های رزمی وسپاه و ارتش بر عهده داشت.

* حضور در 17 عملیات

جهادسازندگی مازندران تا قبل از عملیات محرم همراه با سایر استان‌ها به صورت مشترک در مهندسی جنگ فعالیت داشت، ولی همزمان با عملیات محرم، به تشکیل گردان مهندسی رزمی جنگ اقدام کرد و مسئولیت عملیات مهندسی رزمی تیپ 25 کربلا را به عهده گرفت.

- رزمندگان جهادگر مازندران از ابتدای جنگ تحمیلی  تا پذیرش قطعنامه با حضور در 17 عملیات بزرگ و غرور آفرین ( فرماندهی کل قوا  خمینی روح خدا ـ ثامن الائمه – طریق القدس ـ فتح المبین ـ بیت المقدس ـ رمضان ـ محرم ـ والفجر مقدماتی ـ والفجر یک ـ والفجر 6 ـ بدر ـ والفجر هشت ـ کربلای چهار ـ کربلای پنج ـ کربلای هشت ـ نصر 4 ـ بیت المقدس 7 ) پشتیبانی مهندسی و خدماتی لشکرهای مختلف سپاه و ارتش در عملیات ها را بر عهده داشتند  و در این راستا می توان به حضور فعال و چشم گیر مهندسی جهاد مازندران در دو عملیات بزرگ والفجر هشت در فاو و عملیات کربلای پنج در شلمچه اشاره کرد. 

* مجاهدت کم‌نظیر در عملیات والفجر 8

- در عملیات والفجر هشت پشتیبانی مهندسی رزمی جهاد مازندران، نقش ممتازی داشته است و آن حضور فعالانه و مقتدرانه ده ماه قبل از عملیات در منطقه و احداث ده‌ها کیلومتر جاده‌های اساسی از جمله جاده خضر، جاده صراط و جاده و پل‌های مختلف در جزیره آبادان و جاده دسترسی به دریا و جاده‌های میان خسروآباد و اروندرود در داخل نخلستان‌ها، آموزش آبی، خاکی یگان‌های عمل کننده، آموزش، نصب و به‌کارگیری پل خضر بوده است.

حفر کانال و پمپاژ آب برای ادامه جنگ آبی با دشمن جهت حفظ نیروهای رزمنده و بسیجی، احداث خاکریز، جاده، پل‌های لوله‌ای و فلزی، ساخت اسکله در خورعبدالله با عنوان پروژه  صفر از جمله فعالیت های کلیدی پشتیبانی مهندسی رزمی جهاد مازندران بوده که در نهایت با استفاده از این اسکله، عملیات های خاص دریایی انجام شد و موجب انهدام اسکله های البکر و الامیه عراق، توسط نیروی دریایی گردید.

همکاری در ساخت انواع پل به ویژه پل معروف بعثت بر روی رودخانه ی اروند و بیمارستان های متعدد در فاو، عقبه ها و ایجاد سد خاکی بر روی رودخانه ی بهمنشیر و... از جمله خدمات دیگر این یگان در جنگ بوده است.

* حماسه عظیم کربلای پنج

- جهاد مازندران با شروع عملیات کربلای پنج (19دی‌ماه 65) وارد منطقه عملیاتی شلمچه شد و تا پایان پذیرش قطعنامه  (سال 1367) در منطقه شلمچه جزایر بوارین ـ شهرک دوئیجی ـ جزایر ام الطویل(خط کمیته) جهت ایجاد استحکامات خطوط مقدم و جاده های ارتباطی، ساخت سنگر های گروهی و انفرادی، سکوهای دیدبانی و غیره، با توجه به موقعیت حساس منطقه و حجم آتش سنگین توپخانه دشمن بعثی، بیشترین شهید و زخمی را در دوران دفاع مقدس نسبت به سایر مناطق عملیاتی، تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

مردان و زنان فداکار و ولایتمدار دیار همیشه سبز مازندران با جان و مال و حضور مقتدرانه در عرصه دفاع از شرف و تمامیت ارضی کشور اسلامی، با اعزام 62 هزار نفر نیروی تخصصی فنی و خدماتی و 11 هزار دستگاه کمپرسی و ماشین‌آلات راه‌سازی و جذب و ارسال کمک‌های مردمی و انجام کارها و پروژه‌های مهندسی در عملیات‌ها و مناطق مختلف با اهداء 161 شهید و 1298 جانباز، 6 جاویدالاثر و سه آزاده نام خود را در تاریخ دفاع مقدس جاویدان ساخته‌اند.

انتهای پیام/86020/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول