اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد

سرمازدگی محصولات کشاورزی و سودجویی دلالان

خسارات سرمازدگی از یک طرف و هجوم دلالان از طرف دیگر عرصه را بر کشاورزان قلعه‌گنجی تنگ کرده است.

سرمازدگی محصولات کشاورزی و سودجویی دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، با آغاز فصل سرما در جنوب کرمان این روزها از گوشه و کنار این خطه زرخیز هر روز خبر سرمازدگی و وارد آمدن خسارت به کشاورزان زحمتکش به گوش می‌رسد.

اما این حکمت خداوند را عده‌ای منبع درآمد خود کرده و با بالا بردن قیمت‌های میوه و تره‌بار در میادین ضربات جبران‌ناپذیری به قشر زحمتکش کشاورز وارد می‌کنند.

امسال با وجود اینکه قیمت محصولات جالیزی رشد فزاینده‌ای داشت، اما دلالان با خرید و انبار کردن این محصولات باز هم کمر همت به یک شبه پولدار شدن را بستند و قصد کمک به اقتصاد مقاومتی را ندارند.

نبود جایگاه‌های صادرات مستقیم و سردخانه‌های جالیزی در منطقه این همت دلالان را دوچندان و بار گران مشکلات بار دیگر کمر کشاورز را خم کرده است.

خسارت سرمازدگی به 1400 هکتار اراضی کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج گفت: با آغاز فصل سرما به بیش از یک‌هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی قلعه‌گنج خسارت وارد شد و بیش از 30 تا 40 درصد کشاورزان زیان دیدند.

محمد یزدان‌خواه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مبلغ برآوردی که کارشناسان مراکز خدمات این نهاد تخیمن زده‌اند، بیش از 50 میلیارد ریال به جالیزکاران است که عمده این محصولات خیار سبز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، مرکبات و ذرت است.

وی اذعان داشت: با کاهش محصول در میادین عرضه و تقاضا افزایش قیمیت‌ها را داریم که این امر سبب سودجویی دلالان می‌شود و باید ناظران بازار بر این امر نظارت بیشتری داشته باشند. 

یزدان‌خواه خاطرنشان کرد: کشاورزان به توصیه کارشناسان اهمیت دهند، به موقع از وسایل گرمایشی و آبیاری از چاه استفاده کنند تا خسارت احتمالی به کمترین حد خود کاهش پیدا کند و محصول آنها بدون ثمر رها نشود.

الزام دلالان نسبت به رعایت حقوق انسانی و شرعی

ایوب فلاحی فرماندار قلعه‌گنج نیز به خبرنگار فارس گفت: خسارات سرمازدگی از یک طرف و هجوم دلالان از جانب دیگر عرصه را بر کشاورزان قلعه‌گنجی تنگ کرده است.

وی اظهار داشت: توصیه ما به دلالان و کسانی که مانع فروش محصولات کشاورزی به قیمت واقعی آن می‌شوند، این است که نسبت به رعایت حقوق انسانی و شرعی ملزم باشند، در غیر این صورت برخورد قانونی آغاز می‌شود.

فلاحی بیان داشت: کشاورزان نسبت به تهیه مستندات خسارات اقدام کرده تا بتوانیم از طریق بیمه محصولات کشاورزی پیگیری کنیم و به موقع خسارت وارده تایید شود.

انتهای پیام/80004/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول