اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان بوشهر خبر داد

اجرای رایگان طرح غربالگری دیابت روستایی در استان بوشهر

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان بوشهر از اجرای رایگان طرح غربالگری دیابت روستایی در استان بوشهر خبر داد.

اجرای رایگان طرح غربالگری دیابت روستایی در استان بوشهر

فاطمه بهرامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: طرح غربالگری دیابت روستایی با هدف پیشگیری از ابتلا به دیابت با ارائه آموزش‌های لازم، در روستاهای استان از آبان ماه شروع شده و تا پایان دی ماه به صورت رایگان ادامه خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: سیر پیشرفت بیماری دیابت تدریجی است و ممکن است فرد به این بیماری مبتلا باشد ولی اطلاعی از آن نداشته باشد.

بهرامیان گفت: طرح غربالگری دیابت برای شناسایی دیابت در مراحل اولیه است زیرا در صورت عدم اطلاع فرد و درمان به موقع، احتمال بروز ناتوانی‌های جسمی و حتی مرگ برای بیمار وجود دارد.در طرح غربالگری دیابت افراد 30 ساله و بزرگتر از 30 سال و زنان باردار مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بهرامیان خاطر نشان کرد: در این طرح سوابق ارثی دیابت، چربی خون، دیابت بارداری و تولد فرزند بالای 4 کیلوگرم به عنوان فاکتورهای مهم در ابتلا به دیابت بررسی می‌شود و در صورت نیاز توسط آزمایش خون روند شناسایی تکمیل می‌‌شود.

این مقام مسئول گفت: پس از تشخیص فرد مبتلا به دیابت، بیمار به مرکز بهداشتی درمانی روستا ارجاع داده می‌شود و به صورت ماهانه توسط بهورز و هر سه ماه یکبار توسط پزشک مرکز بهداشت روستایی مورد مراقبت قرار می‌گیرند و روند آن پیگیری می‌شود.

وی هدف از این مراقبت‌ها را آموزش سبک صحیح زندگی و دور کردن استرس از افراد بیان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه دیابت در بدن مثل کلیه‌، چشم‌، اعصاب بدن، قلب و عروق و به خصوص پای دیابتی اثر می‌گذارد، آموزش مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از بوجود آمدن عفونت توسط بهورز و پزشک به بیماران داده می‌شود.

طرح غربالگری دیابت از سال 1383 در تمامی روستاهای کشور در حال اجراست و هر سه سال یکبار انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/66006/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول