اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اداره سلامت منطقه 20 تاکید کرد

«حلقه‌های آبی» فرصتی برای مقابله با دیابت

مدیر اداره سلامت منطقه 20 با اشاره به مهلک‌ترین بیماری دهه اخیر، حلقه‌های آبی را فرصتی بری مقابله با دیابت دانست.

«حلقه‌های آبی» فرصتی برای مقابله با دیابت

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، به‌ مناسبت فرا رسیدن روز جهانی دیابت بیش از یک‌هزار و 800 نفر از اعضای کانون‌های پیشگیری دیابت منطقه دست‌هایشان را در هم گره کرده و یک‌صدا فریاد زدند «با دیابت هم می‌توان شاد زیست».

روز جهانی دیابت و هفته‌ای را که به این بیماری شیرین اما تلخ نامگذاری شده بود را پشت‌سر گذاشتیم اما با توجه به فراوانی اقدامات و برنامه‌های اداره سلامت شهرداری به‌مناسبت این هفته و اهمیت اطلاع‌رسانی در مورد بیماری دیابت، حیفمان آمد به مسئولان و کارشناسان اداره سلامت منطقه بابت برگزاری برنامه‌های متعدد برای آگاهی‌بخشی به شهروندان، دست مریزاد نگوییم و اشاره‌ای به این بیماری خاموش نداشته باشیم. «دیابت» یا به قول قدیمی‌ترها «مرض قند» یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های دهه اخیر شناخته شده است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ضررهای مالی و جانی این بیماری خاموش از عوارض زلزله هم پیشی گرفته است. برای آشنایی با اقدامات و برنامه‌های اداره سلامت شهرداری در ارتباط با پیشگیری و مقابله با دیابت گفت‌وگوی کوتاه خبرنگار فارس در جنوب استان تهران را با «جواد کریمی» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه را بخوانید.

فارس: از برنامه‌هایی که‌ به‌مناسبت روز جهانی دیابت در منطقه برگزار شد، برایمان بگویید.

به‌مناسبت روز جهانی دیابت، اعضای کانون‌های دیابت منطقه دور دریاچه فرهنگسرای ولاء گردهم آمدند و در حالی که دستانشان را در هم گره کرده بودند، زنجیره انسانی دیابتی‌ها را تشکیل دادند و بعد از آن نیز با شرکت در ایستگاه تندرستی صبحگاهی به ورزش پرداخته و در ادامه مراسم در همایش بزرگ «با دیابت هم می‌توان شاد زیست» شرکت کردند که با توجه به حضور کارشناسان و معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران، شهروندان دیابتی منطقه در جریان برگزاری برنامه‌های پیشگیری و آموزش محور اداره سلامت قرار گرفتند.

فارس: تشکیل زنجیره دیابتی‌ها چه هدفی را به‌دنبال دارد؟

گردهمایی دیابتی هما به‌طور نمادین به‌عنوان «حلقه آبی» شناخته شده است به‌همین منظور اعضای کانون‌های دیابت با در دست گرفتن بادکنک‌های آبی این زنجیره را برای حساس‌سازی جامعه و شهروندان نسبت به این بیماری تشکیل دادند که استقبال از همایش‌ها و برنامه‌هایی که به‌مناسبت هفته ملی دیابت تدارک دیده شده بود، افزایش اعضای کانون‌های دیابت در محلات و ... نشان می‌دهد که اجرای این مراسم نمادین بازخورد خوبی در منطقه داشته است.

فارس: اکنون چند کانون دیابت در منطقه تشکیل شده است؟

بر اساس چشم‌انداز اداره کل سلامت شهرداری تهران همه محلات شهر تهران باید دارای کانون‌های دیابت باشند اما با توجه به اینکه برخی محلات بیش از یک کانون پیشگیری از دیابت را تشکیل داده‌اند حدود 26 کانون با بیش از 2 هزار و 400 عضو در منطقه فعال است.

فارس: برای ارتقاء آگاهی شهروندان و ارائه آموزش به آن‌ها چه تدابیری را به‌کار بسته‌اید؟

طبق نظرسنجی‌های بین‌المللی، آموزش اساس درمان دیابت است و به‌طور میانگین هر فرد حداقل باید 15 ساعت در کلاس‌های آموزشی پیشگیری و کنترل دیابت شرکت کنند. بنابراین با توجه به این ضرورت برپایی کارگروه‌های آموزشی دیابت در دستور کار اداره سلامت منطقه قرار گرفته است و این دوره‌ها به‌طور مستمر در خانه‌های سلامت و سراهای محلات منطقه برگزار می‌شود.

فارس: برپایی کلاس‌های تست قند خون و غربالگری دیابت چه فوایدی را به‌همراه دارد؟

حدود 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود و عوارض ناشی از آن آگاه نیستند و تازه زمانی که عوارض نهفته این بیماری خودش را نمایان می‌سازد افراد فکر درمان می‌افتند که متاسفانه خیلی دیر شده است. به‌همین منظور در برنامه غربالگری ماهانه و سالانه‌ای که در خانه‌های سلامت برگزار می‌شود افراد بدون انجام آزمایش‌های سنگین به‌راحتی از شرایط‌ سلامتشان مطلع می‌شوند تا قبل از آنکه دیر شود پیشگیری و درمان را در برنامه‌ روزانه‌شان قرار می‌دهند. به‌همین منظور در طول این هفته ایستگاه‌های سلامت در 40 نقطه شهرری برای اطلاع‌رسانی و آموزش نحوه مدیریت بیماری دیابت به شهروندان، مستقر شده‌اند.

فارس: شاخص‌ترین گروه هدف اداره سلامت برای ارائه خدمات سلامت‌محور کدام یک از گروه‌های شهروندی هستند؟

با توجه به اهمیت فاکتور سن در ابتلا به دیابت، سالمندان برای برخورداری از برنامه‌های آموزشی و پیشگیری در اولویت هستند و بعد از آن نیز بقیه شهروندان به راحتی و به‌طور رایگان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

متهمان خطرناک ابتلا به دیابت

•عامل اصلی ابتدا به دیابت نوع یک هنوز به‌ طور دقیق شناخته نشده است اما وجود فاکتورهای ژنتیکی و محیطی را می‌توان عامل محرکی برای شیوع این بیماری دانست.

•عوامل متعددی برای ابتلا به دیابت نوع دو شناخته شده است که افزایش سن، چاقی، بی‌تحرکی، فشار خون بالا، بارداری و ... مهم‌ترین آن‌ها هستند.

•نژاد و سابقه بیماری دیابت در میان اعضای خانواده را می‌توان یکی دیگر از عوامل پرخطر ابتلا به دیابت برشمرد. با داشتن این فاکتور، پیشگیری از دیابت را جدی بگیرید.

•فشارهای عصبی به‌عنوان محرک افزایش قند خون شناخته شده‌اند و برخی افراد ممکن است به‌طور معمول قند خون پایینی داشته باشند اما در حین ناراحتی یا عصبانیت دچار عوارض دیابت شوند.

  آیا می‌دانید؟

•اکنون 300 میلیون نفر در جهان از دیابت رنج می‌برند که هزینه درمان آن‌ها پنج تا 10 درصد کل بودجه بهداشتی دنیا را به خود اختصاص داده است.

•حدود 4 میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری دیابت هستند و این در حالی است که هنوز درمان قطعی برای درمان این بیماری شناخته نشده است.

•در هر 10 ثانیه یک فرد دیابتی در جهان جان خود را از دست می‌دهد که بیشترین عامل مرگ و میر در دیابتی‌ها، سکته قلبی معرفی شده است.

•در هر 30 ثانیه یک پا در اثر ابتلا به دیابت قطع می‌شود و این آمار حاکی است که دیابت بعد از تصادفات مهم‌ترین عامل قطع عضو به شمار می‌آید.

صرفاً جهت اطلاع!

•دیابتی‌ها با بستن روبان آبی، عضو کمپین روبان آبی می‌شوند و در طول هفته دیابت این افراد با تشکیل حلقه آبی، گردهم جمع شده و با نشان دادن نمادین سه انگشت خود به نشانه رعایت سه قول بزرگ، هم قسم می‌شوند.

•جواد کریمی، رئیس اداره سلامت منطقه 20 با اشاره به فلسفه رنگ آبی و سه شرط دیابتی‌ها در حلقه اظهار داشت: رنگ آبی به نشانه رنگ آسمان و نمادی از سلامتی است و دیابتی‌ها با بستن روبان آبی دور دست خود به‌رعایت سه قول متعهد می‌شوند. اول اینکه به جای خوردن قند و شیرینی از میوه و سبزی استفاده کنند، دوم حتماً روزی نیم ساعت پیاده‌روی کنند و قول سوم این است که هر کدام از دوستان و اعضای خانواده خود را که دیابتی هستند را وارد مجموعه دیابتی‌ها کنند تا آن‌ها نیز با بستن روبان آبی به‌عنوان یکی از اعضای این حلقه از آموزش‌های کاهش بیماری دیابت برخوردار شوند.

بد نیست بدانید!

•اگر پس از هشت ساعت ناشتا بودن، قند خونتان بین 70 تا 99 درجه باشد، قندتان کاملاً طبیعی است اما اگر این رقم بین 100 تا 125 درجه باشد، قند خونتان لب مرز است و باید توصیه کارشناسان را جدی بگیرید اما بالاتر بودن میزان قند خون از 126 درجه، شما را به‌عنوان یک فرد دیابتی معرفی می‌کند.

•اگر دو ساعت پس از قضا خوردن، قند غیرناشتایتان را اندازه گرفتید و اندازه آن کمتر از 140 درجه بود، به‌خاطر سلامتی‌تان به شما تبریک می‌گوییم اما اگر میزان قند خونتان بین 140 تا 199 بود، لب مرز هستید و بالاتر بودن از 200 درجه یعنی اینکه شما مبتلا به دیابت هستید و باید برای کنترل این عارضه پیش‌ قدم شوید.

•اگر شما هم دارای عارضه چاقی در شکم هستید، خطر ابتلا به دیابت در شما هشداردهنده است. آقایان با اندازه دور شکم بیشتر از 102 سانتی‌متر و خانم‌ها با دور شکم بیش از 88 سانتی‌متر این هشدار را باید کمی تا قسمتی جدی بگیرند و با ورزش و رژیم غذایی مناسب چربی موجود را آب کنند تا از دیابت در امان بمانند.

انتهای پیام/2462/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول