اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

شناخت وضعیت محیط زیست در کیفیت زندگی تأثیرگذار است

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شناخت دقیق از وضعیت محیط زیست پیرامون انسان در کیفیت‌بخشی به زندگی وی تأثیر زیادی دارد که نباید مغفول واقع شود.

شناخت وضعیت محیط زیست در کیفیت زندگی تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدمحمد مجابی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان قزوین که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوع محیط زیست یکی از موضوعاتی است که در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: نگاه به محیط زیست پس از ورود اسلام به ایران بسیار تقویت شد زیرا در آیات و روایات نسبت به توجه به محیط زیست سفارشات زیادی شده است.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: عدالت بین نسلی اوج عدالت است چون در این شرایط عدالت در حق کسی رعایت می‌شود که خودش نیست تا از حقوق خود دفاع کند.

مجابی تصریح کرد: محیط زیست سالم نیز یکی از حقوق مسلم نسل آینده است که باید با رعایت عدالت بین نسلی در حفظ آن همت کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه هر آنچه در جهان هستی می‌بینیم نشانی از وجود خداوند است، گفت: هر چیزی که در جهان هستی مشاهده می‌شود از وجود ذات اقدس الهی حکایت دارد بنابراین باید به آن احترام بگذاریم و محیط زیست نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابراز کرد: در قانون اساسی ایران نیز به موضوع محیط زیست توجه زیادی شده به طوری که اصل 50 قانون اساسی ایران به این امر اختصاص یافته است.

مجابی افزود: در چشم‌انداز ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز به طور مشخص و واضحی به داشتن محیط زیست سالم اشاره شده است و این در حالی است که شاهد آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور هستیم.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که عدم رعایت مسائل مربوط به ارزیابی و مواردی از این قبیل مشکلات عدیده‌ای را در محیط زیست ایجاد می‌کند.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید نگاه واقع بینانه داشت، عنوان کرد: در بحث محیط زیست با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم که برای رفع آن‌ها تلاش‌های یک سازمان و یا نهاد به تنهایی جوابگو نیست.

مجابی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها باید برای رفع مشکلات مربوط به محیط زیست با این سازمان همکاری کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های رئیس جمهور در بحث محیط زیست اضافه کرد: رئیس جمهور در بحث محیط زیست برنامه جامعی را در پیش گرفته که شامل 18 مورد بوده و حفظ محیط زیست نخستین موضوعی است که مدنظر قرار گرفته است.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: با توجه به اینکه اصلاح ساختار دومین موضوع مورد تأکید رئیس جمهور در خصوص مسئله محیط زیست است، شورای عالی محیط زیست کشور پس از هفت سال دوباره راه‌اندازی شد.

مجابی اظهار کرد: البته باید توجه داشت که تشکیل جلسات و کمیته‌ها به تنهایی پاسخگو نیست بلکه باید به نتیجه مطلوب در این زمینه دست یافت.

این مسئول ابراز کرد: امروز در دنیا کیفیت زندگی بسیار حائز اهمیت است و بر اساس آن که شاخص‌های مختلف می‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد، باید شناخت دقیقی از وضعیت محیط زیست کسب کرد.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه به دلیل عدم وجود دیدگاه دقیق در مورد اقتصاد محیط زیست با مشکلات زیادی روبرو شده‌ایم، گفت: آب بسیاری از تالاب‌ها به دلیل عدم ارزیابی درست سال‌ها برای کشاورزی مصرف و موجب نابودی تالاب شده است.

مجابی عنوان کرد: برای احیای این تالاب‌ها که رو به خشکی می‌روند باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم بنابراین بهترین راه داشتن محیط زیست سالم حفظ و نگهداری از آن است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان قزوین در بحث محیط زیست اظهار کرد: استان قزوین جزو استان‌هایی است که با وجود مساحت کم آن، وجود اکوسیستم‌ها و تلاقی آنها با یکدیگر شرایط بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: شهر قزوین از جمله معدود شهرهای جهان است که علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی کهن، باغ‌ها به صورت کمربندی اطراف آن را احاطه کرده‌اند.

مجابی اضافه کرد: باغستان‌های اطراف شهر قزوین در گذشته هم از بروز سیلاب‌ها جلوگیری می‌کردند و هم با بارش باران به راحتی آبیاری می‌شدند اما در حال حاضر به دلیل تخریب قسمت‌هایی از آن با مشکل سیلاب روبرو شده است.

وی خطاب به مدیرکل جدید و کارکنان محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: پایش آنلاین، خوداظهاری و مانیتورینگ را با جدیت بیشتری پیگیری کنید.

انتهای پیام/77010/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول