اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگذاریم زنگ خطر طلاق به صدا درآید

مشاوره پیش از ازدواج نوشداروی طلاق

مشاوره پیش از ازدواج از جمله اموری است که در دوران کنونی همواره مورد تاکید کارشناسان است و حتی این امر می‌تواند از انتخاب نادرست افراد جلوگیری کند ولی هنوز در استان قم این امر اجبار نشده است.

مشاوره پیش از ازدواج نوشداروی طلاق

خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد؛ وارد یکی از دفاتر مشاوره واقع در میدان سعیدی شد، چندین زوج بر روی صندلی نشسته بودند گویا منتظر بودند که منشی نوبتشان را اعلام کند، یک زوج هر از چندگاهی به یکدیگر نگاه می‌کردند و زوجی دیگر به یکدیگر غرولند می‌کردند و از یکدیگر روی برمی‌گرداندند و برای یکدیگر خط و نشان می‌کشیدند.

مردی دیگر که در راه پله‌ها در حال بالا آمدن بود می‌گفت از ابتدا ازدواج ما غلط بوده، مشاور هم نمی‌تواند این مشکل ما را حل کند ما خودمان مشاور هستیم.

***

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی است که مبتنی بر تصمیم‌گیری و انتخاب افراد است و به دلیل آنکه نهاد خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد در اجتماع مطرح است و در دین مبین اسلام از قداست و احترام خاصی برخوردار بوده، ضروری است برای تشکیل خانواده اهمیت قائل شویم و کسانی که در مرحله ازدواج قرار دارند، اقدامات لازم را در نظر داشته باشند طوری که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از آن می‌توانیم به عنوان انتخاب صحیح همسر و پیشگیری از مشکلات شدید در زندگی زناشویی نام ببریم مشاوره پیش از ازدواج یا مشاوره در آستانه ازدواج است.

صادق سلمانیان مسئول دفتر مشاوره اداره‌کل بهزیستی استان قم می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی شناخت افراد نسبت به یکدیگر محدود است و آمار طلاق نیز زیاد است به این دلیل برای پیشگیری از اینگونه مشکلات لازم است افراد پیش از آنکه دچار واکنش‌های هیجانی مانند عشق و درگیری عاطفی شوند انتخاب صحیحی با کمک مشاور انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: غفلت از این امر و انتخاب نامناسب می‌تواند منجر به ایجاد شرایطی در زندگی افراد شود که نشاط و شادابی را از زندگی افراد گرفته وباعث بروز انواع اختلالات روحی و روانی در افراد می‌شود و حتی آسیب‌های اجتماعی را به‌وجود می‌آورد و خود به خود می‌تواند طلاق عاطفی و زمینه طلاق قانونی و رسمی را فراهم کند.

سلمانیان می‌گوید «فاطمه. م» یکی از کسانی است که تجربه تلخ طلاق را در دوران عقد خود تجربه کرده است، افراد عادی از این توانایی محروم هستند تا کسانی که دارای بیماری روانی هستند را شناسایی کنند ولی مشاور دارای علم و تخصص لازم است و با برگزاری آزمون و تست‌های مختلف می‌تواند این امر را تشخیص دهد.

وی تصریح می‌کند: برخی اوقات در آزمون‌هایی که در مشاوره‌های پیش از ازدواج صورت می‌گیرد، نتایجی به دست می‌آید که نشان می‌دهد که یکی از طرفین دارای اختلال است بنابراین در اینگونه موارد لازم است به آن‌ها گفته شود که دست نگاه دارند تا فردی که دچار مشکل است، برای روان درمانی اقدامات لازم را انجام دهد.

ممکن است یکی از افراد وسواس شدید داشته باشد وجود وسواس می‌تواند در رابطه زناشویی تاثیرات مخربی را ایجاد کند تا زمانی که فرد مشکلش حل نشده پیشنهاد می‌شود که اقدام به ازدواج نکند.

تاثیرات مثبت مشاوره پیش از ازدواج

صلاحیت ازدواج افراد، سلامت جسمی، سلامت روانی، ویژگی‌های شخصیتی بلوغ اقتصادی، ‌شرایط سنی، تطابق یا هم‌سطح بودن طرفین، تطابق تحصیلات، وضعیت اجتماعی افراد و خانواده‌ها، نگرش‌های سیاسی، میزان پایبندی افراد به مسائل مذهبی و شرعی، نحوه هزینه کردن درآمدها، نحوه پر کردن اوقات فراغت، انتخاب محل زندگی،‌ انتظارات افراد از یکدیگر به صورت دقیق و عینی و آزمون شخصیتی از جمله مواردی است که مشاور در مراجعه افراد پیش از ازدواج به آن‌ها اهتمام دارد.

مشاور در پایان مراحل مذکور بیان می‌کند که آیا این ازدواج به صلاح است یا خیر و در واقع میزان موفقیت این ازدواج را برای آن‌ها مطرح می‌کند و افراد در نهایت با توجه به نظر روانشناس خودشان تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهند.

آمار مشاوره در مراکز زیر پوشش بهزیستی

2 هزار و 733 مورد مشاوره پیش از ازدواج در سال گذشته در مراکز مشاوره بهزیستی قم به صورت حضوری و تلفنی صورت گرفته و در 6 ماه نخست سال‌جاری یک‌هزار و 515 مورد مشاوره پیش از ازدواج ارائه شده است.

همچنین در بخش مشاوره در زمینه مشکلات ازدواج در سال گذشته 769 مورد و در 6 ماه نخست امسال 494 مورد مشاوره نیز صورت گرفته است.

در زمینه مشکلاتی که افراد پس از ازدواج با همسرشان داشته‌اند 10 هزار و 450 مورد مشاوره در سال گذشته و در 6 ماه نخست سال‌جاری 6 هزار و 60 مورد مشاوره ارائه شده است.

اکنون 10 مرکز مشاوره فعال زیر نظر بهزیستی هستند که در خیابان‌های صفائیه،‌ دورشهر، صدوق، میدان سعیدی، بلوار نیایش و سازمان ملی جوانان فعالیت دارند.

عمل نکردن به مشاوره زمینه‌ انتخاب پرخطر

برخی اوقات مشاهده می‌شود که برخی افراد به مشاور مراجعه می‌کنند ولی به نظر مشاور اهمیت نمی‌دهند و تنها نظر خود را در امر ازدواج در نظر می‌گیرند.

سلمانیان خطاب به اینگونه افراد می‌گوید: فردی که می‌خواهد برای کاری اقدام کند تا زمانی که به آن کار اعتقاد پیدا نکرده بهتر است آن کار را انجام ندهد زیرا زمانی که فرد کارشناسی به او می‌گوید این ازدواج به صلاح نیست، اگر این کار را انجام داد مسئولیت آن به عهده خودش است و در واقع انتخاب پرخطر انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان هیجان‌پذیری افراد در دوران نوجوانی و جوانی بسیار فراوان است، خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل اگر فردی دست به یک انتخابی می‌زند که از سوی کارشناسان مورد تایید نیست بدون تردید این انتخاب ناشی از هیجان زیاد است.

مسئول دفتر مشاوره اداره‌کل بهزیستی استان قم معتقد است: زمانی که ازدواج صورت می‌گیرد تا مدت زمانی هیجان مثبت وجود دارد ولی پس از مدت زمانی که شرایط تکراری و عادی شد بار هیجانی افت پیدا می‌کند و واقعیت‌ها نمود پیدا می‌کند و در اینجا مشکلات ظاهر می‌شود و افراد متوجه می‌شوند که دست به انتخاب نادرستی زده‌اند.

مشاور به عنوان فردی در خارج از زندگی زوج شرایط و ویژگی‌های شخصیتی افراد و آمادگی آن‌ها را به طور کامل بررسی می‌کند؛ سلمانیان می‌گوید: مشاور زمانی که ازدواجی را رد می‌کند دلیل دارد و بیان می‌کند کدام ویژگی در زندگی شما تاثیر می‌گذارد.

مقایسه ازدواج در دوران گذشته و امروز

در  دوران گذشته شرایط به طور کامل متفاوت بود و افراد شناخت نسبی از یکدیگر داشتند و در واقع آمار اختلالات رفتاری و روانی در افراد بسیار پایین بود و ویژگی‌های شخصیتی افراد زیاد با تاثیر از متغیرهای محیطی دستخوش تغییر نمی‌شد.

سلمانیان می‌گوید: اکنون در جامعه‌ای قرار داریم که استرس‌های زیادی وجود دارد و در واقع رسانه‌ از طریق فیلم‌ها، ماهواره‌ها و بسیاری از مسائل دیگر روی رفتار افراد تاثیر می‌گذارند و افراد در دنیای مجازی کنونی هویت خود را افشا نمی‌کنند.

وی خاطرشان می‌کند: شناخت قدیمی‌ها نسبت به یکدیگر با زوج‌های امروزی‌ متفاوت بوده و از طرفی دیگر میزان انتظارات افراد در دوران گذشته محدود بود و افراد قانع بودند فقط با یکدیگر زندگی کنند و با این امر احساس خوشبختی داشته باشند ولی اکنون بیشتر تجملات و وسایل است که خوشبختی زوج‌ها را تضمین و تعریف می‌کند.

اکنون شرایط، موقعیت‌ها و سبک زندگی تغییر کرده و سبک زندگی محله‌ای به شکل سبک زندگی آپارتمانی تبدیل شده و انسان‌ها مکانیکی‌تر شده‌اند که این عوامل دست به دست یکدیگر داده و سبب می‌شود فردی که می‌خواهد ازدواج کند، به راحتی نتواند بدون آگاهی و شناخت کافی به انتخاب بپردازد.

مراجعه به مشاور آری یا خیر؟

در دوران کنونی برخی افراد مردد هستند که مراجعه به مشاور می‌تواند مفید واقع شود یا اصلاً می‌توان به مشاور اعتماد کرد و صحبت‌هایش را باور داشت؟

مسئول دفتر مشاوره اداره‌کل بهزیستی استان قم می‌گوید: مراجعه به مشاور به صورت 100 درصد در دوران کنونی تجویز می‌شود به‌ویژه کسانی که فامیل نیستند و شناختی نسبت به یکدیگر ندارند برای اطمینان خاطر باید به مشاور مراجعه کنند زیرا بسیاری از افراد در دوران پیش از ازدواج سعی می‌کنند وجهه خوبی از خود نشان دهند.

وی عنوان می‌کند: زمانی که افراد بر مبنای یک مشاوره پیش از ازدواج انتخاب می‌کنند، آمار تنش‌ها و اختلافات آن‌ها کاهش پیدا می‌کند ولی باید در نظر داشته باشند این مسئله هیچگاه به صفر نمی‌رسد زیرا 2 فردی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند بیشتر با یکدیگر مشکل پیدا می‌کنند.

صدیقه محمدی شهروند قمی می‌گوید: ضعف و صداقت افراد در آزمون‌های مشاوره بررسی می‌شود همیشه نباید 2 ویژگی منفی در نظر گرفته شود بلکه ممکن است 2 فرد صالح باشند ولی ویژگی شخصیتی آن‌ها با یکدیگر سازگار نباشد که در اینگونه موارد زوج ناسازگار را به‌وجود می‌آورند.

زمان مناسب برای مراجعه به مشاور در امر ازدواج

سلمانیان به افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند توصیه می‌کند که پیش از مراجعه به مشاور درگیر مسائل عاطفی نشوند زیرا درگیر مسائل عاطفی شدن در انتخاب آن‌ها تاثیرگذار است و متاسفانه حالات هیجانی یکی از عواملی است که سبب می‌شود افراد نتوانند به انتخاب درست بپردازند.

وی می‌گوید: زمانی که فرد عاشق می‌شود 2 نگرش پیدا می‌کند، از طرفی فرد را بدون عیب و نقص مشاهده می‌کند و ایرادات وی را مشاهده نمی‌کند و فرد را فرشته نجات خود می‌داند و بر ازدواج با فرد پافشاری می‌کند و هیچ راهنمایی بر تصمیم وی تاثیر ندارد.

مسئول دفتر مشاوره اداره‌کل بهزیستی استان قم تصریح می‌کند: اگر افراد درگیر مسائل عاطفی شدند و خواستند با یکدیگر ازدواج کنند باید به مشاورشان اعتماد کنند و پاسخی به هیجانات خود ندهند بلکه به تعقل و منطق مشاور پاسخ بدهند.

هزینه‌های بالای مشاوره عامل بازدارنده مراجعه افراد به مشاور

تعرفه‌های مراکز مشاوره زیر پوشش اداره کل بهزیستی استان قم از سوی سازمان بهزیستی اعلام می‌شود بر این اساس مبلغ 19 هزار تومان در زمینه مشاوره فردی و 22 هزار تومان در زمینه مشاوره خانواده و زوج برای مشاورهای دارای مدرک کارشناسی ارشد تعیین شده است.

برای مشاورهایی که دارای مدرک دکترا هستند تعرفه مشاوره فرد، زوج و خانواده 30 هزار تومان تعیین شده است.

یکی از شهروندان با بیان اینکه هزینه‌های مشاوره بسیار بالا است، تصریح می‌کند: برخی اوقات این هزینه‌ها عامل بازدارنده افراد از مراجعه به مراکز مشاوره می‌شود و این امر تصمیم‌گیری را برای افراد مشکل می‌کند.

سلمانیان با بیان اینکه هر مشاور 45 دقیقه برای مراجعه‌کننده خود زمان می‌گذارد، می‌گوید: مبلغ دریافتی از سوی مشاور با توجه به زمان، خستگی و فرسودگی زیاد نیست زیرا متخصص تنها سه دقیقه برای بیمارش زمان می‌گذارد ولی روانشناس 45 دقیقه زمانش را در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌دهد.

مشاوره پیش از ازدواج در استان قم هنوز اجباری نشده است

سلمانیان ضمن ارائه نظر مثبت در زمینه اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج در برخی از استان‌ها مانند استان یزد بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده از سوی دادگستری و استانداری الزامی شده و کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید حتماً در مشاوره پیش از ازدواج شرکت کنند و تاییدیه ازدواج آن‌ها را روانشناس تایید کرده باشد.

با توجه به افزایش آمار طلاق و کاهش سن طلاق مراجعه به مشاور راهکاری است تا صلاحیت ازدواج تایید شود تا مهر طلاق در شناسنامه افراد به دلیل ناآگاهی زده نشود و باید در نظر داشت مراجعه به مشاور پس از ازدواج به دلیل اختلافات به جای مشاوره پیش از ازدواج حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» را دارد.

اگر مشاوره در زمان مناسب تجویز شود می‌توان از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و روانی پس از ازدواج جلوگیری کرد.

انتهای پیام/78003/م40/آ3004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول