اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهره‌برداری اقتصادی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد:

طرح جامع آستان امامزاده بی‌بی خاتونین (س) بویراحمد در دست بررسی است

رئیس بهره‌برداری اقتصادی موقوفات بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جامع آستان امامزاده بی‌بی خاتونین (س) در دست بررسی بوده که در صورت تایید طرح و تامین اعتبار عملیات عمرانی امامزاده نیز آغاز می‌شود.

طرح جامع آستان امامزاده بی‌بی خاتونین (س) بویراحمد در دست بررسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، روح‌الله عبداللهی‌اصل عصر امروز در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد یکی از برنامه‌های اوقاف و امور خیریه را تهیه طرح جامع امامزادگان و شروع به کار عملیات عمرانی عنوان کرد و گفت: طرح جامع امامزاده بی‌بی خاتونین (س) در دست بررسی است.

رئیس بهره‌برداری اقتصادی موقوفات بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت تایید طرح جامع امامزاده بی‌بی خاتونین (س) مراحل اجرایی طرح با تامین اعتبار شروع می‌شود و اقدامات عمرانی لازم نیز اجرا می‌شود.

عبداللهی‌اصل در ادامه با تاکید بر این‌که ساختمان کنونی امامزاده بی‌بی خاتونین از لحاظ فنی و کارشناسی مناسب نبوده و بر اساس طرح جامع عملیات عمرانی آن اجرا می‌شود، گفت: امامزاده بی‌بی خاتونین (س) روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد است که به دلیل موقعیت جغرافیایی روزانه شاهد تعداد زیادی زائر در این مکان هستیم.

وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی امامزاده اشاره کرد و گفت: بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) وسط قبرستانی تاریخی دوره اسلامی در ظلع غربی روستای سقاوه شهر مارگون واقع شده، است.

این مسئول در ادامه اذعان کرد: روستای سقاوه در هفت کیلومتری شهر مارگون و 80 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده که از غرب با روستای موگر از شرق با روستای زنگوا و از غرب با رودخانه سقاوه قرار دارد.

رئیس بهره‌برداری اقتصادی موقوفات بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: با استناد نقل و قول روستائیان و اعتقادات منطقه‌ای امامزاده بی‌بی‌ خاتونین دو خواهر هستند به نام فاطمه صغری و وسطی و به نقلی دیگر (زهرا خاتون) و (زبیده خاتون) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم(ع) بودند که در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا(ع) از راه بهبهان به شیراز عازم طوس بودند و به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت که عاقبت هر یک در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

عبداللهی‌اصل تصریح کرد: در ضلع غربی ایوانی متصل به درب ورودی الحاق شده که به عنوان زائرسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت و از نظر معماری با بنای اصلی متفاوت بوده و در سمت سردرب ورود به صحن مطهر کتیبه‌ای است که با خط ثلث نوشته شده و موجود بوده که به علت شکستگی و لاشه بودن آن چندان قابل خواندن نیست.

این مسئول عمرانی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در وضعیت کلی بنای قدیم امامزاده در سال 1373 توسط اداره اوقاف استان مورد مطالعه قرار گرفته که پس از تصویب و تامین اعتبار نهایی حسب یک طرح جامع مهندسی در زمینی به مساحت بیش از 600 مترمربع در چهار واحد متصل به هم تجدید بنا شد.

رئیس بهره‌برداری اقتصادی موقوفات بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: شجره‌نامه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) به اعتبار اعتقاد محلی و اقوام مردم آن سامان و مدرک موجود منتسب به اولاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است.

انتهای پیام/82011/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول