اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌مهری به نهمین کشتی‌گیر برتر تاریخ ایران

مهدی تقوی که در رده‌بندی فدراسیون کشتی ایران به عنوان نهمین کشتی‌گیر برتر تاریخ کشتی ایران معرفی شده است با بی‌مهری مسئولان کشتی روبه‌رو است.

بی‌مهری به نهمین کشتی‌گیر برتر تاریخ ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، رشته ورزشی کشتی با اشکال و نام‌های مختلف در پیشینه تاریخی و تمدنی اقوام و فرهنگ‌های مختلف وجود داشته است و محتمل‌تر‌ین ریشه تاریخی آن "کشتی" در زبان فارسی دری است که به کمربند زرتشتیان گفته می‌شود که در هنگام دعا غروب بر کمر می‌بستند و گرفتن کمربند و مبارزه ورزشی به نام کشتی در میادین جهانی شناخته می‌شود.

*کشتی ورزش اول کشور

استفاده از نخستین تشک کشتی در سال 1318 نقطه آغازین کشتی نوین در کشور بود که البته نباید از پهلوانان نام‌آور که همواره مورد احترام مردم بودند و در مسابقات مختلف دوران صفویه و زندیه و قاجاریه که هر منطقه چندین پهلوان نامی داشت را ندیده گرفت.

برخی از کارشناسان، کشتی را ورزش اول کشور می‌دانند که کسب عناوین مختلف در مسابقات المپیک و جهانی و آسیایی و اهتزاز افتخار آفرین پرچم سه رنگ کشور همواره مورد تقدیر عمومی بوده است، هر چند رشته‌های دیگری که با هزینه صد‌ها میلیاردی از خزانه دولت در مسابقات مختلف بی‌بهره باز می‌گردند و همچنان بیشترین بودجه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

*برترین کشتی‌گیران ایران

فدراسیون کشتی با انتخاب معیارهای مشخص اقدام به انتخاب برترین کشتی‌گیران ایران در مسابقات المپیک و جهانی کرده است و کسب طلا و نقره و برنز المپیک را به ترتیب 20، 10 و 5 امتیاز و مدال‌های سه‌گانه مسابقات جهانی را 10، پنج و دو امتیاز در نظر گرفته است.

در این رده‌بندی که از 68 کشتی‌گیر آزاد نام برده شده است، غلامرضا تختی با کسب طلای المپیک 1956 و نقره المپیک 1952 و 1960 و دو طلای جهانی 1961 و 1959 و دو نقره جهانی در سالهای 1951 و 1962 و با کسب 70 امتیاز در صدر قرار دارد و عبدالله موحد با یک طلای المپیک 1968 و پنج طلای جهان در سال‌های 1956، 1966، 1967، 1969 و 1970 هم امتیاز با تختی است و امامعلی حبیبی با کسب یک طلای المپیک سال 1956، سه طلای جهان در سالهای 1959 و 1961 و 1962 و با 50 امتیاز مانند رسول خادم که با یک طلای المپیک سال 1996، برنز المپیک 1992، دو طلای جهان در سال‌های 1994 و 1995 و یک نقره جهان در سال 1998 را دارد در رتبه دوم قرار دارند.

در ادامه این رده‌بندی که برخی از کشتی‌گیران با کسب نمرات مشابه رتبه یکسانی را کسب کردند به نام مهدی تقوی می‌رسیم که متولد اول اسفند 1365 در شهر پل سفید سوادکوه است و در باشگاه پوریای ولی و زیر نظر کوروش عزیزی کشتی خود را آغاز کرد.

*مهدی تقوی نهمین کشتی‌گیر برتر تاریخ کشتی ایران

مهدی تقوی در رده‌بندی فدراسیون کشتی با 20 امتیاز در رده نهم قرار دارد که به دلیل کسب دو مدال طلای جهان در سال‌های 2009 دانمارک و 2011 استانبول هم امتیاز با محمد علی صنعتکاران و بالاتر از مراد محمدی و مجید ترکان و محمد طلایی و توفیق جهان بخت و اکبر فلاح و علیرضا رضایی ایستاده است.

مهدی تقوی 9 مدال ارزشمند جهانی و آسیایی دارد که جای مدال المپیک در سابقه ورزشی وی خالی است که البته فرصت کسب آن برایش وجود دارد.

طلای بزرگسالان جهان در سال 2011 استانبول ترکیه، طلای بزرگسالان جهان در 2009 هرنینگ دانمارک، طلای جوانان جهان در سال 2007 پکن چین، طلای جوانان جهان در 2006 گواتمالا، طلای بزرگسالان آسیا در سال 2009 پاتایا تایلند، برنز بزرگسالان آسیا در 2007 بیشکک قرقیزستان، طلای جوانان آسیا در سال 2006 ابوظبی امارات، طلای نوجوانان آسیا در سال 2004 بیشکک قرقیزستان و برنز نوجوانان آسیا در سال 2003 فنگ یانگ چین تایپه بخشی از مهم‌ترین مدال‌های مهدی تقوی در رشته کشتی آزاد است.

 

مهدی تقوی 9 مدال رنگارنگ جهانی و آسیایی دارد

به عبارتی مهدی تقوی شش بار با کسب مدال طلا پرچم کشور ما در جهان را به اهتزاز در آورده است و باعث پخش سرود مقدس کشورمان در بین کشورهای مختلف شده است.

*خداحافظی مهدی تقوی از تیم ملی کشتی

در اواسط آذر ماه مهدی تقوی از کشتی نگرفتن خود در تیم ملی سخن گفت که در نوع خود شوکی برای جامعه ورزشی ما بود، چهره مصمم وزن 66 کیلویی کشتی آزاد با اشاره به اینکه می‌خواهد به دنبال درس و زندگی خود برود از کادر تیم ملی به خاطر دعوت از وی تشکر کرد.

وی با بیان اینکه حضور در اردوهای مختلف باعث عقب افتادن از زندگی او شده است از برخی ناملایمات در تیم ملی سخن گفت که به انتقاد او از عدم اجازه حضور ملی‌پوشان در لیگ کشتی بعد از مسابقات جهانی مجارستان مربوط می‌شد.

مصاحبه تند یکی از اعضای کادر فنی و مدیر تیم‌های ملی کشتی علیه مهدی تقوی اعلام خداحافظی وی از تیم ملی را فراهم کرد.

مهدی تقوی، عدم حضور ملی‌پوشان در تیم ملی را تصمیم اشتباهی توصیف کرد که معیشت کشتی‌گیران در آن لحاظ نشده است.

وی حضور خود و چهره‌های برجسته در تیم ملی را از مسابقات لیگ می‌داند.

تقوی از عدم آمادگی روحی و جسمی خود برای مسابقات مجارستان خبر داده و از نوع برخوردها در اردوی تیم ملی انتقاد کرده بود.

مدال طلای مسابقات جهانی دانمارک و استانبول مهدی تقوی را تا رتبه نهم برترین کشتی‌گیران ایران ارتقا داده است.

*مصاحبه‌های موافقان و مخالفان مهدی تقوی

علیرضا رضایی که نخستین مدال آور تاریخ کشتی ایران در دسته فوق سنگین در المپیک 2004 آتن با کسب مدال نقره است به دلایل عدم مدال‌آوری مهدی تقوی در مسابقات مجارستان اشاره کرده بود و با تاکید بر اینکه آمادگی روحی و روانی نقش مهمی در موفقیت کشتی‌گیر دارد که بر مسائل فنی برتری پیدا می‌کند و کم کردن پی در پی وزن توسط مهدی تقوی هم بر کشتی او تاثیر گذاشته است.

وی عدم حضور مهدی تقوی در لیگ را به نفع این کشتی‌گیر ذکر کرد و بر چشم‌پوشی کشتی‌گیران از حضور در لیگ برای کسب موفقیت‌های المپیک و جهانی تاکید کرد.

رضایی با اشاره به این که سن مهدی تقوی به او اجازه می‌دهد تا سال‌ها در صدر کشتی جهان باقی بماند بر استفاده از وی در مسابقات اشاره کرد.

علیرضا حیدری دارنده شش مدال المپیک و جهانی، وضعیت کشتی مهدی تقوی را شبیه سال‌های پایانی کشتی خود اشاره کرد و با بیان اینکه در آن وضعیت فکر می‌کردم همه چیز را می‌دانم تکروی می‌کردم.

منصور برزگر دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترال و مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد بعد از ناکامی تیم ملی کشتی آزاد در المپیک 2012 به انتقاد شدید و دور از ذهن از مهدی تقوی پرداخت و کسب مدال‌های مختلف او در مسابقات جهانی و آسیایی را با تکیه بر شانس و اقبال توصیف کرد.

هر چند برخی از کارشناسان ورزشی، زیرگیری از پای چپ توسط مهدی تقوی را برای حریفان رو شده توصیف می‌کنند و خواستار تغییر نوع و سبک کشتی او شده‌اند و مهدی تقوی هم بر تغییرات در سبک کشتی خود با نظر کارشناسان اشاره دارد و با بیان اینکه وزن 66 کیلو گرم به عنوان بین وزنی همواره پر ترافیک است و حفظ مدال همیشه سخت‌تر از کسب آن است.

برخی دیگر از کارشناسان، مهدی تقوی را کامپیوتر کشتی و دارای ویژگی کشتی ایرانی توصیف می‌کنند که پله پله از نوجوانی تا بزرگسالی را در کشتی ایران پیموده است و دارای شخصیتی آرام و با هوش و استثنایی در دنیای کشتی است.

*شخصیت صریح مهدی تقوی

اگر کسی آشنایی نزدیکی هم با مهدی تقوی نداشته باشد و تنها به مصاحبه‌ها و کشتی او نگاهی بیاندازد به شخصیت آرام و متین و صادقی می‌رسد که نظرات خود را با صراحت و به دور از ریا و پوشش متظاهرانه بیان می‌کند.

دارنده مدال طلای وزن 66 کیلو گرم در مسابقات جهانی دانمارک و ترکیه از مقایسه خود با یوردانف در عدم کسب مدال در سال‌های زوج میلادی راضی نیست و او را از نوابغ کشتی معرفی می‌کند که باید برای رسیدن به او سال‌ها بدود و یا در مصاحبه دیگری با صداقت از لزوم تغییر شیوه کشتی خود برای کسب مدال اشاره می‌کند و از کسب مشاوره با کارشناسان خبر می‌دهد و یا در بیان دیگر با صراحت از تصمیم عدم حضور ملی پوشان در لیگ انتقاد می‌کند و خواستار توجه به معیشت ورزشکاران می‌شود و با روحیه‌ای که در بین هم شهرستانی‌های او به وفور یافت می‌شود با بی‌ریایی و شفافیت به حضور خود از دوران کودکی در اردوی تیم ملی اشاره می‌کند و از دور شدن از خانواده و درس خود خبر می‌دهد و از جو حاکم در اردوی تیم ملی که حرمت‌ها نگه داشته نمی‌شود انتقاد کرد و با تشکر از دعوت کادر فنی حضور در این جو را نمی‌پذیرد.

مهدی تقوی سرمایه ملی است که باید حفظ شود

مهدی تقوی بعد از کسب مدال نقره در مسابقات گوانجو از مردم عذرخواهی می‌کند و عدم کسب نتیجه در برابر یونتمیتسوی ژاپنی را به علت از دست دادن تمرکز خود ذکر می‌کند.

او که کشتی خود را در سالن کشتی پوریای ولی پل سفید سوادکوه آغاز کرده بود و شاید از محمد خوارزمی (معروف به پوریای ولی از پهلوانان قرن هفتم هجری قمری) آموخته است که پهلوانی و قهرمانی باید در کنار هم حرکت کنند و به این دلیل سخنان نامربوط برخی ها در اردوی تیم ملی را بر نمی تابد و یا در کمال فروتنی دلایل عدم حضور در تیم ملی را با صراحت بیان می کند.

*لزوم مشاوره‌های فنی و روانشناسی به قهرمانان ملی

عدم مدال‌آوری او در مسابقات المپیک لندن و مسابقات جهانی بوداپست مجارستان با بی‌مهری برخی از مربیان روبه‌رو است و کسی احساسات این کشتی‌گیر عاطفی را در بیماری و فوت مادر را ندیده است و عدم ارائه مشاوره‌های لازم فنی و روانشناسانه برای مدال‌آورانی که به هر دلیل موفق به کسب مدال نشدند جایگاهی در ورزش ما ندارد که یوسف کرمی در تکواندو هم به آن اشاره داشته است.

اگر مهدی تقوی توانمندی لازم برای کسب مدال‌های آینده را نداشت پشتیبانی و حمایت از او غیرمنطقی به نظر می‌رسید ولی به زعم کارشناسان منطقی و آینده‌نگر، مهدی تقوی کشتی‌گیری است که ورزش ایران تا سال‌ها می‌تواند از توان و خوش فکری و سبک زیبای کشتی او استفاده کنند هر چند پذیرش قوانین حاکم بر اردو و دوری از بازیکن سالاری باید در اولویت این کشتی‌گیر قرار داشته باشد.

*سرمایه ورزشی ملی محافظت شوند

مهدی تقوی سرمایه ملی ایران است که شش مدال طلای جهانی و آسیایی را برای ایران اسلامی به دست آورده است و در فرهنگ نمادهای ملی، او می تواند نمادی از افتخارآفرینی ملی توصیف شود تا جایی که نفر نهم در بین برترین کشتی‌گیران ایران است.

کشورهای دیگری هستند که پیشنهادات میلیاردی آنان در انتظار ورزشکارانی است که ظرفیت مدال‌آوری جهانی و المپیکی دارند و از آن دلهره‌آورتر، دام‌های رفیقان نارفیقی است که همواره در مسیر قهرمانان ما پهن شده است که چند سرمایه ورزشی و ملی ما را دود کرده است و مسئولان ورزشی مسئولیت عظیمی در حفظ الگوهایی دارند که با ندیده گرفته شدن به افتخار ملی ما لطمه می‌زنند.

===============

گزارش از عمران اکبرنژاد

===============

انتهای پیام/86015/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول