اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل آموزش و پرورش کرمان:

کرمان رتبه نخست سوادآموزی کشور را دارد

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ابتدای سال جاری تاکنون 24 هزار نفر در استان کرمان باسواد شدند که در مقایسه با سایر استان‌‌ها رتبه نخست کشور را داریم.

کرمان رتبه نخست سوادآموزی کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اردشیر بحرینی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار داشت: طبق آخرین آمار رسمی از سرشماری نفوس و مسکن سال 90 در گروه هدف 10 تا 49 سال سوادآموزی 186 هزار و 89 نفر در استان کرمان اظهار بی‌سوادی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار خوداظهاری باید مورد پالایش قرار گیرد، عنوان کرد: 68 هزار و 887 نفر از این آمار اتباع بیگانه و افاغنه هستند.

بحرینی افزود: بعد از آخرین سرشماری نفوس و مسکن، 32 هزار و 616 نفر کارنامه قبولی سوادآموزی دریافت کردند که باید از مجموع آمار کسر شود.

وی ابراز داشت: از 74 هزار و 856 نفر باقیمانده بی‌سواد برآورد می‌شود که در سال 92 حداقل 10 هزار نفر در دوره سوادآموزی قبولی داشته باشیم.

بحرینی گفت: علاوه بر اینکه فوتی‌ها و مهاجران نیز باید از آمار کلی بی‌سوادی در استان کرمان کسر شود و تعدادی نیز آموزش‌ناپذیر هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: بر اساس این موارد از مجموع 9.34 درصد آمار اعلام شده بی‌سوادی استان طبق سرشماری نفوس و مسکن حداکثر پنج تا شش درصد بی‌سواد واقعی داریم که پالایش آنها در حال انجام است.

بحرینی دوره‌های آموزش معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش را سه دوره عمومی سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال عنوان کرد و بیان داشت: در دوره سوادآموزی که جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند و تا پایان سال 94 باید به سفر برسد، بی‌سوادان مطلق تا ورودی سوم ابتدایی ثبت‌نام می‌کنند و 400 ساعت آموزش در چهار ماه برای آنها ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دوره تحکیم سواد شامل 200 ساعت آموزش در دو ماه است که برای تثبیت آموخته‌ها و عدم رجعت به بی‌سوادی صورت می‌گیرد.

بحرینی افزود: دوره انتقال نیز شامل 600 ساعت آموزش در شش ماه است و به قبول شده‌ها مدرک تحصیلی معادل ششم ابتدایی اعطا می‌شود.

وی روش‌های آموزشی سوادآموزی را شامل کلاسی، واگذاری فرد به فرد و متفرقه دانست و تصریح کرد: در روش کلاسی با حضور هشت تا 12 نفر در کلاس آموزش‌ها ارائه می‌شود.

بحرینی ابراز داشت: در واگذاری فرد به فرد، همه افراد جامعه دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش و یا شرکت‌های خدمات آموزشی، آموزش فرد بی‌سواد را به عهده گیرند و به ازای هر قبولی حق‌الزحمه خود را دریافت کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان عنوان کرد: آموزش به روش واگذاری فرد به فرد از یک تا هر چند نفر امکان آموزش وجود دارد و هر چه تعداد قبولی‌ها بیشتر باشد، حق‌الزحمه فرد نیز بیشتر است.

وی افزود: در روش متفرقه نیز سوادآموزان می‌توانند از طریق دوستان و بستگان خود با مطالعه کتاب‌های معرفی شده آموزش ببینند و در پایان دوره پس از برگزاری آزمون و قبولی، حق‌الزحمه آموزش دهنده پرداخت می‌شود.

بحرینی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سه دوره آموزشی سوادآموزی طبق سامانه سوادآموزی 24 هزار نفر در استان کرمان باسواد شدند که در مقایسه با کشور رتبه اول را داریم.

وی با اشاره به اینکه همه آموزشیاران سوادآموزی به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند، گفت: آخرین تعداد آموزشیاران سوادآموزی استان 635 نفر بود که در طرح مهرآفرین به استخدام پیمانی آموزش و پرورش درآمدند.

بحرینی ابراز داشت: همه معلمان و همکاران آموزش و پرورش نیر می‌‌توانند در صورت تمایل در ساعات کاری مازاد و غیر وظیفه به آموزش بی‌سوادان بپردازند و حق‌الزحمه آن را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: جامعه هدف ما گروه سنی 10 تا 49 سال است که پیش‌بینی می‌شود بعد از پالایش 186 هزار و 89 نفر اعلامی مرکز آمار ایران حدود 80 هزار نفر‌ در استان کرمان نیازمند سوادآموزی باشند.

بحرینی تصریح کرد: در حال حاضر چهار شرکت خدمات آموزشی با آموزش و پرورش کرمان برای آموزش بی‌سوادان همکاری می‌کنند و زمینه خوبی برای اشتغال فراهم شده است.

انتهای پیام/80017/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول