اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اعلام بی‌طرفی هند و ناامیدی آمریکا از امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

تاثیرگذاری هند بر «حامد کرزی» به منظور امضای پیمان امنیتی کابل–واشنگتن از آخرین طرح‌های آمریکا برای امضای این پیمان بود که با اعلام بی‌طرفی هند، نقش بر آب شد.

اعلام بی‌طرفی هند و ناامیدی آمریکا از امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به دنبال تأکید افغانستان بر عدم امضای پیمان امنیتی تا برآورده شدن خواسته‌هایش، دولت آمریکا تمام تلاش‌ خود را برای امضای این پیمان بکار گرفت اما کارساز واقع نشد، در عین حال تاثیرگذاری هند بر حامد کرزی از آخرین طرح‌های آمریکا برای امضای این پیمان بود که با اعلام بیطرفی دولت هند این طرح آمریکا نیز نقش بر آب شد.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در مصاحبه با تلویزیون NDTV (ان دی تی وی) هند اظهار داشت که اگر ما (افغانستان و آمریکا) دوستان و متحد هستیم، لازم است تا مانند دوست و متحد با من برخورد شود و شایسته نیست که برای امضای پیمان امنیتی به من فشار روانی وارد شود.

این در حالی است که «مان موهان سینگ» صدر اعظم هند نیز اعلام کرد که کشورش در مسئله پیمان امنیتی کابل–واشنگتن بیطرف است و حامد کرزی راهی را که به نفع افغانستان باشد، انتخاب خواهد کرد.

توقف کامل عملیات‎های نظامیان آمریکا و از سرگیری روند صلح افغانستان توام با حمایت عملی و صادقانه آمریکا، 2 شرط اساسی دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکاست که بارها بر آن‌ها تأکید شده است.

نظر دولت و ملت افغانستان در مورد پیمان امنیتی

پیش از این آمریکا می‎اندیشید که دولت و ملت افغانستان هرگز با امضای پیمان امنیتی مخالفت نمی‎کنند اما با داغ‎ شدن بحث‎ها درباره این پیمان و تشکیل «لویه جرگه مشورتی»، این پیمان به صورت دقیقی بررسی شد و در نتیجه لویه جرگه مشورتی، امضای پیمان امنیتی را به برآورده شدن شروط حامد کرزی مشروط کرد.

فشارهای قبلی آمریکا

اعتراض افغانستان به جنایات سال‌های اخیر نظامیان آمریکایی و تأکید بر عملی شدن شروط حامد کرزی، برای آمریکا که تعهدی به عملی کردن شروط افغانستان ندارد، زنگ خطری بزرگ محسوب می‎شود.

به باور کارشناسان، آمریکا هرگز افغانستان را به خاطر اهداف استراتژیکی که در منطقه دارد ترک نخواهد کرد، و امضای این پیمان برای قانونمند شدن حضور آمریکا در این کشور ضروری است.

بنابراین امضای پیمان امنیتی برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است و این کشور از تمام توانش برای اعمال فشارهای بیشتر به دولت افغانستان استفاده خواهد کرد.

در ابتدا آمریکا با خوشبینی فکر می‌کرد که موضوع امضای پیمان امنیتی با افغانستان با چند روز مذاکره حل خواهد شد، به همین سبب، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما برای مذاکرات بیشتر به کابل آمد اما حامد کرزی در دیدار با وی همچنان بر عملی شدن شروطش تاکید کرد.

دیدار رایس و حامد کرزی به حدی برای آمریکا ناامید کننده بود که مشاور امنیت ملی اوباما پس از این دیدار گفت: پس از دیدار با حامد کرزی ناامید شدم.

این در حالی است که با جدی‎تر شدن تنش‎ها بین افغانستان و آمریکا، این کشور باز هم امیدوار بود تا بتواند از راه مذاکره، پیمان امنیتی با افغانستان را به امضا برساند، به همین منظور «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان، دومین فرستاده آمریکا به کابل آمد.

اما دیدار دابینز با کرزی هم نتیجه‎ای نداشت و دولت افغانستان بر عملی شدن شروطش تاکید کرد و آمریکا بار دیگر از مذاکره برای امضای پیمان امنیتی ناامید شد؛ این ناامیدی به حدی بود که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در سفرش به افغانستان از دیدار با حامد کرزی صرفنظر کرد و آن را بی فایده دانست.

از سوی دیگر دولت آمریکا علیرغم تاکید بر مذاکرات برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان، راه هشدار و تهدید را نیز آزمود و کاخ سفید در این رابطه اعلام کرد که اگر پیمان امنیتی تا پایان سال 2013 میلادی امضا نشود، این کشور تمام نظامیانش را از افغانستان خارج می‎کند.

تهدیدها در حالی مطرح شد که همزمان دابینز در اظهاراتی گفت که آمریکا به آسانی از افغانستان دست نخواهد کشید.

در نتیجه اظهارات دابینز تاییدی بود بر گفته‌های برخی کارشناسان افغانستان مبنی بر اینکه آمریکا هرگز افغانستان را ترک نخواهد کرد.

استفاده از کشورهای منطقه برای اعمال فشار بیشتر

پس از آنکه فشارهای آمریکا و سازمان‎های غربی برای تسریع در روند امضای پیمان امنیتی نتیجه‌ای در برنداشت، آمریکا به برخی کشورهای منطقه روی آورد تا از این طریق بتواند حامد کرزی را به امضای پیمان امنیتی ترغیب کند.

به همین منظور جیمز دابیز نماینده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان قبل از سفر حامد کرزی به هند ابراز امیدواری کرد تا فشار هند برای امضای پیمان امنیتی تاثیرگذار واقع شود.

این در حالی است که تاکید دولت افغانستان بر عملی شدن شروطش برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا، نشان داد که این کشور به نزدیکترین همپیمانانش نیز اجازه دخالت در این رابطه را نمی‌دهد.

امضای پیمان امنیتی پس از برگزاری انتخابات

پیش از این آمریکا بدنبال امضای این پیمان قبل از پایان سال جاری میلادی بود اما با عدم امضای این پیمان از سوی افغانستان، احتمالا این کشور بر امضای پیمان امنیتی پس از انتخابات سال آینده افغانستان تأکید خواهد کرد تا دستکم دلیلی برای حضور در این کشور داشته باشد.

با این حال سوال اساسی این است که اگر همچنان آمریکا اقدام عملی در راستای انجام شروط افغانستان انجام ندهد؛ سرانجام امضای این پیمان چه خواهد شد؟

بسیاری از آگاهان بر این باورند که آمریکا، نخست تلاش می‎کند تا حضورش در افغانستان با امضای این پیمان قانونمند شود اما چنانچه این کشور همچنان حاضر به امضای پیمان امنیتی نشود، دولت آمریکا با صدور فرمانی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، حضورش را در افغانستان قانونمند خواهد کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول