اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازگشت شادی و نشاط به منطقه زلزله‌زده چاه‌قنبر ریگان

با گذشت 3 سال از زلزله‌ چاه قنبر ریگان، شادی و نشاط به این منطقه بازگشته است.

بازگشت شادی و نشاط به منطقه زلزله‌زده چاه‌قنبر ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با گذشت سه سال از زلزله منطقه چاه‌قنبر شهرستان ریگان شادی و نشاط در این منطقه به دلیل خدمات صورت گرفته به چشم می‌خورد و اهالی قدردان این خدمات هستند.

مردمانی که قبل از زلزله در منازلی از سنگ و چوب زندگی می‌کردند، اکنون در منازلی مستحکم و مقاوم سرمای زمستان را به گرمی سپری می‌کنند.

آرزوی دیرینه منطقه چاه‌قنبر ریگان ارتباط با سایر نقاط استان کرمان و کشور بود و اکنون با راه‌اندازی خطوط تلفن‌‌ ثابت، این آرزو به واقعیت پیوسته است.

ساخت واحدهای آموزشی مقاوم و جایگزین کپرها، راه‌اندازی ‌سیستم پوشش برنامه‌های صدا و سیما، اقداماتی در زمینه کشاورزی، برق‌رسانی و روشنایی معابر از دیگر کارها و فعالیت‌های نظام در منطقه زلزله زده چاه قنبر شهرستان ریگان است.

دادالله سابکی یکی از اهالی‌ منطقه چاه‌قنبر ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قبلا منازل ما از سنگ و چوب بود و در زلزله نیز تعدادی از اقوام و بستگان‌ ما دچار حادثه و مجروح شدند، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ما خانه‌هایی مستحکم ساخته که اکنون در آنها زندگی می‌کنیم‌.

زینب سابکی یکی از دانش‌آموزان عشایر ریگان می‌گوید:‌ مدرسه ما از سنگ و چوب و چادر بود و با سرما و گرما نمی‌توانستیم در آنها درس بخوانیم، اما اکنون در مدرسه‌ای مقاوم و مستحکم درس می‌خوانیم‌.

احداث 4800 واحد مسکونی مقاوم در منطقه چاه‌قنبر ‌

فرماندار ریگان با حضور در منطقه زلزله‌زده چاه قنبر و شرکت در مراسم سالگرد جانباختگان زلزله اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات خوبی در این منطقه انجام داده است‌.

مجید اعتمادی افزود: در شهرستان ریگان بیش از 15 هزار و 500 واحد مسکونی مقاوم ساخته شده است که از این تعداد فقط 4 هزار و 800 واحد مسکونی بعد از زلزله چاه‌قنبر در این منطقه ساخته شد‌.

وی عنوان کرد: دو واحد مسکونی مقاوم به دستور استاندار سابق‌ کرمان برای دو خانواده‌ای که فرزندان خود را در زلزله‌ از دست داده بودند به صورت رایگان ساخته و تحویل آنها شده است.

اعتمادی با اشاره به اینکه‌ در‌ زلزله ریگان بیش از 31 روستا آسیب 30 تا 100 درصدی دیده بودند، خاطر‌نشان کرد: در این مناطق منازلی مستحکم ساخته و یا در حال احداث است. 

وی با تاکید بر اینکه منطقه چاه قنبر از پوشش تلفن بهره‌مند شده است، عنوان کرد: برای راه‌اندازی این پوشش تلفن بیش از 750 میلیون تومان هزینه شده است‌.

فرماندار ریگان از ساخت 11 واحد آموزشی سه کلاسه در مناطق زلزله زده ریگان خبر داد و افزود: برای این واحدهای آموزشی بیش از 760 میلیون تومان هزینه شده است‌.

وی گفت: زلزله به کشاورزی منطقه نیز آسیب وارد کرده بود که با اقدامات جهاد کشاورزی و ترمیم و احیا مجدد قنات‌ها‌ با اعتبار یک میلیارد ریال اکنون کشاورزی در این منطقه از رونق خاصی برخوردار است. 

تکمیل راه آسفالته چاه‌قنبر نیازمند اعتبار است

اعتمادی با اشاره به ساخت یک باب مسجد در منطقه چاه قنبر ریگان ابراز داشت: یکی از اقدامات دیگری که در منطقه زلزله زده چاه‌قنبر ریگان صورت گرفت، احداث راه مناسب به طول 60 کیلومتر است که تا‌کنون پنج کیلومتر آن آسفالت شده و به دلیل عدم تخصیص اعتبار ‌ساخت آن متوقف شده است‌.

وی خاطر نشان کرد: به زودی آب آشامیدنی‌ روستای چاه قنبر با حفر یک چاه عمیق تامین می‌شود.

به گزارش فارس، زلزله 29 آذر ماه سال 89‌ که به بزرگی 6.2 ریشتر در منطقه عشایری چاه‌قنبر شهرستان ریگان به وقوع پیوست، چهار نفر کشته و بیش از 31 نفر مجروح شدند.

همچنین این زلزله سبب تخریب و خسارت 30 تا 100 درصدی به روستاهای این منطقه شد.

..................................

گزارش از: موسی ملاییان

..................................

انتهای پیام/80014/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول