اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وحدت حوزه و دانشگاه با اسلامی و ایرانی شدن علوم شکل می‌گیرد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مسئله اسلامی و بومی شدن علوم به درستی اجرا شود، وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه شکل می‌گیرد.

وحدت حوزه و دانشگاه با اسلامی و ایرانی شدن علوم شکل می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، حمید شاه آبادی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در بندرعباس عنوان کرد: امروز بعد از گذشته 34 سال از شهادت آیت الله دکتر مفتح، حوزویان و دانشگاهیان باید در کنار هم بنشیند و با توجه به آنچه در گذشته در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه رخ داده، خطوط و راه آینده را ترسیم کنند.

وی ادامه داد: برخی برگزاری چنین نشست‌هایی را ظاهری و کم اهمیت تلقی می‌کنند اما این اقدامات در جای خود اهمیت دارد و نیاز است تا در چنین روزی کنار هم قرار گرفته و در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه بحث کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هدف از وحدت حوزه و دانشگاه ترکیب و یکی شدن این دو مجموعه نبوده است، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه دارای کارکردی متفاوت در جامعه هستند اما اشتراک کاری بین این دو مجموعه نیز وجود دارد.

شاه آبادی افزود: امروز وضعیت ما در جهان اسلام ایجاب می‌کند که به وحدت حوزه و دانشگاه به درستی بیندیشیم و در این راستا تنها اکتفا به چهره‌های حوزوی که توانسته‌اند به صورت مستقل بسیاری از علوم دانشگاهی را کسب کنند و بالعکس کافی نیست بلکه جامعه چیزی بیش از این را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه مسئله‌ای بوده که همواره در طول 34 سال گذشته یادآوری شده است، عنوان کرد: این مسئله رخداد بزرگی است که باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به آن استفاده کرد.

سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر با تاکید بر برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی توسط حوزه و دانشگاه، بیان داشت: برای تبیین وحدت حوزه و دانشگاه باید کرسی‌های نظریه پردازی برگزار شود و در این خصوص باید توجه داشته باشیم که نظریه‌هایی باید در کشور جاری شده و در تولید علم به کار گرفته شود که مبتنی بر بنیان‌های ایرانی و اسلامی باشند.

شاه آبادی ادامه داد: اگر مسئله اسلامی و بومی شدن علوم به درستی اجرا شود، وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه شکل می‌گیرد و در این راستا توجه به مبانی که در دانشگاه تدریس می‌شود بسیار مهم است و نباید دروسی که در دانشگاه تدریس می‌شود مبتنی بر افکار غربی باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید کرسی‌های نظریه پردازی مبتنی بر اندیشه‌های علمی اسلامی برگزار شود و ما نیز تلاش خواهیم کرد تا اساتید مراکز علمی فرهنگ و هنر کشور در این راستا جریان ساز و پیشگام باشند و در تشکیل این کرسی‌ها حوزه فرهنگ و هنر نقش پررنگی داشته باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حالی که پایه و اساس علوم انسانی و منابع درسی دانشگاه‌ها غربی باشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به دانشجو مفاهیم درستی ارائه شود.

شاه آبادی با بیان اینکه شخصیت‌های حوزوی و اساتید دانشگاه باید راهبرد و راهکار وحدت حوزه و دانشگاه را در جلسات نظریه پردازی ارائه دهند، عنوان کرد: این مسئله باید مطالبه دانشجویان و حوزویان باشد و از اساتید خود بخواهند تا در این خصوص نظریه و راهکار ارائه دهند.

وی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که دانش در شرق شکل گرفته و به غرب رفته است و باید بر اسلامی و ایرانی شدن اساس علوم انسانی در دانشگاه‌ها تاکید داشته باشیم.

سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر در ادامه اظهار داشت: امروزه ساز وکار جهان تغییر کرده و نظام دو قطبی دیگر وجود ندارد و شکل‌گیری نظام چند قطبی در حال تحقق است و در این میان باید به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و نقش حوزه و دانشگاه در آن توجه داشت چون اندیشه تمدن نوین اسلامی نیازمند تبیین مبانی نظری است.

شاه آبادی اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی موثر است و تشکل‌های دانشجویی نیز در این زمینه نقش مهمی دارند و پویایی جامعه دانشگاهی ما نیز فرصت بزرگ در این خصوص ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در بخش دانشگاه‌ها، بیان داشت: دولت قصد دارد تا فرصت‌های جدیدی در اختیار دانشجویان برای توجه به مشارکت‌های دینی و سیاسی و علمی به وجود آورد و بنابراین باید نقش حوزه و دانشگاه در معادلات جهانی به درستی تبیین شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ایستگاه 27 آذر باید برای دانشگاهیان و حوزویان نقطه‌ای باشد که به درستی مسیری که باید پیش گرفت، بیندیشند و به آنچه حلقه مفقوده وحدت را شکل می‌دهد، بپردازیم.

شایان ذکر است؛ همایش وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط مرکز علمی کاربردی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

انتهای پیام/88001/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول