اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

نگاه به بحث فرهنگ ویژه و حمایتی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از شورای شهر خواست تا در تمام مصوبات و تصمیمات نگاه به بحث فرهنگ به صورت ویژه و حمایتی باشد.

نگاه به بحث فرهنگ ویژه و حمایتی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا شب گذشته به عنوان میهمان در سی و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر حضور پیدا کرد و در سخنانی از قم به عنوان یک کلان‌شهر و فرهنگ‌شهر یاد کرد و با اشاره به ضرورت پرداختن به بحث پیوست فرهنگی اظهار داشت: بحث پیوست فرهنگی باید در تمام پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در شهر مقدس قم مورد توجه قرار گیرد.

وی ویژگی‌های قم را منحصر به فرد دانست و زائرپذیر بودن این شهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: حدود 20 میلیون زائر در طول سال در قم تردد می‌کنند که این امر وظیفه ما را در بحث فرهنگی به 2 بخش زائرین و مجاورین تقسیم می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: ما در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی تنها نباید مردم شهر قم را در نظر بگیریم بلکه باید این 20 میلیون زائر را نیز لحاظ کنیم.

وی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران را قطب‌های زائرپذیری شهر مقدس قم عنوان کرد و یادآور شد: وجود زائران در قم در تمام شئون مردم قم اثرگذار است.

اسماعیلی‌طبا با اشاره به ویژگی‌های قم، ضرورت جدی گرفتن پیوست فرهنگی را در این شهر مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ضرورت پرداختن به بحث پیوست فرهنگی در مواردی که طراحی می‌شود در قم بیشتر از سایر نقاط است.

سرانه فضاهای فرهنگی و هنری قم پایین‌تر از استانداردها

وی در ادامه به بیان گزارشی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر پرداخت و خاطرنشان کرد: متاسفانه به لحاظ سرانه فضاهای هنری و فرهنگی شهر قم از استاندارد‌ها دور است به‌ویژه از فضاهای هنری بسیار کمی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به گلایه اهالی هنر قم از کمبود زیرساخت‌ها و فضاهای تخصصی امور هنری گفت: در همین راستا چند پروژه مهم در دست اجرا داریم که از آن جمله تالار مرکزی شهر قم است.

وی تالار مرکزی شهر قم را یکی از تالارهایی دانست که در هشت استان کشور در حال ساخت است و خاطرنشان کرد: تالار مرکزی قم با هفت هزار متر مربع زمین و حدود 11 هزار متر مربع زیربنا و امکانات بسیار خوب در دست اجرا است.

اسماعیلی‌طبا با تاکید بر اینکه قم در این زمینه از فقر زیادی رنج می‌برد،‌ تاکید کرد: این تالار می‌تواند مرکزیت بوده و تا حدود زیادی پاسخگوی نیازهای بخش هنر باشد.

وی با اشاره به انتقال انجمن‌های هفت‌گانه هنری، تمرین‌ها، اجراها و ... به تالار مرکزی شهر قم تصریح کرد: هنرمندان قم به این تالار چشم امید دوخته‌اند که امیدواریم با پایان ساخت آن شاهد رشد هنری در شهر باشیم.

تاخیر در اتمام تالار مرکزی قم به علت کمبود اعتبارات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه قرار بود این پروژه اردیبهشت‌ماه امسال به پایان برسد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت اعتباری نامناسب موجود، این کار به عقب افتاد.

وی با اذعان بر اینکه از ابتدای سال 92 اعتباری به این پروژه تخصیص داده نشده است، اظهار داشت: البته با بازدیدی که از سوی بخش فنی وزارت ارشاد از این پروژه به عمل آمد، قرار شد اعتبارات مورد نیاز پروژه تزریق شود و کارگاه کار خود را با تمام قوا از سر بگیرد.

اسماعیلی‌طبا گفت: اگر این کار صورت بگیرد امیدواریم بتوانیم تا پایان سال از این تالار استفاده کنیم.

وی کتابخانه مرکزی قم را از دیگر پروژه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ذکر و عنوان کرد: با وجود اینکه قم مرکزیت فرهنگی به‌ویژه در جهان تشیع است متاسفانه تاکنون کتابخانه مرکزی نداشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به خرید زمین کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی اظهار داشت: این زمین حدود چهار هزار و 500 متر مربع است که قرار است با 10 هزار متر زیربنا یک کتابخانه جامع در همه بخش‌ها ساخته شود.

وی نیمی از اعتبارات این پروژه را استانی و نیمی را ملی دانست و ادامه داد: امیدواریم این اعتبارات به موقع تخصیص داده شود تا شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر این کتابخانه باشیم.

اسماعیلی‌طبا پروژه مجتمع فرهنگی و هنری پردیسان را از دیگر پروژه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دانست و افزود: این پروژه به مساحت 25 هزار متر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم است.

هیچ اعتباری به پروژه مجتمع فرهنگی و هنری پردیسان داده نشده است

وی اعتبارات این پروژه را نیز 50 درصد ملی و 50 درصد استانی دانست و گفت: متاسفانه در سال‌ گذشته و امسال هیچ اعتباری به این پروژه تخصیص داده نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با قدردانی از شهردار قم گفت: در پروژه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا آنجا که امکان داشته است شهرداری با ما همکاری لازم را داشته است.

وی با بیان اینکه ما پروژه‌هایی هم داریم که با بازسازی می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد، گفت: از آن جمله می‌توان به تالار غدیر کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد که با بازسازی مختصر می‌تواند فضای خوبی برای فعالیت‌های هنری باشد.

اسماعیلی‌طبا یکی از ضرورت‌ها و نیازهای دیرینه شهر قم را نمایشگاه دائمی کتاب دانست و یادآور شد: ما هر سال جاهای مختلفی نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنیم که معمولاً استاندارد‌های لازم را ندارند و با اجبار این کار صورت می‌گیرد.

وی افزود: در همین راستا با رایزنی‌هایی که انجام شده است، امیدواریم بتوانیم زمینی را در بلوار پیامبر اعظم (ص) به عنوان پیوست فرهنگی به نمایشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی تبدیل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین این اداره‌کل و شهرداری گفت: در این کمیته موارد مختلف از جمله کارهای مشارکتی بررسی می‌شود و تاکنون کارهای خوبی در کنگره‌ها و جشنواره‌ها با همکاری هم انجام داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تبلیغات شهری در قم هیچ سامانی ندارد، اظهار داشت: شکل و ابعاد تبلیغات و بنرها در میادین و بلوارهای شهر نظام خاصی ندارد و باید طرحی برای ساماندهی تبلیغات شهری هم به لحاظ محتوا و هم شکل آماده شود.

اسماعیلی‌طبا با بیان اینکه تبلیغات چشم‌آزار و روح‌آزاری در قم شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: این تبلیغات منظر شهری را نازیبا کرده است که امیدواریم با اجرای این طرح که در حال آماده‌سازی است بتوانیم با تعامل و همکاری شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این معضل را در شهر قم کاهش بدهیم.

وی بازسازی سینماها را از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دانست و یادآور شد: سینما استقلال قم با وجود اینکه در منطقه محروم قم واقع شده، حدود هفت سال است که به علت انجام تعمیرات تعطیل است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به کمبود صندلی سینما به ازای شهروندان در قم گفت: با این وجود یکی از سینماهای قم تعطیل شده است و مالکین هنوز نتوانسته‌اند آن را تعمیر کنند.

ضرورت ورود بخش خصوصی به صنعت سینما در قم

وی ضرورت ورود بخش خصوصی به صنعت سینما در قم را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: شهرداری نیز به این کار کمک کند تا 2 سینمای شهر آفتاب و استقلال از بخشودگی یا تخفیف در زمینه عوارض برخوردار شوند تا بتوانند بازسازی را راحت‌تر انجام دهند.

اسماعیلی‌طبا افزود: بر اساس قانون این مراکز نمی‌توانند تغییر کاربری دهند و باید فضای فرهنگی و سینما بمانند ولی از طرفی هم کمکی برای بازسازی به آن‌ها نمی‌شود.

وی از قم به عنوان مرکزیت تولید علم دینی در کشور یاد کرد و از شورای شهر خواست در تمام مصوبات و تصمیمات نگاه به بحث فرهنگ به صورت ویژه و حمایتی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم جایگاه نخست قم در تولید کتب دینی را در کشور مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه با وجود استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالای قم، این شهر در شاخصه‌های کتاب‌خوانی، سرانه فضاهای نمایشی و کتابخانه‌ای در رتبه‌های پایین قرار دارد که باید کمک کنیم این شاخصه‌ها ارتقا یابند.

انتهای پیام/78010/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول