اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گلستان:

دانشگاه‎ها به مشارکت در صنعت هم توجه کنند

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان اظهار داشت: امروز نیاز است دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش به مشارکت در صنعت نیز توجه کنند و صنعت نیز در کنار تولید محصول و ثروت به رشد علمی نیز توجه کند.

دانشگاه‎ها به مشارکت در صنعت هم توجه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین مومنی بعد از ظهر امروز در آئین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و دومین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان اظهار داشت: نسل‎های مختلف سیستم‎های آموزشی دنیا از نسل‎های دانشگاه‎های آموزش محور و پژوهش‎محور به نسل سوم یعنی دانشگاه‎های توسعه محور و کارآفرین رسیده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه‎ علاوه بر آموزش و پژوهش امروز یک رسالت مهم‎تر به نام مشارکت در عرصه‎های مختلف را بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان خاطرنشان کرد: ارکان این توسعه سه محور دولت، دانشگاه و صنعت است که برای تعامل بین این سه رکن در یک مدت تعاملی دولت در بالای این دو مجموعه قرار می‎گیرد و تمام حمایت‎ها را مجموعه دولت بر عهده دارد.

مومنی افزود: در این حالت اگر دولت با محدودیت اعتبارات مواجه شود نخستین آسیبی که در این حوزه می‎رسد حوزه پژوهش است و روز گذشته وزیر علوم اعلام کردند که سهم دانشگاه‎ها در حوزه پژوهش 10 درصد است و در صورتی که در حوزه امورات رفاهی دانشگاه با مشکل اعتبارات برخورد کند از اعتبارات حوزه پژوهشی استفاده خواهد کرد.

وی ابراز داشت: بنابراین ما باید به دنبال راهی باشیم که صنعت و دانشگاه به حوزه دولت و تسهیلات دولت متکی نباشد و بتوانند به صورت مستقیم به تولید و توسعه بپردازند.

مومنی در خصوص ثبت اختراعات بین‎المللی بیان کرد: در سال 2003 یک اختراع ثبت شده بین‎المللی داشتیم و در سال 2012 به 29 اختراع رسیده‎ایم و این شتاب بسیار خوبی است اما افق 1404 می‎گوید که باید به پنج هزار تعداد اختراع برسیم.

با افزایش آمار فارغ‎التحصیلان بیکار مواجهیم

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان عنوان کرد: در کشور ما ثبت اختراعات بین‎المللی نگاه دولتی دارد و اگر بتوانیم مراکز رشد و پارک‎های علم و فناوری را با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی توسعه دهیم قطعا در ثبت اختراعات به افق 1404 خواهیم رسید.

مومنی گفت: ما در حال حاضر با مشکل افزایش آمار بیکاران فارغ‎التحصیل مواجه هستیم و بر اساس آمار سال 1390 درصد بیکاران بی‎سوادان 1/5 درصد، زیر دیپلم 20درصد، دیپلم 32 درصد، فوق دیپلم 12 درصد و لیسانس و بالاتر 33/2 درصد است و هرچه مدرک بالاتر می‎رود درصد بیکاری بیشتر می‎شود.

وی اضافه کرد: ما برای ایجاد هر شغل در سال جاری باید 160 میلیون تومان هزینه کنیم و تولید ناخالص ملی باید هشت درصد افزایش پیدا کند تا آمار فارغ‎التحصیلان بیکار ثابت شود و رشد نکند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان گفت: بنابراین بهتر است تا دانشگاه صنعت و دولت وظایفشان همپوشان همدیگر باشد و دانشگاه باید علاوه بر دانش و پژوهش به کارآفرینی هم توجه کند.

مومنی بیان کرد: بخش صنعت در کنار تولید و کار و خدمات به تولید دانش هم اقدام کند و دولت هم در فن‎آوری‎های دارای اولویت را سرمایه‎گذاری‎های دارای ریسک را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید به دنبال پیروی از دانشگاه‎های نسب سوم باشیم و به دنبال تولید ثروت از دانش و تجاری سازی نتایج تحقیقاتی دانشگاهی باشیم. 

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان تصریح کرد: پژوهش، تحقیق و اشتغال محور راهگشای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال در جامعه است.

مومنی متذکر شد: در نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی محصولات تولید شده مبتنی بر کار پژوهشی و تحقیقاتی است و تمام تولیدات و محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بر اساس کارهای خلاقانه شکل گرفته و امروز به عنوان یک محصول درآمدزا و اشتغال‎زا معرفی می‎شود.

انتهای پیام/83004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول