اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

همدان و غافلگیری با بارش برف/تداوم تلاش‌ها برای رفع یخ‌زدگی

بارش سنگین برف در همدان، برودت هوا و یخ‌زدگی معابر این شهر را غافلگیر کرد که البته باید از قبل تدابیر لازم برای مواجهه با چنین شرایطی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط اندیشیده شود.

همدان و غافلگیری با بارش برف/تداوم تلاش‌ها برای رفع یخ‌زدگی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، استان همدان یکی از استان‌های سردسیر واقع در غرب کشور است که هر ساله در فصل سرما شاهد بارش باران و برف و زیبایی‌های آن در سطح استان و لطافت هوای شهر نیز هستیم.

اما با توجه به اینکه طی سال گذشته همدان از نزولات جوی کمتری بهره‌مند بود بارش نخستین برف سنگین در روز پنجشنبه برخی را غافلگیر کرد.

شاید بیشترین خدمات‌رسانی در این زمینه مربوط به شرکت‌های خدمات‌رسان و زیربنایی از جمله شرکت آب و فاضلاب، برق، گاز، شهرداری و... بود.

کولاک و بارش برف برخی از مقاطع تحصیلی را به تعطیلی کشاند و بسیاری از مسافران را نیز در راه غافلگیر و گرفتار کرد.

هر ساله اقداماتی در قالب‌ طرح‌های مختلف زمستانی توسط ادارات ذی‌ربط در فصل زمستان اجرا می‌شود اما با وجود این امر پیش‌بینی اتفاقات و حوادثی که امکان دارد در پی بارش شدید برف و باران پیش آید امکان‌پذیر نیست و همیشه باید در این زمینه آمادگی داشت.

قطعی برق، یخ‌زدگی کنتورهای آب، بالا رفتن مصرف گاز، یخ‌زدگی معابر، مسدود شدن جاده‌ها و... برخی از مشکلاتی است که در اثر بارش برف و سفیدپوش شدن شهر رخ می‌دهد.

اما در شهر همدان نیز برودت هوا و یخ‌زدگی معابر شاید خیلی از همدانی‌ها به ویژه سالمندان را خانه‌نشین کرد.

آیا در همدان که یکی از نقاط سردسیر کشور محسوب می‌شود و بارش برف در آن امری عادی است امکان غافلگیری وجود دارد؟ آمادگی این شهر در فصل سرما در چه حدی است؟ بارش دو روزه برف تا چه میزانی برای شرکت‌های خدمات‌رسان غافلگیرکننده بوده و چگونه در زمینه مدیریت بحران باید عمل کرد و آمادگی لازم را داشت؟

در راستای بررسی این موارد در سطح استان با برخی از مسئولان مربوطه به گفت وگو نشستیم...

*فعالیت 30 هزار نفرساعت در سطح شهر و معابر همدان طی 48 ساعت

شهردار همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: با توجه به برودت هوا در روزهای اخیر در حال حاضر تمام معابر اصلی شهر کاملاً باز است.

امیررضا یوسفیان با اشاره به بارش برف اخیر اظهار کرد: تمام نیروها به صورت شبانه‌روزی فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: اگر برف‌هایی که در سطح معابر بود سریع جمع‌آوری نمی‌شد مطمئناً در سطح شهر مشکلات زیادی از نظر یخ‌زدگی و ... به وجود می‌آمد.

شهردار همدان با اشاره به فعالیت 800 نفر نیروی شهرداری از آغاز بارش برف در سطح شهرستان بیان داشت: این نیروها از روز جمعه 30 هزار نفر ساعت در سطح شهر و معابر فعالیت داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 48 ساعته نیروهای شهرداری تصریح کرد: محدوده خدماتی شهر همدان 5 هزار و 200 هکتار و معابر آن نیز شامل 13 میلیون مترمربع است.

یوسفیان یادآور شد: بیش از 200 دستگاه خودرو شهرداری و بخش خصوصی و چهار دستگاه نمک‌پاش مکانیزه همزمان با آغاز بارش برف در سطح شهر مشغول فعالیت بودند.

وی با اشاره به برودت هوا و افت حرارتی زیاد گفت: مناطق بالای شهر برف‌گیر بوده و دیگر قسمت‌ها و مناطق حاشیه‌ای دارای برف کمتری بودند.

شهردار همدان با بیان اینکه طی روزهای اخیر افت حرارتی ویژه‌ای را در استان همدان شاهد هستیم، ابراز داشت: مجموعه شهرداری همدان تمام تلاش خود را در راستای خدمات‌رسانی و جلوگیری از یخ‌زدگی معابر سطح شهر همدان به کار بسته است.

وی با اشاره به فعالیت دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان چون آب، برق و... افزود: تمام دستگاه‌ها در کنار یکدیگر در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان فعال بودند.

یوسفیان ابراز داشت: در برخی از مناطق نیز در رودخانه‌ها بحث گل و لای را داشتیم که در این زمینه نیز با اعزام نیرو و ماشین‌های مکانیزه اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: هر روز از ساعت 20 به بعد نیز نیروهای شهرداری مشغول حمل برف، دپو، تیغ‌زنی، نمک‌پاشی و ماسه‌پاشی سطح معابر هستند.

شهردار همدان با بیان اینکه در اثر یخ‌زدگی و نمک‌پاشی نیز آسفالت و جداول دچار آسیب می‌شوند، بیان داشت: در حال حاضر نیز نیروهای شهرداری در زمینه جمع‌آوری برف و نمک و ماسه‌پاشی معابر فرعی شهر فعال هستند.

*8 مورد یخ‌زدگی در سطح شهر همدان

رئیس آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز در ادامه به خبرنگار فارس گفت: شهرستان همدان دارای 167 هزار انشعاب و مشترک است.

حسین آذرتکین افزود: با توجه به سرمای اخیر و افت شدید دما در سطح شهرستان همدان اقدامات لازم در راستای اطلاع‌رسانی به مشترکان برای مقابله با یخ‌زدگی کنتورها صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه محافظت از کنتور در زمان سرما و جلوگیری از یخ‌زدگی آن برعهده مشترکان است، اظهار کرد: مشترکان با توجه به سردی هوا باید از طریق محافظ و ریختن کاه بر روی کنتور از آن حفاظت کنند.

رئیس آب و فاضلاب شهرستان همدان ابراز داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق رسانه‌ها و توزیع بروشورها صورت گرفته بود مردم در این زمینه خیلی خوب همکاری و عمل کردند.

وی ادامه داد: طی بارش‌های اخیر و سردی هوا در مجموع فقط هشت مورد یخ‌زدگی در سطح شهر همدان داشته‌ایم.

آذرتکین خاطرنشان کرد: همکاری مردم در راستای محافظت از کنتورها در فصل سرما بسیار حائز اهمیت است.

*فعالیت 20 گروه فنی و عملیاتی شرکت برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز به خبرنگار فارس گفت: از مشکلات این شرکت در راستای بارش برف در روزهای اخیر شکستن شاخه‌های درختان در اثر برف سنگین و سقوط آنها بر روی شبکه‌های توزیع نیروی برق بوده است.

حاجی‌رضا تیموری با اشاره به قطعی برق در برخی از مناطق سطح شهر همدان از جمله عباس‌آباد، استادان و... افزود: این قطعی‌ها ناشی از اتصالی و قطع کابل‌های شبکه به علت سقوط شاخه سنگین درختان بر روی شبکه‌ بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش بی‌وقفه اکیپ‌های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق و همکاری پیمانکاران طرف قرارداد شرکت برای برقراری جریان برق و خدمات‌رسانی به مشترکان، خطوط قطع شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع عیب و برقدار شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان خاطرنشان کرد: طی بارش اخیر بیش از 20 گروه فنی و عملیاتی به صورت شبانه‌روزی در تلاش بودند تا شاهد قطعی برق در سطح شهر نباشیم.

در راستای پیگیری خدمات شرکت ملی گاز استان همدان نیز طی تماس‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته به دلیل نگاه بدبینانه مسئولان و کاغذبازی اداری نتوانستیم آماری را در این زمینه ارائه دهیم.

طی تماس با مدیرعامل شرکت ملی گاز همدان، وی پاسخگویی در ارتباط با سئوالات را به مدیر روابط عمومی این شرکت ارجاع داد که طی پیگیری‌های صورت گرفته، مدیر روابط عمومی مطرح کرد سئوالات باید در سربرگ خبرگزاری فارس، درج شود، بعد از انجام این کار منتظر پاسخگویی در این زمینه شدیم که البته اتفاقی در این راستا صورت نگرفت.

بعد از گذشت چند روز، وی طی تماس تلفنی با دفتر خبرگزاری فارس مطرح کرد که نمی‌تواند آمار را اعلام کند مگر اینکه از طریق سردبیر یا سرپرست اقدام شود.

مسئول روابط عمومی شرکت گاز همدان در ادامه گفت: در زمینه ارائه اطلاعات در ارتباط با توصیه‌های ایمنی مشکلی نیست اما در زمینه ارائه آمار هر سیستمی تعریف خاص خود را دارد.

وی بیان داشت: البته ما علاقه‌مند به ارائه آمار هستیم اما در وزارت نفت باید یک سیستمی را رعایت کرد.

با این وصف و به خاطر علاقه به کاغذبازی از سوی این شرکت، آماری از شرکت گاز به خبرنگار فارس نرسید تا بتواند آماری در ارتباط با میزان استفاده مردم از گاز در روزهای سرد و برفی همدان را منعکس کند.

==========

مریم صابری‌یگانه

==========

انتهای پیام/89006/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول