اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بهداشتی شبکه بهداشت دشتستان خبر داد

ارائه بسته‌های کاهش آسیب ایدز در دشتستان

مسئول بهداشتی شبکه بهداشت دشتستان از ارائه بسته‌های کاهش آسیب ایدز در دشتستان خبر داد.

ارائه بسته‌های کاهش آسیب ایدز در دشتستان

محمد رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشت: توجه به سلامت و بهداشت در جامعه اهمیت زیادی دارد و شبکه بهداشت دشتستان در این مسیر اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به آمار و ارقام بیماران ایدزی در کشور و استان افزود: در حال حاضر تعداد بیماران ایدزی در کل کشور تا اول مهر ماه سال جاری بیش از 26 هزار نفر بوده که از این تعداد بیماران، 5 هزار و 345 نفر فوتی داشته‌ایم و در استان بوشهر این تعداد 369 نفر است که 109 نفر فوتی در استان بوشهر بوده است.

این مسئول در ارتباط با آمار بیماران ایدزی در شهرستان دشتستان نیز خاطرنشان کرد: در شهرستان دشتستان تا مهر ماه امسال تعداد بیماران آلوده 122 نفر بوده که 110 نفر مرد و 12 نفر زن را شامل می‌شوند و از این تعداد 46 نفر فوت شده که یک مورد آن زن است.

رضایی تصریح کرد: افرادی که در حال حاضر در شهرستان پرونده فعال دارند حدود 30 نفر هستند که خدماتی نظیر معاینات بالینی پزشک، انجام آزمایشات دوره‌ای هر شش ماه، گرفتن عکس از قفسه سینه هر یک سال برای تشخیص بیماری سل انجام می‌گیرد و همه این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره ایدز از دی ماه سال 91 به صورت رسمی کار خودش را شروع کرده و یک پزشک و یک کارشناس مشاوره و یک نفر کارشناس پرستاری به ارائه خدمت مشغول هستند.

رضایی گفت: انجام آزمایش رایگان ایدز برای تمام افرادی که به‌ علت یک رفتار پرخطر مراجعه می‌کنند، تشکیل پرونده اولیه برای بیماران، انجام معاینات بالینی توسط پزشک مرکز مشاوره و انجام واکسیناسیون کزاز و هپاتیت و آنفلوآنزا به‌صورت رایگان برای بیماران از اقدامات این شبکه است.

وی یادآور شد: مشاوره بیماران در زمینه ایدز و مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره توسط کارشناس مشاوره مرکز، ارائه بسته‌های کاهش آسیب که شامل سرنگ و کاندوم برای افرادی که به نوعی نیاز دارند و هماهنگی با پایگاه انتقال خون دشتستان برای تشخیص نهایی بیماری ایدز نیز از جمله خدمات این مجموعه است.

رضایی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده به مردم از طریق برگزاری کلاس‌های گروهی در مراکز و خانه‌های بهداشت توسط نیروهای بهداشت و برگزاری همایش‌های آموزش ایدز با همکاری ادارات آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در دبیرستان‌های مناطق پنچ‌گانه آموزش و پرورش شهرهای شبانکاره، سعدآباد، برازجان، تنگ ارم، کلمه و بوشکان نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه بوده است.

وی در ارتباط با راه‌های انتقال و پیشگیری این بیماری نیز گفت: در ایران بیشترین راه انتقال از تزریق سرنگ‌های آلوده است که متاسفانه در سال‌های اخیر گرایش به روابط جنسی کنترل‌نشده نیز رو به افزایش است.

رضایی بیان داشت: همچنین از طریق مادر آلوده به نوزاد، وسایل نوک تیز و برنده در خال‌کوبی‌ها و سوراخ کردن گوش به روش سنتی نیز از دیگر راه‌هاست.

وی ابراز داشت: راه‌هایی همچون دست دادن، روبوسی کردن، در آغوش گرفتن، وسایل عمومی مانند دستگیره درب، صندلی ماشین، آب استخر، وان، حمام و نیش حشرات و پشه بیماری را منتقل نمی‌کند.

انتهای پیام/2452/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول