اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

نفس پیمان امنیتی به ضرر افغانستان است

کارشناس افغان دلایل پافشاری کرزی بر عملی شدن شروط افغانستان در پیمان امنیتی را با هدف پاسداری از نظرات مردم افغانستان عنوان کرد و گفت: نفس امضای پیمان امنیتی مغایر با منافع و حاکمیت ملی مردم افغانستان است.

نفس پیمان امنیتی به ضرر افغانستان است

«لطیف نظری» کارشناس و روزنامه‌نگار افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل در خصوص پیمان امنیتی واشنگتن -کابل گفت: تأکید رئیس جمهور افغانستان بر عملی شدن پیش‌شرط‌های افغانستان پیش از امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن هرگز به خاطر اهداف شخصی نبوده و احساس مسئولیت رئیس جمهور در قبال تمام مردم افغانستان باعث شده تا کرزی همواره بر شروط مردم تأکید ورزد.

وی افزود که مردم افغانستان در جلسه «لویه جرگه مشورتی» اعلام کردند که آمریکا باید قبل از امضای پیمان امنیتی به شروط مردم افغانستان توجه کند.

این استاد دانشگاه افزود: حمایت عملی از روند صلح و توقف عملیات‎های نظامی بر منازل مسکونی افغان‎ها از جمله شروط مهم مردم افغانستان است که آمریکا باید به آن توجه کند.

وی افزود که آمریکا در طول 12 سال ثابت کرده که با طالبان روابط مخفی داشته و تعهدی در قبال پیشرفت روند صلح افغانستان ندارند.

این کارشناس افغان تاکید کرد که توقف عملیات‎های نظامی در منازل مسکونی افغان‎ها نیز خواست مردم افغانستان است و آمریکا باید به آن توجه کند.

نظری تصریح کرد: اگر آمریکایی‎ها شروط مردم افغانستان را نپذیرند، افغانستان این پیمان را امضا نخواهند کرد و طولانی‎تر شدن کشمکش‎ها بر سر امضای این پیمان، باعث می‎شود تا مردم به خواست‎های افزون‌طلبانه آمریکا بیش از پیش پی ببرند و مقاومت در سطح نخبگان فکری افغانستان در برابر این پیمان بیشتر خواهد شد.

وی افزود که نه حامد کرزی و نه رئیس جمهور آینده افغانستان حق ندارند در صورت عملی نشدن شروط مذکور، این پیمان را به امضا برساند، زیرا این شروط، شروط شخص نیست بلکه تصمیم مردم افغانستان است که در لویه جرگه مشورتی گرفته شده و در طی قطعنامه اعلام شد.

امضای پیمان در صورت تعهد به عملی شدن شروط

وی گفت: هر چند که تاکنون آمریکا حتی قائل به عملی کردن شروط افغانستان نشده اما اگر هم آمریکا این شروط را بپذیرد باز هم هیچ تضمینی برای عملی شدن این تعهدات مانند 12 سال گذشته وجود ندارد.

نظری با بیان اینکه آمریکا در 12 سال گذشته، ده‎ها بار عهدشکنی کرده و حال مردم افغانستان دولت، نخبگان و اندیشمندان این کشور پی برده‎اند که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست، افزود: مردم افغانستان برای تأمین امنیت و صلح به حضور آمریکا در این کشور حضور خارجی را پذیرفتند.

سابقه آمریکا در 12 سال گذشته

به اعتقاد این کارشناس افغان، آمریکا در 12 سال گذشته هیچ تعهدی در قبال صلح و ثبات افغانستان نداشته و با رفتار دوگانه‎اش افغانستان را متحمل زیان‎های زیادی کرده است.

نظری افزود که دولت حامد کرزی پس از 12 سال کار با آمریکا اکنون دریافته‎اند که آمریکا هرگز به تعهداتش در قبال افغانستان پایبند نیست.

وی گفت: رئیس جمهوری افغانستان شروط ذکر شده را برای پاسداری از منافع ملی مردم افغانستان بیان می‎کند.

این نویسنده افغان تصریح کرد که امضای پیمان امنیتی و حضور طولانی‌مدت آمریکا در افغانستان مقاومت طالبان را بیشتر می‎کند و جنگ را در افغانستان شدت می‎بخشد.

نفس پیمان امنیتی به ضرر افغانستان است

این کارشناس افغان گفت: نفس امضای پیمان امنیتی در مغایرت با منافع ملی و حاکمیت ملی مردم افغانستان است.

وی تأکید کرد که آمریکا با 12 سال حضور خود در افغانستان ثابت کرده که هیچ گاه به نفع افغانستان کار نمی‎کند.

به اعتقاد وی اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکا و ارائه مجوز راه‎اندازی عملیات‎های نظامی در مناطق مسکونی افغان‎ها در مغایرت با حیثیت مردم افغانستان است.

این تحلیلگر افغان اظهار داشت: با امضای این پیمان، افغانستان به عنوان یک کشور وابسته در نظام بین‎الملل مطرح می‎شود که این مسئله برای منافع ملی افغانستان بسیار زیان‌بار است.

نظری افزود: آمریکایی‎ها تاکنون در هر کشوری که حضور یافته‎اند از کشور اشغال شده به عنوان یک ابزار برای پیشبرد منافع‎ خود استفاده کرده‎اند و با ترویج فساد اخلاقی و زیر سؤال بردن استقلال سیاسی آن کشور، زیان‎های زیادی را متوجه آن کشورها ساخته است.

اعمال فشار برای امضای پیمان، روحیه استکباری آمریکا را به نمایش می‎گذارد

وی تصریح کرد که اعمال فشار آمریکا برای امضای این پیمان که با اقداماتی مانند قطع تدارکات و سوخت ارتش و پلیس افغانستان همراه بوده، سیاست استکباری آمریکا را به نمایش می‎گذارد.

به اعتقاد وی، آمریکا با این روحیه استکباری قصد دارد تا پیمان امنیتی را با زور و قدرت به امضا برساند اما تاریخ ثابت کرده که مردم افغانستان هرگز تسلیم زور نمی‎شوند و سلطه‎گران را از پای در می‎آورند.

راه حل بحران‎های افغانستان؛ گسترش روابط این کشور با منطقه است

به باور این کارشناس افغان، امضای پیمان امنیتی نه تنها صلح و ثبات را در افغانستان به ارمغان نمی‎آورد بلکه با دوام جنگ، وضعیت این کشور را بدتر می‎کند.

به گفته وی، راه حل اساسی برای رفع بحران‎های فعلی افغانستان، گسترش روابط با کشورهای منطقه است.

این کارشناس افغان در ادامه تأکید کرد که افغانستان نیز نیازمندی‎ به کشورهای منطقه را احساس کرده و سیاست گسترش روابط با کشورهای منطقه را در پیش گرفته که تلاش برای امضای پیمان همکاری با ایران و گسترش روابط با هند از نمونه‎های آن است.

از آغاز بحث‎ها در مورد پیمان امنیتی با آمریکا، دولت افغانستان همواره به ضرورت عملی شدن شروط لویه جرگه از جانب آمریکا تأکید کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول