اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

بررسی روابط کابل-تهران، مشروط شدن امضای پیمان سازمان ناتو با دولت افغانستان و اظهارات مشاور امنیت ملی پاکستان در خصوص امنیت افغانستان از محورهای اصلی سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل هستند.

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل دیدگاه‎ها، سرمقاله‎ها و تیتر‎های نخست خود را به موضوعات مختلف افغانستان از جمله روابط کابل-تهران، امضای پیمان با آمریکا و ناتو، مثله شدن یک زن در هرات، اظهارات مشاور امنیت ملی پاکستان و حمایت از تأمین امنیت از افغانستان و سرانجام رد اعطای یک کرسی اختصاصی در پارلمان افغانستان از سوی پارلمان این کشور برای اهل هنود(هندو مذهبان) از محورهای اصلی روزنامه‎های امروز چاپ کابل است که گزیده‌ای از آن در ذیل ارائه می‌شود.

روزنامه «سروش ملت»، تیتر نخست خود را به سخنان وزیر امور خارجه افغانستان اختصاص داده که روز گذشته از روابط کابل-تهران در سطح عالی خبر داده بود.

به نوشته این روزنامه، «جانان موسی‌زی»، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره اظهارات معاون والی فراه در غرب افغانستان، مبنی بر حمایت ایران از شبه‎نظامیان گفت: روابط و همکاری میان کابل و تهران در عالی‎ترین سطح خود قرار دارد که نشان‎دهنده دوستی و همکاری امنیتی و روابط نزدیک میان ایران و افغانستان است.

همچنین در این روزنامه به بخش دیگری از سخنان سخنگوی وزارت خارجه افغانستان مبنی برتکذیب حضور اتباع افغانستان در جنگ سوریه علیه دولت و یا در کنار دولت در آن کشور اشاره شده است.

روزنامه «سخن جدید»، به نقش شایعه در روابط افغانستان و همسایگان این کشور پرداخته و نوشته است: متأسفانه در افغانستان تاکنون در بسیاری موارد از سیاست شایعه استفاده شده و حتی برای برهم زدن روابط کشور در عرصه‎های داخلی و بین‎المللی از این تاکتیک استفاده می‎شود.

به نوشته سخن جدید این پدیده به خصوص در روابط افغانستان و همسایگانش هر از گاهی توسط دست‎های نامرئی بروز می‌یابد که هدف از آن نیز ایجاد شکاف در روابط منطقه‎ای افغانستان است.

در ادامه سرمقاله آمده است: سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان درباره اظهارات معاون والی «فراه» در غرب افغانستان، مبنی بر حمایت ایران از نیروهای مخالف دولت گفت: روابط و همکاری میان کابل و تهران در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد که نشان‌دهنده‌ دوستی و همکاری امنیتی و روابط نزدیک میان ایران و افغانستان است.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس سخن جدید، ایجاد چهارچوب منافع در جغرافیای مشترک این مسأله را ایجاب می‎کند و به هیچ وجه نمی‎توان مصالح ملی یکی از این کشورها را به صورت جزیره‎ای تعریف کرد و نکته دوم این است که ضروری است تا مسئولان کشوری افغانستان و همسایه‎ها به انتشار هرگونه شایعه را در لحظه‎های نخستین پاسخ دهند.

این روزنامه در ادامه نگاشته است: هرگاه در این راه خدشه‎ای وارد شود مسئولان باید شفافیت‎زایی را در رأس سیاست‌های خود قرار دهند تا با ایجاد چنین مواردی، حساسیت‎های نادرست در میان مردم، رسانه‎ها و اقشار اجتماعی دیگر ایجاد نشده و پیامدی در روابط کشورها نداشته باشد.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه اصلی خود با اشاره اظهارات مشاور امنیت ملی دولت پاکستان، مبنی بر این که پایان جنگ و تأمین امنیت در افغانستان به نفع پاکستان است، نگاشته است: ارتش پاکستان با حمایت از طالبان در افغانستان در پی گسترش عمق استراتژیکش از مناطق قبایلی به درون خاک افغانستان است، اما شاخه پاکستانی طالبان از سال 2007 به این‌سو، در پاکستان می‌جنگد و در فکر ایجاد ایجاد امارت در آن کشور است.

به نوشته 8صبح، سیاستمداران پاکستانی و دولت‌مردان منتخب آن کشور، باید در قدم اول ژنرال‌های‌شان را قانع کنند، تا سیاست امنیتی و هند محور خود را در قبال افغانستان کنار بگذارند.

این روزنامه افزوده است: سیاست صدور بحران و جنگ به افغانستان، هیچ سودی نداشته و باید سیاست‌مداران و دولت‌مردان منتخب پاکستان لزوم تغییر نگاه ارتش به افغانستان و سیاست‌های امنیتی را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل کنند و از مردم پاکستان بخواهند تا ژنرال‌های خود را به کنار گذاشتن سیاستی وادار کنند که هیچ سودی برای مردم پاکستان ندارد.

روزنامه «انصاف»، در سرمقاله خود به سخنان سخنگوی «ناتو» در کابل مبنی بر امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اشاره کرد و نوشت: آیا همان‎گونه که ناتو امضای پیمان امنیتی با دولت افغانستان را مشروط به امضای پیمان امنیتی با آمریکا کرده، رئیس‎جمهور و دولت افغانستان نیز در برابر این اقدام، پیش‎شرط‎هایی را که در برابر امضای پیمان امنیتی با آمریکا مطرح کرده در مورد ناتو نیز مطرح خواهد کرد؟

به نوشته این روزنامه، شیوه عملی نظامیان آمریکایی و ناتو و همچنین همبستگی سازمانی و یگانگی مراکز راهبردی،‌ تصمیم‎گیر و فرماندهی نیروها و نظامیان خارجی در افغانستان، مقتضی این موضوع است که این شرایط نه تنها به آمریکایی‎ها بلکه به همه نظامیان خارجی مستقر در افغانستان تسری و تعمیم پیدا کند.

انصاف افزوده است: به این ترتیب، ضریب ایمنی پیمان‎های نظامی با غربی‎ها براساس حداقل‎های رایج در این زمینه، ارتقا پیدا می‌کند.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود در صدد پاسخ به این پرسش برآمده که «چرا همه می‎خواهند پیمان امنیتی بین کابل ـ واشنگتن امضا شود؟

افغانستان نوشته است: متأسفانه ناکارایی‎های دولت در سال‎های گذشته، تشویق و ترویج فساد و تقویت فرهنگ معافیت از مجازات، شرایطی را بر مردم افغانستان تحمیل کرده که شهروندان این کشور برای برون رفت از وضعیت نامطلوب فعلی و پیش‎گیری از بروز بحران‎های سلسله‎ای جنگ، بیکاری و نیازمندی‎های شدید اقتصادی، ادامه حمایت‎ها و کمک‎های بین‎المللی از این کشور را ضروری می‎دانند.

به اعتقاد نویسنده، افغانستان برای غلبه بر چالش‎های پیش‎رو به امضای پیمان امنیتی و تقویت روابط بین‎المللی خود نیازمند است و دولت نمی‎تواند این خواست‎ها، نگرانی‎ها و نیازمندی‎های عمومی را نادیده بگیرد.

روزنامه «ماندگار»، دیدگاه رسمی خود را به مثله شدن یک زن در ولایت هرات توسط شوهر معتادش اختصاص داده و از افزایش خشونت‎ها در یک‎ دهه اخیر در افغانستان یادآوری کرده و نگاشته است در این بین حتی چندین‌ اعتراض جامعه جهانی نیز برانگیخته است.

این روزنامه با متهم کردن دستگاه‌های قضایی دولت افغانستان به فساد نوشته است: دولت کرزی که در 12 سال گذشته به‌رغم این‌همه امکانات نتوانست راه‌حلی برای پایان خشونت‌ علیه زنان افغان پیدا کند، به ‌یقین که در شش‌ماه آینده نیز نخواهد توانست کاری از پیش برد.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود به افزایش خشونت‎های خانوادگی علیه زنان در افغانستان پرداخته و از سهم علمای دین در ارتباط با مهار خشونت‎ها علیه این قشر یادآوری کرده است.

آرمان ملی، نارضایتی مردم را از نقش دولت در مهار خشونت علیه زنان برجسته کرده و افزوده است: ضعف حاکمیت قانون سبب شده تا مجرمان بدون آن که به سزای اعمال خود برسند آزاد ‎شوند و این کار افزون بر تحریک دیگران، خود مجرمان را به تکرار جرایم وادار می‏کند زیرا می‎دانند که در زندان نمی‎مانند و آزاد می‎شوند.

روزنامه «وحدت»، در دیدگاه اصلی خود به رد اختصاص یک کرسی برای «اهل هنود»(هندو مذهبان) از سوی پارلمان افغانستان پرداخته و این پرسش‎ها را مطرح کرده که در حقیقت نمی‎شود یک کرسی برای هندوها و سیک‎های افغانستان در نظر گرفت؟ رد چنین طرح‌هایی از سوی پارلمان در شأن نظام و فضای کنونی است؟ و این اقدام چه پیامدی برای دورنمای سیاسی افغانستان خواهد داشت؟

سرمقاله‎نویس وحدت تصریح کرده آنگونه که برای کوچی‎ها در مناطق مشخص آنان صندوق گذاشته شده و آنان نمایندگان خود را برمی‎گزینند، باید برای اهل هنود نیز در مناطق مشخص صندوق گذاشت و به آنان فرصت داد تا نمایندگان خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول