اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان:

افغانستان و ایران پیمان چند جانبه امضا می‎کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان از امضای پیمان امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کابل-تهران خبر داد.

افغانستان و ایران پیمان چند جانبه امضا می‎کنند

به گزارش گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، جانان موسی‎زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز (یکشنبه) در کنفرانس هفتگی خود به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: روابط ایران و افغانستان طی 10 سال گذشته گسترش بی‌سابقه‌ای یافته و سفر اخیر حامد کرزی به تهران به تحکیم هر چه بیشتر آن افزوده است.

موسی‎زی اظهار داشت: روابط افغانستان و ایران در بهترین سطح قرار دارد و در راستای گسترش بیشتر آن حامد‎ کرزی و حسن‎ روحانی در خصوص امضای توافقنامه دوستی در بخش‎های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توافق کردند.

وی در رابطه با آغاز زمان گفت‎وگوها در خصوص متن پیمان با ایران گفت: تاکنون زمان مشخص آن تعیین نشده و افغانستان آماده است تا هر چه زودتر این گفت‌وگوها را با طرف ایرانی آغاز کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تصریح کرد: 2 کشور متعهد به گسترش این روابط در قالب امضای پیمان دوستی هستند و ما تلاش می‎کنیم با تمام همسایه‎ها از جمله جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه‌ای داشته باشیم و در بخش‎های ترانزیتی و اقتصادی همکاری‎ها را بیش از پیش گسترش دهیم.

موسی‎زی همچنین از ایجاد بزرگترین دانشگاه اسلامی توسط کشورهای سازمان اسلامی در افغانستان خبر ‎داد و افزود: بانک توسعه اسلامی متعهد به ساخت این دانشگاه شده است.

به گفته موسی‎زی این توافق در کشور «گینه‎نو»، در کنفرانس سازمان کشورهای اسلامی صورت گرفته و قطعنامه نیز در پشتیبانی از روند صلح افغانستان در این کنفرانس تصویب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود: سازمان کشورهای اسلامی نیز برای حفظ دستاوردهای 10 سال گذشته در افغانستان تاکید کرده‌اند و بر ادامه همکاری با دولت افغانستان نیز تصریح شده است.

وی از گفت‌وگوهای همه جانبه حامد کرزی رئیس‎جمهور افغانستان با مقامات هندوستان صحبت کرد و افزود: 2 کشور توافق کرده‌اند که از نیروهای افغان حمایت بیشتری صورت گیرد و همکاری‎های دفاعی و امنیتی خود را در قالب پیمان استراتژیک نیز توسعه دهند.

به گفته موسی‎زی، هندوستان تعهد کرده که بورسیه‎های نظامی به نیروهای افغان را بیشتر کنند.

وی در رابطه با امضای پیمان امنیتی کابل واشنگتن گفت: افغانستان خواهان امضای پیمان امنیتی با آمریکاست اما برای عملی شدن توصیه‌های لویه جرگه مشورتی تاکید دارد و پس از دریافت ضمانت از سوی آمریکا در این رابطه پیمان را امضا خواهند کرد.

موسی‎زی افزود: آمریکا بزرگترین همکار افغانستان است و با وجود آن باید ضمانت کند که دیگر به منازل افغان‌ها وارد نمی‎شوند و مردم این کشور در امنیت به سر می‎برند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول