اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

سفرهای منطقه‎ای رئیس‎جمهور افغانستان، حکم ناعادلانه یک دادگاه آلمانی در مورد عاملان یک حمله هوایی در شمال افغانستان و چرایی زنده‎ماندن رئیس دستگاه اطلاعات طالبان محورهای اصلی سرمقاله‎های روزنامه‎های امروز چاپ کابل هستند.

گزیده سرمقاله‎های امروز روزنامه‎های چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های اصلی خویش به موضوعات مهم روز افغانستان پرداخته‎اند که گزیده‌ای از آن‎ها در ذیل آمده است:

روزنامه «آسیا تایمز»، در تیتر نخست خود به صورت مفصل به سفر رئیس‎جمهور افغانستان به هند و به موضوع دیپلماسی خارجی این کشور پرداخته و ادعا کرده که سیاست روابط خارجی افغانستان همچنان در انفعال و واکنش به سر برده و سفرهای اخیر کرزی نیز جایی در برنامه‎های بلندمدت نداشته و تنها پس از به وجود آمدن تنش میان افغانستان و آمریکا، در دستور کار قرار گرفته است.

نویسنده افزوده است: کرزی و همکاران وی در دستگاه سیاست خارجی باید بتوانند، بین همسایگانی که در روابط میان خود در وضعیت رقابت و برخی در وضعیت خصومت به سر می‎برند، تعادل و توازن ایجاد کرده و در مرحله نخست، از نقش‎آفرینی منفی آنها در افغانستان جلوگیری و در مرحله بعدی، با برقراری روابطی دوستانه و تعاملاتی مناسب با آنها، در مسیر تأمین منافع ملی حرکت کند.

در ادامه این مقاله آمده است: در گام آخر نیز به عنوان حلقه واسط میان آن‎ها و با مبنی قراردادن عامل اقتصادی و تجاری، منافع اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه را به امنیت افغانستان و منطقه مشروط کنند.

روزنامه «سخن‎جدید»، سرمقاله خود را به سفر رئیس‎جمهور افغانستان به هند و توافق 2 کشور در زمینه‎های مختلف همکاری اختصاص داده و نوشته است: بدون ‎شک تعهدات درازمدت در روابط 2جانبه و چند وجهی 2کشور برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری، فرهنگی و سایر بخش‌ها می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری داشته باشد.

روزنامه افزوده است: هند با جمعیت میلیاردی و تنوع زبان‌ها، نژاد‌ها و... بزرگ‌ترین دموکراسی جهان است و این کشور می‌تواند برای بازگشت صلح به افغانستان و ترویج فرهنگ همدلی الگوی مناسبی باشد.

به اعتقاد این روزنامه، در چنین شرایطی تأکید بر آرمان‌های مشترک صلح، دموکراسی، حاکمیت قانون، عدم خشونت و رعایت حقوق‌بشر از نیازهای عمده و اساسی بوده و ضامن امنیت و صلح در منطقه است.

روزنامه «افغانستان»، به نقش همسایگان افغانستان در مورد آینده این کشور پرداخته و تأکید کرده است، این نقش زمانی پر رنگ‎تر می‎شود که کشورهای خارجی که برای بیش از یک‎دهه در افغانستان حضور داشتند این کشور را ترک کنند.

روزنامه در ادامه نگاشته است: زمان به سرعت در حال گذر است و مردم افغانستان منتظر هستند که رئیس‎جمهوری که در هفته‎های اخیر به مسافرت‎های پی در پی ادامه داده، سرانجام در ارتباط با موافقت‎نامه امنیتی با آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا با امضای این موافقت‎نامه به یک فصل از تنش‎ها و جنجال‎ها پایان خواهد داد و یا نه؟

روزنامه «انصاف»، در «یادداشت روز» خود با اشاره به اینکه دادگاهی در آلمان» حکم کرده که دولت آلمان موظف به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حمله هوایی نیروهای آلمانی در ولایت قندوز افغانستان نیست، نوشته است: حتی اگر براساس رأی غیرعادلانه و ستمکارانه دادگاه یک‎جانبه‎نگر آلمانی، جنایت نابخشودنی و ضد انسانی قندوز یک «اشتباه» باشد؛ آیا تاوان این اشتباه هولناک و خونین و مرگبار و ضد انسانی را مردم روستانشین قندز و بازماندگان مظلوم و قربانیان بی‎گناه باید بپردازند یا نیروهای نظامی آلمانی که مرتکب آن اشتباه شده‎اند؟

به نوشته سردبیر انصاف، این همان عدالت با طعم آلمانی است که پیش از این مردم و دولت افغانستان نمونه‎های آمریکایی و فرانسوی و کانادایی و انگلیسی و... آن را نیز در قندهار و هلمند و هرات و کاپیسا و... تجربه کرده و دیده‎اند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خویش، به بریده شدن لب، گوش و بینی یک بانو از سوی شوهرش در ولایت هرات پرداخته و نوشته است: اعتیاد سبب شد که مادری پیش چشم فرزندانش مثله شود و این معضل در جامعه ما هر روز قوت می‌گیرد.

براساس سرمقاله این روزنامه، نه سازوکاری وجود دارد که از معتاد شدن جلوگیری کند و نه مکانیسم موثری برای مداوای معتادان وجود دارد. معضل اعتیاد زمانی مهار می‌شود که اداره‌های مربوط، یک برنامه استراتژیک برای مبارزه با این معضل تدوین کنند. نیاز است تا وزارت‌خانه‌های مبارزه با مواد مخدر و بهداشت، برنامه استراتژیکی برای مبارزه با اعتیاد، طرح کنند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود از سقوط ارزش واحد پول افغانستان در برابر دلار اظهار نگرانی کرده و افزایش قیمت کالاهای اولیه در بازارهای افغانستان در حالی که فصل سرما فرارسیده را نتیجه این امر دانسته است.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس آرمان ملی، گفته می‎شود که برخی از علل و اسباب گرانی قیمت دلار در برابر افغانی، همانا دلهره مردم از خروج نظامیان خارجی از افغانستان می‎باشد.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه اصلی خویش به انتشار گزارشی از سوی یک مجله خارجی توجه کرده است که در آن به زنده ماندن «قاری احمدالله»، رئیس دستگاه اطلاعات رژیم طالبان، می‌پردازد. در این مقاله آمده است: این مرد که از کلیدی‌ترین اعضای گروه طالبان شمرده می‌شد و در سال 2001 میلادی، در ولایت پکتیا، آماج حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت و در همان زمان، خبر مرگ او نیز منتشر شد.

روزنامه پرسیده است: حالا 2 پرسش اصلی این‌جا بدون پاسخ مطرح می‌شود  که چرا پس از گذشت 10 سال، خبر زنده بودن یک مقام ارشد طالبان پخش می‌شود، و چرا چهره‌های مشهور طالبان به جز «ملا دادالله»، مورد حمله قرار نگرفته‌اند و آزادند.

روزنامه در پایان افزوده است این‌که در زنده ماندن این مقام اطلاعات طالبان، چه اسراری نهفته است و چرا دیگر مقامات طالبان هدف حملات آمریکایی‌ها و نظامیان افغان قرار نگرفته‌اند، پرسش‌هایی‌اند که پاسخ دادن به آن، در عین زمان، سادگی‌ها و دشواری‌های خودش را دارد، اما در صورتی که زنده بودن احمدالله ثابت شود، این گمانه نیز به یقین نزدیک می‌شود که بازیگران بزرگ برای طالبان برنامه‌هایی دارند که باید از آن‌ برنامه‌ها بیمناک بود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول