اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های افغانستان؛ از تنفر از جنبش‌‎های قومی تا انتقاد از طرح بودجه ملی

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در دیدگاه‎های اصلی خویش به تنفر مردم افغانستان از حرکت‎های قومی و زبانی، انتقاد از طرح بودجه ملی و بایدها و نبایدهای وضعیت این کشور پرداختند.

مروری بر روزنامه‎های افغانستان؛ از تنفر از جنبش‌‎های قومی تا انتقاد از طرح بودجه ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل، هرکدام با انتخاب موضوعی مهم به تحلیل آن پرداختند که بخش‌هایی از این مطالب در زیر می‌آید:

روزنامه «آرمان ملی»

 

این روزنامه در نگاه اصلی خویش با اشاره به تنش‎های قومی و تنفر جامعه افغانستان از آن، نوشته که افغان‎ها با در نظر داشتن آموزه‎های دین مبین اسلام، پی‎برده‎اند که انسانیت در همه جای دنیا یکی است و کسی را بر کسی برتری نیست.

این روزنامه در ادامه افزوده است که رسانه‎هایی که بر اقوام افغانستان می‌تازند، رسانه‎های مزدورند و با یاری دشمنان مردم افغانستان، علیه ثبات و امنیت عمومی زهر تفرقه و تبعیض می‎پاشند تا از آب‎های گل آلود به سود دشمنان آرامش این کشور ماهی مراد بگیرند.

روزنامه «جامعه باز»

 

این روزنامه سرمقاله خود را به کشاندن جنجال‎های قومی در رسانه‎ها اختصاص داده و نوشته است: هر از گاهی برخی از رسانه‌های‌ دیداری، شنیداری و نوشتاری، از خطوط قرمز و چارچوب‌های حقوقی و مرزهای اخلاقی عبور می‌کنند و از پایگاه‌های نژادپرستانه و ضداخلاقی، داده‌ها و اظهاراتی را در فضای پرتنش کشور منتشر می‌کنند و غیرمسئولانه، به برخی از حساسیت‌ها، که اغلب در تجربه جمعی تاریخی این مردم، با ویژگی‌ها و پیامدهای ویرانگری همراه است، دامن می‌زنند؛ چیزی که هرگز به سود کسی نیست.

این روزنامه در ادامه نوشته که ما (افغان‎ها) باید سعی کنیم، زیر یک چتر کلان، گرد آییم و گفتمان هویتی را مطرح سازیم؛ ارزش‌های تاریخی را دوباره محک بزنیم؛ به هویت زبانی، نژادی، قومی ‌و … افراد ساکن در کشور احترام قائل شویم و علیه تبعیض و زشتی آن، آگاهی‌بخشی کنیم.

سردبیر جامعه باز در ادامه افزوده که دستگاه‌های امنیتی، اجرای و ‌قضایی و متولیان رسمی‌ اجرای قانون، باید از مرزهای حقوقی، قانونی و اخلاقی جامعه حفاظت کنند و در چهارچوب قانون، به وظایف خود عمل کنند.

روزنامه «ماندگار»

 

 

این روزنامه، راهپیمایی شهروندان کابل در مورد عدم درج هویت‎های قومی در شناسنامه‎های الکترونیکی را مهم دانسته و دیدگاه اصلی خود را به آن اختصاص داده است.

به باور سردیبر ماندگار، تمام مردم افغانستان دهه‌های متوالی، مورد تبعیض قومی ‌و زبانی بوده‌اند و در این باره نمی‌توان به هیچ قوم خاصی، تهمت و توهین روا داشت.

روزنامه «8 صبح»

 

روزنامه 8 صبح دیدگاه اصلی خویش را به تعیین معاون جدید امور رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ اختصاص داده و نوشته است: «سیمین حسن‎زاده» در حالی به عنوان معاون امور رسانه‌ها تعیین شد که هنوز هم دیوار بلندی از بی‌اعتمادی میان رسانه‌ها و وزارت اطلاعات و فرهنگ باقی است.

سردبیر 8 صبح در ادامه افزوده است: انتظار می‎رود که معاون امور رسانه‌ها به ابزار دست دولت و وزارت فرهنگ علیه رسانه‌ها بدل نشود، بلکه در نقش حامی رسانه‌ها بر مطالبات قانونی و چالش‌های پیش‌رو در هم‌سویی با رسانه‌ها، کارهای مفید و ارزشمندی را انجام دهد تا شاهد تجربه‌های تلخ سالیان گذشته نباشیم.

روزنامه «سخن جدید»

 

این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به چالش‎های موجود در مورد امضای پیمان امنیتی بین کابل ـ واشنگتن، گفته است: فرایند چانه‌زنی‎ها روی این پیمان بگونه‎ای است که احساس می‎شود نوعی یکجانبه‎گرایی در آن اعمال شده و آمریکا برای نهایی شدن آن از ابزار فشار استفاده می‎کند.

به نوشته سخن جدید، این رویکرد به یک سند 2جانبه به هر دلیلی که باشد، خلاف اصول و معیارهای دموکراتیک است، در نتیجه ایجاب می‎کند تا رضایت 2 طرف با رعایت مصالح و منافع ملی طرفین مد نظر قرار گیرد.

این روزنامه افغان در ادامه تصریح کرد؛ امضای هرگونه پیمانی که با سیاست فشار و تهدید طرف قویتر به امضا رسد، در عمل پایدار نخواهد بود و ضمانت اجرای آن در جامعه‎ با چالش‎های جدی مواجه خواهد شد.

روزنامه «اطلاعات روز»

 

اطلاعات روز به بهانه معرفی طرح بودجه ملی سال 1393 به پارلمان از سوی وزیر دارایی افغانستان، در سرمقاله خود، به برخی نابرابری‎ها در این طرح اشاره کرده است.

این روزنامه، در مورد عدم رعایت توازن و عدالت در طرح بودجه توسعه‎ای افغانستان در یک‎دهه گذشته نوشته است: اگر بی‌توجهی به یک ولایت یا منطقه ‌یا بخشی از کشور و پایین بودن سطح اختصاص بودجه به آن‌ برای یک سال باشد، می‌توان توجیه کرد که مشکلات فنی یا منابع تامین مالی یا مشکلات موقتی بوده و حتا می‌توان توجیه کرد که یک وزیر نتوانسته یا نخواسته تا توازن را در اختصاص امکانات و بودجه در سطح کشور رعایت نماید اما اگر این مسئله برای سال‌های متواتر تکرار شود، چنین توجیهی پذیرفته نخواهد شد.

به نوشته این روزنامه، اصولا کسانی که بودجه‌ ملی را تهیه و ترتیب می‌کنند، باید به ظرافت‌ها و حساسیت‌ها و اولویت‌ها و نیازمندی‌های کشور اشراف داشته باشند.‌

روزنامه «افغانستان»

 

روزنامه افغانستان در دیدگاه اصلی خویش، به بایدها و نبایدهای وضعیت افغانستان به ویژه در بخش مواد مخدر پرداخته و نوشته است که در سال‎های گذشته به اثبات رسید که تروریسم بزرگ‎ترین نیازهای مالی خود را از راه کشت و قاچاق مواد مخدر به دست می‎آورد.

به نوشته این روزنامه، یگانه ضعف و ناکامی دولت افغانستان و جامعه جهانی در راستای کاهش کشت و قاچاق مواد مخدر، بر این نکته استوار می‎شود که دولت و جامعه جهانی هیچ‎گاهی به 3 پدیده زیانبار مواد مخدر، فساد و تروریسم به صورت یک مجموعه به هم پیوسته نگاه نکرده‎ است.

افغانستان افزوده است که مبارزه پراکنده و سازماندهی نشده و غیراستراتژیک با یکی از پدیده‎ها در مقاطع مختلف، تنها می‎توانست برنامه‎های تروریستان را برای مدتی با تأخیر مواجه سازد، اما پیشرفت‎های چشم‎گیر و دایمی را در این راستا به بار نمی‎آورد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول