اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بازتاب مرگ «نلسون ماندلا» در روزنامه‎های امروز چاپ کابل

مرگ نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی و درس‎های وی برای افغانستان، بازتاب گسترده‎ای در روزنامه‎های امروز چاپ کابل داشت.

بازتاب مرگ «نلسون ماندلا» در روزنامه‎های امروز چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «نلسون ماندلا» رهبر پیشین آفریقای جنوبی و نماد مبارزه با نژادپرستی، پس از ده‎ها سال مبارزه مدنی روز گذشته در منزلش درگذشت.

همچنین در این روزها، سخنان تفرقه‎افکنانه و نژادپرستانه‌ای از زبان برخی کارشناسان و رسانه‎های افغانستان منتشر ‎شده که واکنش تند رئیس‎جمهور این کشور را به دنبال داشته است.

روزنامه‎های امروز چاپ کابل، در شماره امروز خود، به این 2 مسئله پرداخته که گزیده‎ای آن در ذیل آمده است:

روزنامه «8صبح» در نگاه اصلی خود به میراث ماندلا پرداخته و نگاشته است: برای افغانستان، کشوری که از نفرت قومی، کینه‌های تباری و بی‌عدالتی ملی در رنج است، درس‌های مبارزه ماندلا بسیار مهم است و مدتی پیش، عده‌ای از منادیان نژادپرستی در کابل که صاحب رسانه و تشکل سازمانی هم هستند، راهپیمایی کرده و سروصدا راه انداختند و سخنانی گفتند که بار آشکار نژادپرستی داشت.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس 8 صبح، ترویج فرهنگ شکیبایی یکی از روش‌های مؤثر برای مبارزه با نفرت قومی است و این بخش از میراث ماندلا هم برای افغان‌ها بسیار مهم است.

این روزنامه در ادامه آورده است: وقتی نفرت با نفرت پاسخ داده شود، کینه‌های تباری تقویت می‌شود و چشم‌انداز تحقق عدالت ملی، دشوار و نخبگانی که برای بسیج مردم از نفرت‌پراکنی استفاده می‌کنند، بدانند که در آینده در میان مردم جایگاهی نخواهند داشت و تاریخ در مورد آنان به سختی داوری خواهد کرد.

روزنامه «اطلاعات روز»، در سرمقاله‎ خود با اشاره به مرگ رهبر پیشین رهبر آفریقای جنوبی نوشت: نلسون ماندلا برای مردمش فرشته‌ نجات از دام تبعیض نژادی بود، او با راه‌اندازی جنبش ضد‌‌آپارتایدی به سیاهان تحقیر شده و سرکوب شده‌ آفریقا جسارت ایستادگی در برابر استبداد و نژادپرستی بخشید.

وی بلند‌ترین ندای عقده‌های سرکوب شده‌ی نسلی بود که سال‌ها و قرن‌ها به خاطر رنگ پوستش کشته و شکنجه شده و بی‌رحمانه‌ترین نوع تبعیض بر آن‌ها اعمال می‎شد.

به نوشته اطلاعات روز، امروز در افغانستان ما بیش از هر چیز دیگر به اندیشه‌ها و روش‌های ماندلا و گاندی نیازمندیم و باید بیاموزیم که می‌شود گذشته‌ها را فراموش کرد، یکدیگر را بخشید و باهم مدارا کرد، ضمن این که عدالت را نیز اجرا کرد.

نویسنده سرمقاله این روزنامه افغان در ادامه تصریح کرد: مردم افغانستان و رهبران سیاسی ما بیش از هر فرد دیگری به آموزه‌ها و میراث ماندلا ضرورت دارند و آنان باید اندیشه‌ها و روش‌های او را مطالعه کنند و تلاش کنند به‌جای انتقام، جسارت شکوه‌مند بخشش، مدارا و گذشت را کسب نمایند.

روزنامه «افغانستان»، نیز نگاه اصلی خود را به مرگ نلسون ماندلا اختصاص داده و آورده است: عدالت، برابری و ارزش‎های انسانی از محورهای مهم اندیشه و تفکر ماندلا به شمار می‌رود و او این حقایق را با شعار نه؛ بلکه با رفتار و عمل خود می‎خواست در جامعه پیاده کند و از همین ‎رو هر چیزی که با انسانیت و عدالت منافات داشت در زندگی و رفتار ماندلا دیده نشد.

به نوشته این روزنامه، اندیشه انسانی ماندلا او را با ابدیت پیوند داد و تا این اندیشه زنده است و تا عدالت و انسانیت در جهان نفس می‎کشد، ماندلا نیز حضور معنوی خود را حفظ خواهد کرد و به عنوان رهبر نمونه و الگوی عدالت‎طلبان و آزادی‎خواهان مورد احترام و ستایش باقی خواهد ماند و الهام‎بخش انسان امروز و فردا خواهد شد.

روزنامه «سروش ملت»، در دیدگاه اصلی خود، مسئله حمایت از وحدت ملی و تنفر از آپارتاید قومی و زبانی در افغانستان را مهم شمرده و آورده است که همزیستی آرام و برادرانه مردم افغانستان غنیمت ارزشمندی است و باید مردم و دولت به آن قدر نهد.

به نوشته این روزنامه افغان، رفتار، اندیشه‎ها و اعمال یک شخص به هیچ عنوان از یک گروه قومی و مذهبی نمی‎تواند نمایندگی کرده و نباید به این‎گونه اظهارات و رفتارهای خودسرانه رنگ و بوی قومی و مذهبی داد. مردم افغانستان اکنون به خوبی آموخته‎اند که زیست برادرانه و برابرانه در کشور تا چه اندازه با شکوه و عزتمند است و به هیچ عنوان چنین تبلیغاتی به اراده آن‎ها به زندگی باهم و برادرانه‌شان آسیب نمی‎زند، هرچند که بنای وحدت ملی در افغانستان هنوز هم آسیب‎پذیر است.

سرمقاله‎نویس سروش ملت در ادامه نگاشته است: حکومت باید در برابر رسانه‎ها و اشخاص تفرقه‎انداز برخورد مسئولانه نماید و اجازه ندهد عده‎ای به دلیل وابستگی‎های خارجی، زراندوزی و شهرت‎طلبی از آزادی بیان سوءاستفاده کرده و به وحدت ملی افغانستان را صدمه بزند.

روزنامه «ماندگار»، سرمقاله خود را به مسئله تلاش‎ها در جهت تفرقه‎افکنی‎های قومی و زبانی ویژه اختصاص داد و با اشاره به این که فردی به نام «واحد طاقت» در یکی از تلویزیون‎های خصوصی به نام «ژوندون» به اقوام غیر «پشتون» تاخته و واکنش‎های رئیس‎جمهور افغانستان را نیز برانگیخته نوشته است: رسالت خود دانسته و می‌خواهیم که واکنش بالمثل در برابر گروهک‌های تفرقه‌افکن صورت نگیرد، بلکه اقوام و هویت‌های نژادی دیگر، باید صبوری پیشه کرده و اجازه ندهند که این گروهک‌های معلوم‌الحال به اهداف شوم خود نائل شوند.

به نوشته سرمقاله‎نویس ماندگار، اعتراض رئیس‌جمهور در این فرصت تاریخی، گامی به سوی تقویت وحدت ملی است اما با این حسرت که ای کاش این گام پیش‎تر از این‌ها برداشته می‌شد.

این روزنامه در ادامه تأکید کرده است که کرزی همه حمایت‌های مادی و معنوی خود را بر این نوع رسانه‌ها قطع کند و جلو فعالیت حلقه‌هایی را بگیرد که تخم تبعیض و نفاق را در جامعه می‌پراکنند.

روزنامه «آرمان ملی»، نیز در دیدگاه رسمی خود، از سخنان رئیس‎جمهور افغانستان، در مورد برخورد جدی با نفاق‎افکنان در رسانه‎ها حمایت کرده و نگاشته است: رسانه‎های ملی و آزاد باید رسالت وطنی و دینی خویش را در نظر بگیرند و به وضعیت حساسی که در کشور جریان دارد، دامن نزنند و بر خلاف معیارهای ژورنالیستی اقدام نکنند.

سرمقاله‎نویس آرمان ملی تصریح کرده است: در حالی که مقامات دولتی، رسانه‎های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را می‎شناسند اما به آنان وقت داده می‎شود تا به کارهای تخریبی و نفاق‎افکنانه خود ادامه دهند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول