اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منتخب کنگره شهدای جهاد علمی مطرح کرد

استفاده نابه‌جا از اینترنت آسیب تحقیقات دانشگاهی/تحقیق حوصله‌ و زمان‌ می‌خواهد

برگزیده جشنواره فرهنگی کنگره شهدای جهاد علمی گفت: یکی از آسیب‌های امروز تحقیقات دانشگاهی استفاده دلخواه یا نابه‌جا از اینترنت است.

استفاده نابه‌جا از اینترنت آسیب تحقیقات دانشگاهی/تحقیق حوصله‌ و زمان‌ می‌خواهد

حبیب‌الله نجفی‌هزار‌جریبی منتخب بخش مقاله کنگره شهدای جهاد علمی کشور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان بهشهر، درباره مقاله پژوهشی اظهار داشت: این مقاله، «نقش تربیت اسلامی در پرورش روحیه جهادی شهدای جهاد علمی» نام دارد که به بحث تربیت اسلامی و تاثیر آن در پرورش روحیه جهادی به ویژه شهدای هسته‌ای اختصاص دادم.

نجفی تصریح کرد: در این اثر به تحلیل زندگی شهدای جهاد علمی و ارتباط آن‌ها با الگوهای تربیت اسلامی همراه با ارائه جدولی درباره امتیازات و ویژگی‌های هر شهید پرداختم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آغاز تحقیقات و پژوهش‌هایش اظهار داشت: فعالیت‌های پژوهشی‌ام را از 70 ـ 69 با عنوان «بررسی وضعیت اقامه نماز در آموزش و پرورش مازندران» آغاز کردم، سال 71 تحقیقی با عنوان «بررسی تنوع و میزان فراوانی نابهنجاری دانش‌آموزان ایران» را ارائه دادم، و در سال‌های 89، 90 و91، پژوهشگر برتر دانشگاه‌های پیام نور مازندران و گلستان انتخاب شدم.

* در زمینه علوم انسانی باید بیشتر کار کنیم

نجفی که بیشتر به حوزه علوم انسانی گرایش دارد،معتقد است پژوهشگران ما باید در این زمینه بیشتر کار کنند.

وی افزود: در همین رابطه سال 88 ـ 87 پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت تولید علم با تاکید بر علوم انسانی" ارائه دادم که مورد توجه اساتید دانشگاهی قرار گرفت.

این پژوهشگر مازندرانی در ادامه گفت: تاکنون 70 مقاله به کنفرانس‌های داخلی و خارجی،مجلات مختلف علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی و همایش‌های ملی و استانی و شهرستانی ارائه دادم که چهار مقاله در مجلات تخصصی کشورهای اسلامی(ISC)  و پنج مقاله در همایش‌های بین‌المللی ارائه شد، البته برخی از این مقالات را به‌صورت دو نفره انجام دادیم.

وی درباره تالیفاتش گفت: تاکنون هشت جلد کتاب با عناوین سنجش و اندازه‌گیری، روش تحقیق، مدیریت کیفیت، ترجمه زبان دانشگاهی، جایگاه تفکر و اندیشه در تعلیم و تربیت، کودکان عقب‌مانده ذهنی، راهنمای تهیه برنامه استراتژیک مراکز علمی و نگرشی بر روش تدریس حل مسئله را به رشته تحریر درآوردم.

عضو شورای آموزش و پرورش مازندران همچنین از نوشتن کتاب الکترونیکی با عنوان "آموزش و اصول برنامه‌ریزی درسی" برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته محیط زیست، گفت.

* با تحقیق کوچه‌بازاری، از تحقیق توسعه‌ای فاصله می‌گیریم

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو به اهمیت تحقیق و پژوهش در زندگی علمی افراد اشاره و تصریح کرد: تحقیق به حقیقت امر رسیدن یا رسیدگی و بازجویی‌کردن و فرآیندی است که باید واجد دو اعتبار درونی و بیرونی باشد.

این پژوهشگر درباره این موضوع که مرسوم شده واژگان کلیدی را به اینترنت بدهند و به تحقیق برسند، بسیار حرف داشت و نامش را سودجویی حرفه‌ای گذاشت.

نجفی معتقد است، این‌گونه تحقیق، گذرگاه توسعه نیست، لازمه توسعه هم نیست و با این چیزهای کوچه‌بازاری، از تحقیقی که باعث شکوفایی کشور است خیلی فاصله داریم.

وی استفاده نابه‌جا از اینترنت را برای تحقیقات یکی از آسیب‌های امروز تحقیقات دانشگاهی عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گلستان در پایان با بیان اینکه تحقیق یک کار حوصله‌مند و زمان‌بر است؛ تحقیقی را مناسب دانست که فرد، خود به جست‌وجوی حقیقت بپردازد، بر توانمندی فکری خود تکیه کند و البته تحقیقات میدانی هم داشته باشد.

نجفی این را هم گفت که دانشجویان به‌دلیل مشغله فکری و نداشتن زمان، دستشان را به سمتی دراز می‌کنند که سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسند.

به گزارش فارس، حبیب‌الله نجفی، کارشناسی‌ارشد علوم تربیتی و دکترای برنامه‌ریزی درسی دارد.

انتهای پیام/86001‌/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول