اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فنی جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

اشتغالزایی راهکار اصلی صیانت از جنگل‌ها‌ است

رئیس اداره فنی جنگلداری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اشتغالزایی کاهش وابستگی مردم به جنگل‌ها را به دنبال دارد.

اشتغالزایی راهکار اصلی صیانت از جنگل‌ها‌ است

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محیط زیست هدیه و موهبت الهی است که حفاظت از آن نخستین وظیفه بشر و شاید مهم‌ترین رسالت انسان باشد. محیط زیست سالم نه ‌تنها به سلامت انسان کمک می‌کند، بلکه امکان بهره‌برداری مناسب از مواهب الهی مستتر در آن برای رفع نیازهای بشری را فراهم می‌سازد و از این رو حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما بشر با فعالیت‌های اقتصادی که با هدف کسب سود دنبال آن است، همواره نسبت به حفظ محیط زیست بی‌اعتنا بوده، تا جایی که امروزه آلودگی زیست محیطی به یکی از بلایای بشر تبدیل شده است. هیچ موجودی در کره زمین به اندازه انسان به محیط زیست لطمه نمی‌زند، سطح پوشش جنگلی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته و این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، «جنگل ریه زمین» تلقی شده و نقش کلیدی در پاک‌سازی هوا، جلوگیری از بروز سیلاب‌ها و حفاظت خاک دارد.

بر همین اساس گفت‌وگویی با رئیس اداره فنی جنگلداری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در مورد نقش جنگل‌ها در حفظ محیط زیست و ضرورت صیانت از این موهبت الهی ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره شده است:

چهارمحال و بختیاری 307 هزار هکتار جنگل دارد

شهرام جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در استان چهارمحال و بختیاری حدود 307 هزار هکتار جنگل به صورت نواری از قسمت شمال غربی بازفت از سمت مرز خوزستان آغاز شده و تا جنوب غرب در مرز استان کهگیلویه و بویر احمد گسترش دارد.

فارس: گونه غالب جنگل‌‎های استان را نام ببرید؟

جزایری: بلوط گونه غالب جنگلی استان است، البته گونه‌های بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی، نارون و زبان گنجشک و چندین گونه دیگر نیز در جنگل‌های استان به چشم می‌خورد.

فارس: جایگاه جنگل‌های استان در اقتصاد استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جزایری: جنگل‌ نقش بسیار ارزنده‌ای در تعدیل آب و هوا و سهم عمده‌ای در تولید اکسیژن دارد، به علاوه جنگل مانند یک اسفنج عمل کرده، به عبارت دیگر آب خاصی از بارندگی در ارتفاعات را به داخل زمین نفوذ می‌دهد. همچنین جنگل در تأمین آب رودخانه‌های استان که بر روی آن سدهای عظیمی از جمله کارون یا خرسان احداث شده است، نقش موثری دارد و از سیلاب و تخریب و فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید وجود جنگل کاهش آلودگی صوتی و محیطی است، هر هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار را جذب می‌کند و پنج تا 10 درجه در تعدیل هوا موثر است. هر هکتار جنگل 40 برابر نسبت به سایر عرصه‌ها نفوذپذیری آب را افزایش می‌دهد.

فارس: در خصوص غنی‌سازی جنگل‌های استان تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جزایری: در راستای غنی‌سازی جنگل‌های استان به دو روش نهال‌کاری و بذرکاری اقدام می‌شود، در این روش در قسمت‌هایی که از تراکم حجمی جنگل کاسته شده نهال جدیدی کشت می‎‌شود. هر ساله در قالب چندین طرح ملی و استانی بخش‌هایی از جنگل‌های استان به ویژه در شهرستان‌های لردگان، بازفت و اردل غنی‌سازی می‎شود.

فارس: مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌های استان چیست؟

جزایری: وابستگی معیشتی مردم به جنگل‌ها در قالب دامداری خارج از ظرفیت، قطع درختان برای سوخت و زغال‌گیری، تخریب جنگل برای ایجاد زمین کشاورزی و دیم‌کاری از جمله عوامل برجسته است. به علاوه برخی تخریب‌ها به علت جاده‌سازی، سدسازی و ترویج و توسعه زندگی ماشینی و شهری نیز در این تخریب بی‌تأثیر نبوده است.

فارس: انجام پروژه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حفظ و احیای جنگل‌های استان چقدر موثر است؟

جزایری: طرح مشترک بین‌المللی صیانت و حفاظت جنگل‌های منطقه بازفت که با همکاری شرکت جایکای ژاپن صورت می‌گیرد، عملکرد مطلوبی دارد، این طرح یک طرح پنج ساله است که هم اکنون در سال سوم اجرای طرح قرار داریم.

هدف از اجرای این طرح صیانت از جنگل، توانمندسازی و آموزش به مردم مناطق روستایی و جنگل‌نشین در راستای کاهش استفاده از منابع جنگل است، همچنین توانمندسازی زنان برای خوداشتغالی و تحت تملک درآوردن عرصه‌های جنگلی نیز در برنامه‌های این طرح قرار دارد.

فارس: اجرای هدفمندی یارانه‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت سوخت تأثیری در استفاده بیشتر مردم روستاهای استان از درختان به عنوان سوخت داشته است؟

جزایری: با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های مرتبط با سوخت، مردم ترجیح دادند برای تأمین سوخت مایحتاج خود از یک منبع ارزانتر مانند درختان جنگل استفاده کنند که پیامد آن به طور درازمدت تخریب جنگل است. در حال حاضر بیشتر مناطق استان به نعمت گاز طبیعی دسترسی دارند، در برخی از مناطق نیز که گازرسانی نشده، کپسول گاز در اختیار مردم قرار داده شده است، اما هنوز قطع درختان به منظور فراهم ساختن سوخت ادامه دارد.

فارس: بهترین راهکار حفاظت از جنگل‌های استان چیست؟

جزایری: اشتغالزایی کاهش وابستگی مردم به جنگل‌ها را به دنبال دارد، مردم برای ایجاد شغل نباید از طریق زغال‌گیری، دامپروری و کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی ورود ‌کنند، چراکه مرتع و جنگل باید همان‌طور دست نخورده برای نسل‌های آینده محفوظ بماند.

مسئولان نیز باید سعی کنند با ایجاد فضای سبز و استقرار آن در دشت‌ها و یا افزایش اعتبارات این حوزه در راستای حفظ و احیای این طلای سبز گرانبها کوشا باشند. طرح بهداشت جنگل نیز از دیگر برنامه‌های حمایتی این اداره‌کل است که به صورت جمع‌آوری درختان خشک داخل جنگل اجرا می‌شود.

........................................

گفت‌وگو از مریم پوراعتمادی

.......................................

انتهای پیام/68006/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول