اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت اقتصادی همدان گزارش می‌دهد

رونق اقتصاد در گرو توسعه کشاورزی، صنعت، خدمات و بورس

بدون تردید استان همدان باید بدون اندکی تأمل به سوی توسعه حرکت کند و در این مسیر می‌تواند از ظرفیت‌هایی که در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات و بازار سرمایه دارد به نحو درستی سود برد.

رونق اقتصاد در گرو توسعه کشاورزی، صنعت، خدمات و بورس

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همواره این سئوال مطرح است که استان همدان چگونه می‌تواند به یک منطقه ثروتمند تبدیل شود تا هرگز بیکاری در آن وجود نداشته باشد.

تمام آلام و آرزوهای مردم و دولت یک کشور برای پیشرفت و تعالی آینده است و همه به دنبال جامه عمل پوشاندن بر پیکره این آرزوی دیرینه هستند؛ طبیعی است بررسی نقاط مختلف قوت و ضعف استان همدان می‌تواند نخستین قدم برای شفاف سازی راهی که باید پیموده شود، باشد.

صنعت، کشاورزی و گردشگری را همواره از ظرفیت‌های برجسته همدان دانستند که امروز باید بازار سرمایه یعنی بورس را نیز برای جذب سرمایه‌های اندک و البته سرگردان نیز در کنار این موارد نام برد.

مشاور اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این ارتباط در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان همدان بر پایه کشاورزی استوار است و باید برای مزیت‌های نسبی کشاورزی استان برنامه‌ریزی کنیم  و در حوزه دیگر نیز ورود پیدا کنیم چرا که از نظر فضا امکان گسترش زمین‌های کشاورزی در استان وجود ندارد.

مسعود بکایی افزود: باید میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی را افزایش داده و با توجه به شرایط آب و هوایی محصولاتی تولید کنیم که بیشترین ارزش افزوده را داشته باشد و در کنار آن صنایع تبدیلی را برای افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل می‌توانیم به توسعه دامداری در روستاها در حاشیه کشاورزی بپردازیم تا از نیازهای کشور به محصولات وارداتی بکاهیم و در کنار آن به مشاغل خانگی مانند قالی بافی که در روستاها به دلیل داشتن زمینه‌های دیرینه توجه کنیم تا در زمان‌هایی که روستاییان به کشاورزی مشغول نیستند به بافت آن بپردازند و درآمد بیشتری نیز کسب کنند.

مشاور اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تأکید کرد: در حوزه صنعت استان همدان دارای پیشینه غنی نیست و بیشتر اتفاقات در این حوزه در 15 الی 20 سال گذشته رخ داده که اغلب واحدهایی غیر تأثیرگذار هستند و نتوانستند همدان را به عنوان یک استان صنعتی مطرح کرده و در کشور سرآمد کند، البته باید متذکر شد که کشور ایران به عنوان یک کشور صنعتی مطرح نیست.

بکایی تصریح کرد: استان همدان به نوعی مرکزیت غرب کشور را دارد و می‌تواند از امکاناتی که به خاطر نزدیکی به پایتخت از آن برخوردار است استفاده کند البته باید جاذبه‌هایی را ایجاد کند که سرمایه‌گذار قبل از آن که اراک، زنجان و یا قزوین را انتخاب کند به همدان برسد چرا که در 100 کیلومتری تهران امکان ساخت کارخانه وجود ندارد.

وی ابراز داشت: تعداد واحدهای صنعتی استان و میزان اشتغالی که در این حوزه وجود دارد، محدود است و از هزار و 500 واحد صنعتی که در استان همدان وجود دارد بخشی از آن با ظرفیت خوب، برخی نیمه فعال و برخی فعال هستند و حدوداً 20 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند که نشان دهنده راه طولانی است و باید آن را طی کنیم تا به یک صنعت پویا برسیم.

مشاور اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ایران یکی از کشورهای کم آب دنیا بوده و بحران آینده ایران آب خواهد بود، بنابراین در بخش کشاورزی باید بهره‌برداری را با میزان نزولات آسمانی تنظیم کنیم و منابع زیر زمینی خود به یغما نبریم چرا که نمی‌توان به طور مداوم چاه‌های عمیق آب را عمیق‌تر کرد.

بکایی افزود: نباید تنها به دو بخش کشاورزی و صنعت معطوف شد چرا که کشور و استان می‌تواند با توسعه بخش خدمات زمینه خوبی را برای اشتغال افراد ایجاد کند و نه تنها به ارئه خدمات عمومی که برای زندگی روزمره مردم مانند خدمات توزیعی بپردازد، بلکه خدمات گردشگری نیز در دستور کار خود قرار دهد و زیر ساخت‌ها مورد نیاز را برای جذب گردشگران به ویژه داخل کشور مهیا کنیم.

وی ادامه داد: باید فرهنگ گردشگری در مردم استان به ویژه نحوه برخورد با گردشگران به صورت صحیح نهادینه شود و حوزه کسب و کار گردشگری را تقویت کنیم و برخوردها و پذیرایی با گردشگران داخلی و خارجی را هدفمند کرده و لحظات خوبی برای آنان ایجاد کنیم.

بکایی خاطرنشان کرد: باید اماکن اقامتی و پذیرایی را تقویت و حوزه حمل و نقل داخل شهری و داخل استانی را بهبود بخشیم و حداقل چند راننده را که به زبان انگلیسی مسلط هستند برای گردشگرانی که به طور انفرادی سفر می‌کنند مهیا کنیم و تابلوهای راهنمایی را در خیابان‌ها حداقل به دو زبان تعبیه کنیم.

اما یکی از مزایای دیگر اقتصاد استان بازار سرمایه است که می‌تواند سرمایه‌های خردی که قابلیت تبدیل به تولید را ندارد، جذب کند. از همین رو با مدیر منطقه‌ای بورس همدان به گفت و گو نشستیم.

مدیر بورس منطقه‌ای همدان در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در ساختار اقتصادی کشور وجود دارد حجم بالای نقدینگی است که در دست مردم وجود دارد و به هر بستری که برود باعث ایجاد تورم که بلای جان اقتصاد است، تبدیل خواهد شد و تنها بستری که می‌تواند این نقدینگی را جذب کرده و باعث ایجاد تورم نشود بازار بورس است.

عباس صمدی ادامه داد: مردم از شش ماه گذشته سرمایه‌های خرد خود را به سمت بازار بورس هدایت کردند و باعث شده است رونق قابل توجهی در این بازار مشاهده شود که در کنترل تورم تأثیر به سزایی خواهد داشت.

وی افزود: این روند در ابتدا دارای رشد هیجانی بود که امروز به روال طبیعی و آهسته برگشته و تا پایان سال جاری با توجه به کاهش قیمت طلا، ثبات قیمت ارز و رکود بازار مسکن رونق بورس ادامه خواهد داشت.

مدیر بورس منطقه‌ای همدان اذعان داشت: شرکت‌های سهامی عام که در بازار بورس هستند به سرمایه‌های خرد برای اداره امور خود نیازمندند و ورود مردم به این حوزه باعث خواهد شد آنان بتوانند سرمایه در گردش خود را تأمین کرده و شغل‌هایی موجود را حفظ و به ایجاد شغل جدید اقدام کنند.

این مسئول تأکید کرد: در استان همدان شرکت سیمان هگمتانه، شرکت شیشه و شرکت قند در بازار بورس فعالیت می‌کنند و دیگر شرکت‌های موجود در استان امکان حضور در بورس را ندارند چرا که باید ضمن داشتن بزرگی تعریف شده‌ای، برای تبدیل شدن از سهامی خاص به سهامی عام رغبت داشته باشند و در حال حاضر به جز سه شرکت فوق فولاد ویان امکان حضور در بورس را دارد که آن را پیگیری خواهیم کرد.

صمدی متذکر شد: از مردم تقاضا داریم که با شناخت در بازار بورس که بازار سختی است سرمایه‌گذاری کنند و حتماً در کلاس‌های رایگان بورس منطقه‌ای همدان که هفته‌ای سه روز برگزار می‌شود، شرکت کنند و با شناخت کافی وارد بازار شوند.

انتهای پیام/2499/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول