اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا بدنبال حضوری دائم در افغانستان است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و حضور نیروهای آمریکا در این کشور گفت: آمریکا بدنبال حضور دائم در افغانستان است و حتی اگر لویه جرگه مشورتی، پیمان امنیتی با آمریکا را تصویب نمی‌کرد و حامد کرزی نیز این پیمان را به امضا نرساند؛ آمریکا افغانستان را ترک نمی‌کند.

آمریکا بدنبال حضوری دائم در افغانستان است

«سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی و حقوقی افغانستان و عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد هدف حامد کرزی از برگزاری لویه جرگه مشورتی گفت: شانه خالی کردن از بار مسئولیت امضای پیمان امنیتی با آمریکا و گرفتن امتیاز از این کشور برای حمایت از کاندیدایی خاص در انتخابات ریاست جمهوری آینده از اهداف مهم رئیس جمهور کرزی برای برگزاری لویه جرگه مشورتی بود.

وی افزود که حامد کرزی بهترین امتیازگیری در شرایط کنونی، برای ایجاد تعهد و کسب علاقمندی آمریکا برای پشتیبانی از تیمش را در عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا یافته است.

این در حالی است که از زمان ریاست جمهوری موقت حامد کرزی، بحث امضای پیمان با آمریکا مطرح بوده و تا امروز ادامه یافت در عین حال اکنون آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کرزی با آن‌ها بازی کرده است.

ظهوری حسینی در پاسخ به اینکه چرا اعضای لویه جرگه با کمترین مخالف، پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را تایید کردند اظهار داشت: با وجود پارلمان افغانستان، برنامه‌هایی که توسط لویه جرگه مشورتی تدوین می‌شود از لحاظ قانونی رسمیت ندارد و به همین سبب این جرگه با اهداف از پیش تعیین شده‌ای تحت عنوان «لویه جرگه مشورتی» مورد سوء استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حامد کرزی از این جرگه مشورتی که با امکانات و هزینه کشورهای غربی برگزار شده بود، استفاده لازم را برد.

رییس جمهور کرزی در عین حالی که بدنبال تعامل با آمریکایی‌هاست به نوعی در پی ایجاد رضایت در مردم افغانستان نیز هست و برای تبرئه خویش قصد دارد تا امضای این پیمان به عهده رئیس جمهور آینده باشد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به منافع افغانستان و آمریکا در پیمان امنیتی ادامه داد: شرایطی که در متن پیمان گنجانده شده، بسیار کلی و بدرد توضیح و تفهیم به مردم نمی‌خورد، این در حالی است که آمریکایی‌ها بدنبال اهداف بلند مدتی هستند و به همین منظور برای رسمیت این اهداف تلاش می‌کنند.

ظهوری حسینی تصریح کرد که آمریکایی‌ها تاکنون نیز اهداف خود را دنبال کرده‌اند و در عین حال حق مصونیت قضایی داشته‌اند، پایگاه‌های متعددی ایجاد و عملیات‌های فراوانی بدون هماهنگی با دولت افغانستان انجام داده‌اند.

بایستی یادآور شوم که در سال‌های گذشته نیروهای آمریکایی حتی به بهانه بمبگذاری از دفاتر وزرای دولت نیز بازرسی می‌کردند تا چه رسد به بازرسی خانه‌های مردم افغانستان.

البته در سال‌های اخیر اعتراضاتی صورت گرفت که باعث عقب نشینی نیروهای آمریکایی شد اما این روش پایانی ندارد.

وی خاطر نشان کرد که همزمان با برگزاری لویه جرگه مشورتی نیز شاهد عملیات نیروهای آمریکایی‌ها در نقاط مختلف افغانستان بودیم.

عضو موسس بنیاد علمی فرهنگی «کوثر» افغانستان با بیان اینکه هدف واقعی آمریکایی‌ها، حضور دائم در افغانستان است، اظهار داشت: برنامه حضور دائم آمریکا در افغانستان در دست اجراست و فقط بر اساس پیمان امنیتی می‌خواهند با عنوان ایجاد چند پایگاه تا سال 2024 به حضور خود مشروعیت بیشتری ببخشند.

این در حالی است که ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان خطر جنگ را بدنبال دارد؛ همان طوری که تا به امروز افغانستان آرامش به خود ندیده و درگیری‌ها به قوت خود باقیست.

وی تاکید کرد که حتی اگر لویه جرگه مشورتی پیمان امنیتی با آمریکا را تصویب نمی‌کرد و حامد کرزی هم این پیمان را به امضا نرساند؛ بطور یقین نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نمی‌شدند.

ظهوری حسینی در مورد سرنوشت صلح در افغانستان نیز اظهار داشت که گروه طالبان به بهانه حضور آمریکا ایجاد ناامنی می‌کنند در حالی که عملکرد این گروه تا حدود بسیاری هماهنگ با برنامه‌های آمریکاست و در واقع بدنبال ایجاد رعب و وحشت در مردم افغانستان هستند.

با باور کارشناس افغان، در نتیجه امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ایجاد پایگاه‌های نظامی در افغانستان، صلحی پایدار به این کشور نخواهد آمد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول