اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دفاع برخی اعضای پارلمان افغانستان از مواضع اخیر کرزی

برخی نمایندگان پارلمان افغانستان از تصمیم حامد کرزی در قبال عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا در صورت محقق نشدن پیش‌شرط‌های افغانستان استقبال کرده و از این مسئله دفاع کردند.

دفاع برخی اعضای پارلمان افغانستان از مواضع اخیر کرزی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در کابل، تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان از تصمیم حامد کرزی در قبال عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا در صورت محقق نشدن پیش‌شرط‌های افغانستان استقبال نموده و از این موضوع دفاع کردند.

«ژنرال نقیب‌الله» عضو پارلمان افغانستان در جلسه عمومی امروز (چهارشنبه) این مجلس از مواضع رئیس جمهور افغانستان در قبال امضای پیمان امنیتی با آمریکا استقبال کرد.

نقیب‌الله اظهار داشت: حامد کرزی تصمیم حساسی در قبال امضای پیمان کابل و واشنگتن اتخاذ کرده که تمام مردم افغانستان از این تصمیم وی راضی هستند.

این نماینده پارلمان افغانستان در ادامه تأکید کرد که وی و تمام مردم افغانستان باید از موضع کنونی حامد کرزی حمایت کنند، زیرا این تصمیم رئیس جمهور افغانستان به نفع تمام مردم افغانستان است.

حامد کرزی چندی قبل، در روز اختتامیه لویه جرگه مشورتی در کابل موضع خود را در برابر پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کرد و آن را خواسته‎هایی دانست که به نفع مردم افغانستان است.

واکنش به حملات خودسرانه نیروهای آمریکایی

موضع رئیس جمهور افغانستان در برابر امضای پیمان امنیتی با آمریکا شروطی از قبیل، عدم ورود سربازان خارجی به منازل مردم افغانستان، نهادینه شدن صلح در این کشور و برگزاری انتخابات شفاف سال آینده افغانستان است که به اعتقاد برخی از اعضای پارلمان این کشور، نیروهای آمریکایی هیچ پایبندی به این پیش‌شرط‌ها و مواضع حامد کرزی نداشته‎اند.

«لالی حمیدزی» عضو دیگر پارلمان افغانستان گفت که نیروهای آمریکایی پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی و پیش‌شرط‎های حامد کرزی، نیز حملات خود سرانه خود را انجام می‎دهند.

به گفته حمیدزی، در این اواخر نیروهای خارجی و آمریکایی در ولایت «قندهار» افغانستان حملات خودسرانه انجام داده و به مردم بی‎گناه نیز حمله می‎کنند و سبب از بین رفتن شماری از افراد غیرنظامی در این ولایت شده‎اند.

گفته می‎شود، نیروهای آمریکایی در این اواخر با آنکه یکی از پیش شرط‎های رئیس جهور افغانستان توقف حملات خودسرانه و ورود نیروهای آمریکایی به منازل مردم افغانستان است، حملات خودسرانه خود را کاهش نداده بلکه تا حدی افزایش نیز داده است.

اعمال آمریکا و اظهارات حامد کرزی مردم افغانستان را نگران کرده است

با آن که تاکنون سرنوشت پیمان امنیتی کابل و واشنگتن مشخص نشده اما به اعتقاد برخی از اعضای پارلمان افغانستان اعمال خلاف قانون نیروهای آمریکایی و اظهارات حامد کرزی نگرانی مردم این کشور را در قبال سرنوشت پیمان امنیتی با آمریکا به بار آورده است.

«منورشاه بهادری» عضو دیگر پارلمان افغانستان در نشست امروز پارلمان گفت: مردم افغانستان از موضع حامد کرزی و آمریکا برای امضا و یا عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا نگران بوده و در یک سردرگمی به سر می‎برند.

به گفته بهادری اکثر مردم افغانستان نگرانی از آن دارند که موضع افغانستان و آمریکا به مرزی برسد که به ضرر مردم افغانستان تمام شود.

به اعتقاد وی، دولتمردان افغان باید هر چه زودتر موضع خود را در قبال پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کنند تا مردم افغانستان دیگر اذهان مغشوشی از سرنوشت این پیمان نداشته باشند.

رد و تائید پیمان امنیتی کابل و واشنگتن مربوط پارلمان افغانستان است

با این حال، «عبدالرئوف ابراهیمی»، رئیس پارلمان افغانستان در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اظهار داشت که سرنوشت این پیمان در پارلمان افغانستان معلوم خواهد شد.

ابراهیمی افزود: مردم افغانستان نباید از سرنوشت پیمان امنیتی کابل و واشنگتن نگرانی داشته باشند، زیرا پارلمان به منافع افغانستان در برابر این پیمان عمل خواهد کرد.

به اعتقاد وی، تمام اعضای پارلمان افغانستان پس از آن که پیمان امنیتی با آمریکا در اختیار پارلمان افغانستان قرار گرفت، با توجه به منافع دولت و ملت افغانستان در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

این در حالی است که آمریکا تلاش دارد تا از هر راه ممکن پیمان امنیتی کابل و واشنگتن به امضا برسد تا حضور نیروهای آن کشور بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان قانو‎نمند شود.

حامد کرزی تلاش دارد تأیید و یا رد امضای پیمان امنیتی با آمریکا را به زمانی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار است در 16 فروردین سال آینده برگزار شود به تعویق اندازد.

از چندی پیش تاکنون شماری از علما، احزاب سیاسی، نهاد‎های جامعه مدنی و مردم افغانستان با امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن مخالفت کرده و آن را به نفع مردم این کشور ندانسته‎اند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول