اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

تایید سند راهبردی توسعه صنایع‌دستی گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: سند راهبردی توسعه صنایع دستی استان تهیه و تایید ‌شد.

تایید سند راهبردی توسعه صنایع‌دستی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی اظهار داشت: تاکنون در سه حوزه‌ وظیفه‌مندی معاونت صنایع دستی استان شامل آموزش- حمایت از تولید- و بازرگانی اقدامات و عملکرد مناسبی انجام شده، اما لازم بود بر اساس اسناد بالادستی کشور و استان اقدامات جدی‌تر و پردامنه‌تری انجام شود تا جامعه تحت پوشش و فعالان بخش صنایع دستی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های صادرات غیرنفتی کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: دهه‌های متمادی است که صنایع دستی ایران، بخش مهمی از درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و همواره در رأس کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران قرار داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: صنایع دستی به عنوان هنر کاربردی است که تولیدات آن به طور عمده کاربردهای مشخصی در زندگی روزمره دارد و در عرصه اقتصادی بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آن ارتزاق می‌کنند و در عین حال به عنوان تولیدی فرهنگی نیز محسوب می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ویژگی‌های فکری و روانی صنعتگران مانند ذوق، هنر، پشتکار و قناعت موجب شده است تا محصولات صنایع دستی نه تنها در کشورمان خریداران فراوانی داشته باشد، بلکه مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان خارجی را نیز به خود جلب کند و نهایتا بازشناسی آیین‌ها و آداب و رسوم ایرانی را مشخص‌تر جلوه کند.

وی یادآور شد: در استان گلستان به دلیل فراوانی مواد اولیه‌ ارزان، طولانی بودن پیشینه‌ تولید در صنایع دستی، تنوع رشته‌های استان و تنوع قومیت‌های موجود در استان، صنایع دستی می‌تواند نقش بسیار مهمی را بعد از کشاورزی ایفا کند و در صورتی که برنامه‌ریزی اصولی‌تر داشته و طبق همان برنامه از صنایع دستی حمایت شود، شاید اغراق نباشد اگر بگوییم از کشاورزی می‌تواند پیشی بگیرد.

وی تاکید کرد: مزیت‌های فراوان صنایع دستی استان موجب شد کارشناسان و فعالان صنایع دستی استان برای افزایش سطح معیشت خانوارهای گلستانی با حضور همه‌ی افراد فعال در حوزه‌ی صنایع دستی استان، نقشه راه صنایع دستی استان را تهیه کنند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: در این طرح، مسئولیت‌ها و وظایف، بخش‌های به هم‌ پیوسته‌ای است که در مسیر کارشناسی شده و قابل بررسی با هم همپوشانی دارند.

وی به راهبردهای حوزه صنایع دستی اشاره و خاطرنشان کرد: تدوین برنامه‌های آموزش صنایع دستی، ایجاد شهرک‎های صنایع دستی، ایجاد بازارچه‎ها و فروشگاه‎های صنایع‎دستی و توریستی توسط بخش خصوصی، ایجاد خوشه‎های صنایع دستی در مراکز و همکاری با سازمان‎های مرتبط به منظور شناسایی بازارهای مصرف صنایع دستی در داخل و خارج از جمله راهبردهای این حوزه است.

عباسی همچنین از دیگر راهبردها، بررسی گره‎های صادراتی موجود و پیگیری در جهت رفع آن، اعمال تسهیلات برای کارگاه‎های فعال و سفارش‎پذیر از طریق هدفمند کردن تسهیلات، کاهش هزینه‎های مربوط به صادرات صنایع دستی، تدوین دستورالعمل برای وارد نشدن صنایع دستی خارجی به منظور حمایت از تولیدات داخلی براساس مصوبه هیئت وزیران، به کارگیری از صنایع دستی در ساخت هتل‎ها و ساختمان‎های دولتی و خصوصی و ...، احیای رشته‎های منسوخ شده و در حال منسوخ و همچنین شناسنامه‎دار کردن محصولات صنایع دستی را برشمرد.

عباسی فراهم بودن مواد اولیه بومی و داخلی، بالا بودن ارزش افزوده آن و ایجاد اشتغال پایدار، انتقال هنر صنایع دستی به نسل بعدی و جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری بالا و همچنین تربیت نسلی خلاق و نوآور در محیط کار صنایع دستی را از جمله مزیت‎های صنایع دستی استان ذکر کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای راهبردهای عملیاتی در حوزه صنایع دستی استان، این هنر صنعت اصیل بیش از پیش رونق گرفته و شاهد رونق و شکوفایی بیش از پیش صنایع دستی استان و همچنین درآمدزایی منطقه باشیم.

انتهای پیام/2307/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول