اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

مصوبه‌ای برای توسعه شهرک صنعتی محمود‌آباد صادر نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: محیط زیست هیچ مصوبه‌ای را برای توسعه شهرک صنعتی محمود‌آباد صادر نکرده و محیط زیست با توسعه صنایع در شعاع 50 کیلومتری اصفهان به صورت جدی برخورد می‌کند.

مصوبه‌ای برای توسعه شهرک صنعتی محمود‌آباد صادر نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کیومرث کلانتری ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه محیط زیست یک مجموعه فرا‌بخشی است، اظهار کرد: تمام مجموعه‌ها باید با محیط زیست در راستای حفظ عرصه‌های زیست محیطی همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم مطالب زیست محیطی در خبر‌ها، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها به میزان بسیاری افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: این موضوع حاکی از این است که وزن محیط زیست در حال تغییر پیدا کردن بوده و اهمیت مباحث زیست محیطی لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کند.

*‌ وزن محیط زیست با سلامت و ایمنی مردم برابر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه محیط زیست دارای وزن است، تصریح کرد: در حال حاضر وزن محیط زیست با ایمنی و سلامت مردم برابر شده و محیط زیست یک موضوع جهانی است.

وی با بیان اینکه در کشور ایران پایه و اساسی برای مباحث زیست محیطی وجود دارد، ادامه داد: محیط زیست دارای سند چشم‌انداز است و دست‌یابی به محیط زیست مطلوب جزو آرمان‌های این اداره براساس سند چشم‌انداز محسوب می‌شود.

کلانتری تاکید کرد: سازمان محیط زیست دارای دفتر و دبیر‌خانه است و اداره محیط زیست به عنوان مجموعه‌ای ناظر و هماهنگ‌کننده برای حفظ محیط زیست تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم و سازمان‌های مختلف باید محیط زیست را حفظ و نگهداری کنند و این اداره نیز باید نظارت‌های لازم را در این زمینه انجام بدهد، افزود: این اداره برای انجام فعالیت‌های خود دارای ضوابط، مقررات و استاندارد‌هایی است.

*‌ محیط زیست اظهار‌‌نظر‌های غیر‌کارشناسی برخی افراد را نمی‌پذیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اظهار‌نظر‌های غیر‌کارشناسی برخی افراد نسبت به مسائل زیست محیطی استان از سوی این اداره پذیرفتنی نیست، گفت: این اظهار‌نظر‌ها نباید برخلاف دیدگاه‌ها و استاندارد‌های کارشناسی باشد.

وی با اشاره به ضرورت توجه تمام افراد به مباحث کارشناسی در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: افراد نباید در زمینه مسائلی که در تخصص آنها نیست، اظهار‌نظر کنند و با اظهار‌نظر‌های غیر‌کارشناسی خود سبب ایجاد نگرانی برای مردم شوند.

کلانتری با بیان اینکه از ابتدای آذر ماه، آمار‌گیری از حیات وحش شاخص در مناطق تحت مدیریت این اداره آغاز شده است، ادامه داد: این آمار‌گیری هر ساله برای مشخص شدن برد جمعیتی در زیستگاه‌های استان صورت می‌گیرد و بهترین زیستگاه‌های آهو، قوچ، کل و بز کشور به استان اصفهان اختصاص دارد.

*‌ محیط‌بانان استان طی هشت ماهه گذشته 95 قبضه سلاح را کشف کرده‌اند

وی با تاکید بر اینکه محیط‌بانان استان طی هشت ماهه گذشته 95 قبضه سلاح را کشف کرده‌اند، تصریح کرد: 77 مورد از این سلاح‌ها مجاز بوده، اما افرادی که از این سلاح‌ها استفاده کرده‌اند، دارای پروانه شکار نبوده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه همچنین 18 مورد از این سلاح‌ها غیر‌مجاز بوده است، افزود: همچنین طی هشت ماهه نخست امسال 176 نفر متخلف در استان دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان با تخلف‌های افراد در عرصه‌های زیست محیطی به صورت جدی برخورد می‌کنند، گفت: این اداره با اقدامات خود مناطق زیست محیطی را برای نسل آینده و به منظور حفظ اکوسیستم‌های زیست محیطی حفظ می‌کند.

*‌ نبود آب و آلودگی هوا دو چالش مهم اصفهان است

کلانتری با تاکید بر اینکه آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین موضوعات مطرح در این اداره است، اظهار کرد: نبود آب و آلودگی هوا به عنوان دو چالش مهم در استان اصفهان تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی هشت ماهه نخست امسال اصفهان با 203 روز هوای سالم و 43 روز هوای نا‌سالم مواجه بوده است، ادامه داد: در این مدت نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته با افزایش 10 درصدی روز‌های نا‌سالم در استان مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان طی هشت ماهه نخست سال گذشته 224 روز هوای سالم داشته است، تصریح کرد: افزایش 10 درصدی روز‌های نا‌سالم در استان ناشی از دلایل مختلفی است.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه گاز نیروگاه‌های اصفهان طی شش ماهه نخست امسال به 17.5 درصد رسیده است، اضافه کرد: اما از آبان ماه سهمیه گاز این نیروگاه‌های قطع شده است و دو نیروگاه اصفهان به صورت کامل، سوخت مازوت مصرف می‌کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه در سال گذشته از آبان ماه، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را در استان داشته‌ایم و این موضوع نقش چشمگیری در کاهش آلودگی‌های جوی در اصفهان داشته است، تاکید کرد: همچنین امسال از ابتدای آبان ماه با موضوع وارونگی دما مواجه بوده‌ایم.

*‌ آلودگی هوا قابل مدیریت است

وی با بیان اینکه آلودگی هوا قابل مدیریت است و برای حفظ سلامتی مردم هیچ تعارفی را نباید بپذیریم، افزود: آقای زرگر‌پور اجرای طرح جامع کاهش و کنترل آلودگی هوا را در دستور کار خود دارد و در حال حاضر این طرح برای تصویب در حال بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا یک طرح تلفیقی از سوی دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، محیط زیست و مدیریت بحران است، گفت: این طرح باید در شورای برنامه‌ریزی به تصویب برسد و با تصویب این طرح تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه اولویت توسعه در استان اصفهان باید محیط زیست باشد، اظهار کرد: انجام هر اقدامی در استان باید با لحاظ کردن مباحث زیست محیطی صورت بگیرد.

کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر عرصه تالاب گاوخونی وجود دارد و احیای این تالاب تنها نیازمند آب است، ادامه داد: تالاب گاوخونی یک فرصت طبیعی خدادادی برای استان است و برای احیای این تالاب باید مدیریت یکپارچه‌ای بر روی موضوع آب در استان صورت بگیرد.

*‌ کلید آب در اختیار حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیست

وی با تاکید بر اینکه کلید آب در اختیار حفاظت محیط زیست استان نیست و در حال حاضر آبی در استان برای ورود به تالاب گاوخونی وجود ندارد، تصریح کرد: افرادی که اظهار‌نظر‌هایی را در راستای وضعیت این تالاب می‌کنند باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه احیای تالاب گاوخونی می‌تواند به توسعه کشاورزی، گردشگری و بخش‌های مختلف کمک کند، اضافه کرد: محیط زیست در احیای تالاب گاوخونی کوتاهی نکرده است و این تالاب تنها به آب نیاز دارد و وزارت نیرو مسئول تأمین آب برای تمام تالاب‌ها است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال باید آلودگی هوا با حساسیت بیشتری دنبال شود، تاکید کرد: محیط زیست به صورت اصولی و با تمام توان خود استاندارد‌ها را در راستای رعایت شاخصه‌های زیست محیطی رصد و پیگیری می‌کند.

*‌ نیروگاه‌های اصفهان در صورت بحران آلودگی هوا پلمپ می‌شوند

کلانتری با تاکید بر اینکه برخی اقدامات برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوا باید در استان و برخی از اقدامات نیز باید در سطح ملی انجام شود، افزود: در صورتی که وضعیت آلودگی هوا در شرایط بحران و اضطرار قرار بگیرد، فعالیت نیروگاه‌های اصفهان را به حداقل می‌رسانیم و یا این نیروگاه‌ها را پلمپ می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت بروز بحران و اضطرار در اصفهان نسبت به اعمال محدودیت‌ها در استان برای کاهش و کنترل آلودگی هوا اقدام می‌کنیم، گفت: آلاینده‌های انسان‌ساز باید در استان کمتر شود و نباید بار آلایندگی در اصفهان افزایش پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه محیط زیست آلایندگی واحد‌های صنعتی را براساس استاندارد‌های زیست محیطی رصد و پیگیری می‌کند، اظهار کرد: محیط زیست براساس این استاندارد‌ها میزان آلایندگی واحد‌های صنعتی را مشخص می‌کند.

*‌ تالاب بین‌المللی گاوخونی در لیست قرمز قرار گرفته است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تالاب بین‌المللی گاوخونی در لیست قرمز قرار گرفته است، ادامه داد: تالاب بین‌المللی گاوخونی در معرض خط قرار گرفته است و برای احیای این تالاب باید آب مورد نیاز آن تأمین شود.

کلانتری با اشاره به اینکه محیط زیست همیشه در زمان خشکسالی و کم‌آبی به عنوان نخستین قربانی است، تصریح کرد: سالانه باید 160 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی شود و مسئولان باید مدیریت یکپارچه آب را در دستور کار خود قرار بدهند.

وی با بیان اینکه محیط زیست درصدد رفع آلایندگی‌های جوی در استان است، اضافه کرد: محیط زیست برای مقابله با فعالیت واحد‌های آلاینده تعارفی ندارد و اگر واحدی براساس استاندارد‌های محیط زیست دارای آلایندگی باشد، در لیست آلاینده بودن قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال 1387 فولاد مبارکه با انجام تعهدات زیست محیطی از لیست آلاینده بودن خارج شده است، تاکید کرد: حفظ سلامت مردم به عنوان مهم‌ترین وظیفه و رسالت این مجموعه است.

*‌ ذوب‌آهن اصفهان در لیست صنایع آلاینده قرار دارد

وی با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن اصفهان در لیست صنایع آلاینده قرار دارد و در هیچ زمانی از این لیست خارج نشده است، افزود: این واحد دارای آلایندگی است و ذوب‌آهن باید برای خارج شدن از لیست صنایع آلاینده نسبت به انجام تعهدات زیست محیطی اقدام کند.

کلانتری گفت: محیط زیست هیچ مصوبه‌ای را برای توسعه شهرک صنعتی محمود‌آباد صادر نکرده و محیط زیست با توسعه صنایع در شعاع 50 کیلومتری اصفهان به صورت جدی برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی محمود‌آباد برای توسعه باید 25 درصد از فضای خود را به فضای سبز تبدیل کند، اظهار کرد: محیط زیست با توسعه صنایع جدید در محدوده شهر برخورد می‌کند و اصفهان ظرفیت بار‌گذاری‌های جدید را ندارد.

انتهای پیام/63004/ل40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول