اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

اتحاد و همگرایی با ایران بهترین گزینه برای افغانستان است

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اهمیت سفر کرزی به ایران تاکید کرد: بهترین راه برای افغانستان اتحاد و همگرایی با کشورهای منطقه و به خصوص ایران است.

اتحاد و همگرایی با ایران بهترین گزینه برای افغانستان است

«نعمت‌الله غفاری»، عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت: حامد کرزی در 12 سال گذشته همواره تلاش کرده با کشور‎های همسایه و ایران روابط دوستانه‌ای داشته باشد.

به گفته غفاری، افغانستان هم اکنون نیاز به کمک تمام کشورهای منطقه برای برون رفت از چالش ناامنی، مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و شکوفایی اقتصادی دارد.

تاثیر ایران بر سیاست و اقتصاد افغانستان

غفاری اظهار داشت: هیچ کشوری به تنهایی نمی‎تواند تمام امور اقتصادی و سیاسی خود را در داخل سرزمین خود نگهدارد و به همین علت افغانستان و ایران نیازمند یکدیگر بوده و مقامات افغان بایستی مسائل اقتصادی و سیاسی منطقه را با مقامات ایرانی در میان بگذارند.

این عضو پارلمان افغانستان بر این اعتقاد است که ایران و دیگر کشورهای همسایه افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‎توانند در راستای امنیت، اقتصاد و فرهنگ بسیار مؤثر واقع گردند.

سیاست کرزی در قبال کشورهای همسایه افغانستان

غفاری سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران را در جهت استحکام روابط و پیشرفت‎های اقتصادی مهم و مؤثر ارزیابی کرد و گفت: حامد کرزی در 12 سال گذشته همواره تلاش کرده است تا با کشور‎های همسایه و ایران روابط دوستانه داشته باشد.

به اعتقاد وی، رئیس جمهور افغانستان نقش کشورهای همسایه افغانستان را درک کرده و به همین علت در سیاست خارجی خود با کشورهای همسایه و به خصوص ایران بسیار دوستانه برخورد کرده که در این راستا خوشبینی‎هایی از موفقیت 2 کشور نیز به نظر می‎رسد.

حمایت و اعتماد ایران به افغانستان

به گفته غفاری، حامد کرزی در زمان زمامداری خود توانسته است حمایت کشورهای همسایه از افغانستان را جلب و آن کشورها به همین علت بیشترین کمک را به افغانستان و ملت این سرزمین کرده‌اند.

به اعتقاد وی، با آن که کشورهای همسایه افغانستان در 12 سال گذشته بیشترین کمک را انجام داده و به دولت این کشور اعتماد کرده است، اما آن کشورها یک سلسله نگرانی‎هایی از جانب افغانستان داشته‌اند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا گر چه خوشبین نبوده و به دولت افغانستان مشورت داده که این پیمان را به امضا نرساند، اما این مسئله هیچ گاه به معنای مخالفت با دولت افغانستان تلقی نمی‌شود.

این کارشناس افغان در ادامه اظهار داشت: گفته‎های «محمد رضا بهرامی» سفیر ایران در کابل مبنی بر محترم شمردن تصمیم دولت افغانستان در قبال پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نمایانگر احساس دوستی آن کشور با افغانستان است که این دوستی‎ها می‎تواند هر 2 کشور را به سمت وحدت و همدلی بکشاند.

به گفته غفاری، موضوع پیمان امنیتی با آمریکا نباید به هیچ وجه در روابط افغانستان و ایران تأثیرگذار بوده و نباید این 2 کشور هیچ گونه سوء‌ظنی در قبال یکدیگر پیدا کنند.

سفر حامد کرزی زمینه پیشرفت اقتصادی و سیاسی را فراهم می‌کند

به اعتقاد وی، اوضاع امنیتی افغانستان هم‎اکنون برای مردم این کشور قابل قبول نبوده و سفرهای رئیس جمهور این کشور به کشورهای همسایه آن می‎تواند بسیار مفید واقع شود.

غفاری افزود: این سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران دارای دستاوردهای خوب برای مردم این کشور بوده و حامد کرزی نیز باید جهت استحکام روابط و پیشرفت اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای همسایه افغانستان نیز تلاش‎ همه جانبه‌ای داشته باشد.

این در حالی است که حامد کرزی چندی قبل برای استحکام روابط به پاکستان سفر کرده و با مقامات آن کشور بحث و گفت‎وگو کرده بود.

رئیس جمهور افغانستان روز گذشته به تهران سفر کرد و با مقامات بلندپایه کشورمان در مورد موضوعات مختلف از جمله موضوعات مورد علاقه 2 طرف بحث و گفت‎وگو کرد.

مقامات افغان از سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران ابراز خرسندی کرده و این گونه سفرها را به نفع 2 کشور می‎دانند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول