اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

افغانستان توسعه روابط با ایران را در اولویت قرار دهد

عضو پارلمان افغانستان با تأکید بر ضرورت توسعه روابط افغانستان با کشورهای جهان و منطقه گفت: افغانستان باید گسترش روابط خود با کشورهای اسلامی و ایران را در اولویت قرار دهد.

افغانستان توسعه روابط با ایران را در اولویت قرار دهد

«صادقی زاده نیلی» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت: روابط افغانستان با کشورهای اسلامی و ایران می‎تواند نفع بیشتری برای مردم افغانستان در پی داشته باشد.

وی افزود: افغانستان با توجه به این که یک کشور اسلامی است و با کشورهای اسلامی دیگر سرنوشتی مشترک دارد، روابط با این کشورها را باید در اولویت قرار دهد، زیرا این روابط می‎تواند در عرصه‎های مختلف گره‌گشای مشکلات افغانستان و کشورهای اسلامی باشد.

ایران بزرگترین کشور کمک‌کننده علمی به مردم افغانستان

این عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از گذشته‎های دور حسن همجواری با افغانستان را مراعات کرده و در این راستا تلاش کرده تا به مردم افغانستان کمک‎ کند.

به اعتقاد وی، تحصیل هزاران دانشجوی افغان در ایران یکی از دستاورد‎ها و کمک‌های علمی ایران به مردم افغانستان است که آن کشور زمینه این مسئله را مساعد کرده تا دانشجویان افغان در آن کشور حتی تا مقطع فوق لیسانس و دکترا تحصیل کنند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان، هم اکنون هزاران افغان در ایران تا مقطع دکترا تحصیل کرده و با بازگشت به افغانستان به تدریس در دانشگاه‎های این کشور می‌پردازند که این امر، نمایانگر آن است که ایران بزرگ‌ترین کمک علمی را به افغانستان انجام داده است.

روابط فرهنگی ایران و افغانستان به نفع افغانستان است

نیلی در ادامه گفت: روابط فرهنگی افغانستان و ایران به سود مردم افغانستان بوده و مردم این کشور می‎توانند با استحکام روابط فرهنگی، موجب پیشرفت فرهنگی افغانستان شوند.

به اعتقاد وی، رابطه فرهنگی افغانستان با کشورهایی که دارای زبان، فرهنگ، سنت‌ها و دین مشترک است بسیار مهم است، زیرا با این گزینه‎ها می‎توانند با یکدیگر همکاری کنند.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: روابط بیشتر افغانستان با ایران در عرصه فرهنگی ناشی از تاریخ مشترک 2 کشور بوده که می‎تواند این 2 کشور را به سوی یک آینده خوب سوق دهد.

نقش و تأثیر ایران در راستای بازسازی افغانستان

به گفته نیلی، جمهوری اسلامی ایران در 12 سال گذشته تلاش کرده که در بازسازی افغانستان سهیم شده و بیشترین کمک را جهت بازسازی این کشور انجام دهد، که موفق به این کار هم شده است.

این عضو پارلمان افغانستان در ادامه تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای بسیار مؤثر در راستای بازسازی افغانستان است که این تأثیر ایران در بازسازی افغانستان می‎تواند یک آینده خوب را برای مردم افغانستان به بار آورد.

به اعتقاد وی، ایران در 12 سال گذشته کمک‎های زیاد را جهت بازسازی افغانستان انجام داده است که مردم افغانستان باید از آن تقدیر کنند.

کارگران افغان در ایران سبب رشد اقتصادی افغانستان می‎شوند

نیلی اظهار داشت: ایران از حدود 40 سال پیش تاکنون به مهاجرین افغان اجازه اقامت داده است و مهاجرین افغان در آن کشور قادر به کار هستند که این امر سبب تأثیر مثبت بر اقتصاد افغانستان می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون بیشتر از یک میلیون مهاجر و کارگر افغان در ایران مشغول کار هستند و زمینه اشتغال خوبی برای آنها مساعد است.

نیلی تصریح کرد: مهاجرین و کارگران افغان در ایران می‎توانند برای خانواده‎های خود در افغانستان پول فرستاده و زمینه زندگی خوب را در این کشور فراهم کنند.

این عضو پارلمان افغانستان افزود: به هر اندازه حضور کارگران افغان در ایران گسترده‎تر و طولانی‎تر شود، به نفع مردم افغانستان و ایران است، زیرا ایران نیز نیاز ضروری به نیروی کار دارد.

دولت افغانستان پیمان با ایران را محترم بشمارد

نیلی در ادامه تأکید کرد: با توجه به کمک‎های ایران در عرصه‎های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دولت افغانستان باید امضای پیمان با دولت ایران را محترم بشمارد.

به اعتقاد وی، دولت ایران از 12 سال پیش تاکنون برای استحکام نظام در افغانستان تلاش‎های زیادی را انجام داده و ثابت کرده که یک کشور دوست با افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان با داشتن پیمان با ایران می‎تواند کمک‎های بیشتر این کشور را به خود جلب کرده و زمینه رشد اقتصادی و روابط بیشتر دوستی را فراهم کند.

به اعتقاد نیلی، حامد کرزی که در سفر خود به تهران با حسن روحانی همتای ایرانی خود، در مورد پیمان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توافق کرده یک امر کاملاً ضروری برای افغانستان است که تمام سیاست مردان این کشور نیز از آن حمایت می‎کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول