اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

افخم: موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن را در چارچوب مصالح درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن را موضوع داخلی افغانستان خواند و در عین حال یادآور شد: ما آن را در چارچوب مصالح و منافع درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم.

افخم: موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن را در چارچوب مصالح درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم (ع)، درگذشت پرفسور معتمدنژاد را به اصحاب رسانه تسلیت گفت.

وی همچنین یاد و خاطره شهدای رسانه را گرامی داشت.

*ساختار تحریم شکاف برداشته

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 در خصوص تحریم‌ها علیه ایران و مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه 90 درصد قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا طی شده، عنوان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است. ما اعلام کردیم که این تحریم‌ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در طی مذاکرات براساس طرح ارائه شده جمهوری اسلامی ایران، گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یکجانبه، چند جانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است، خاطرنشان کرد: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک، از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

افخم ادامه داد: اینکه درصدهایی برای آن اعلام می‌شود تلاش‌هایی برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است. امیدواریم در طی این مسیر و برای گام نهایی بحث تحریم کاملا منتفی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: برای این منظور تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم هستند که گام نهایی براساس لغو کامل تحریم‌ها و داشتن برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای با لحاظ شدن برنامه غنی‌سازی و اهداف مورد نظر کشور حاصل شود.

وی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی با بیان اینکه ما بیانات مختلف مقامات و مسئولان آمریکایی را دقیقا دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: در کنار آن ابعاد و سیاست داخلی آمریکا را رصد کرده و زیر نظر داریم. به نظر می‌آید در حال حاضر تضاد منافعی ایجاد شده و جهاتی تلاش دارند مسیر کنونی را به انحراف بکشانند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسئولان آمریکایی حرف‌هایی نامربوط می‌زنند، اما حرف اصلی که در بین رسانه‌ها کمتر شنیده ‌شد پذیرش غنی‌سازی بود که در لابه‌لای اظهاراتی که مطرح شد در فضای تبلیغات رسانه ای کمتر مورد توجه قرار گرفت. مسئولان آمریکایی در اظهاراتشان به بی اثر بودن تحریم ها اذعان کردند و اینکه در دوران تحریم‌ها پیشرفت‌های ایران متوقف نشده است.

افخم عنوان کرد: ما از زاویه دیگری به این صحبت‌ها نگاه کردیم و به نوعی پذیرش واقعیت موجود ایران در این اظهارات مشهود بود و این نشانه قدرت و توان ملت ایران است و نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ایران در حوزه‌ علم و فناوری علیرغم اعمال تحریم‌ها صورت گرفته و ادامه خواهد داشت و تحریم‌ها نتوانسته هیچ خللی بر اراده دانشمندان و جوانان ایرانی وارد کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات و مسیر، احقاق حقوق مردم را به طور کامل مورد نظر داشته و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک با استفاده از ظرفیت‌های سیاسی و راهکارهای حقوقی، حقوق مسلم ملت ایران را دنبال خواهد کرد و نباید این مسیر به انحراف کشانده شود و رسانه‌ها نباید بدان‌ توجه کنند و این اطمینان آفرینی در فضای داخلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

*معتقد به دیالوگ و تعامل سازنده با مجلس هستیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست و درباره تعامل وزارت امور خارجه با مجلس و درخواست برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تجدیدنظر در ادامه کار ظریف، گفت: ما به دیالوگ و تعامل سازنده با مجلس اعتقاد داریم و نسبت به این کار مصمم هستیم. برای تعامل سازنده با مجموعه کشورها، لازم است که تعامل سازنده را در داخل تقویت کنیم.

وی با اشاره به 10 دور حضور وزیر خارجه در مجلس، عنوان کرد: ما ضمن احترام به حقوق نمایندگان، معتقدیم این تعامل سازنده باید شکل بگیرد و شفاف سازی نسبت به سیاست‌ها و سوالات را مدنظر داریم و نسبت به آینده کار خوشبین هستیم تا اگر هرگونه سوء تفاهم و سوء برداشتی وجود دارد، برطرف شود.

افخم ادامه داد: معتقدیم با گفت‌وگوهای منطقی و به دور از جنجال و هیاهو و کاملا در فضای تخصصی، امکان کار مثبت‌تر و موثری فراهم است.

سخنگوی وزارت خارجه به حضور امروز وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و گفت: آقای ظریف امروز در کمیسیون حضور می‌یابد و به سؤالات نمایندگان پاسخ می‌دهد، امیدواریم روند گفت‌وگوها و تعاملات هر چه بیشتری و سازنده‌تر پیش برود.

وی در خصوص اظهارات اخیر اوباما درباره گفت‌وگوهای محرمانه تهران و واشنگتن، تصریح کرد: هیچگونه گفت‌وگوی محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا جریان ندارد.

افخم ادامه داد: همه آنچه در مذاکرات انجام شده پیرامون موضوع هسته‌ای و در چارچوب گفت‌وگوها با 1+5 بوده است.

*سفر لاوروف به تهران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران با بیان اینکه وزیر خارجه روسیه امشب وارد تهران می‌شود، این سفر را در چارچوب گفت‌وگوهای منظم و رایزنی‌های منظم بین تهران و مسکو برشمرد.

وی با بیان اینکه لاوروف در سفر دو روزه به تهران علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با آقای ظریف با آقای روحانی نیز دیدار می‌کند، افزود: همکاری‌های تهران و مسکو فراگیر و عمیق است و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهای مستمر و منظمی داریم. انتظار می‌رود در این سفر آخرین تحولات روابط دو جانبه، منطقه‌ای و ابعاد مختلف همکاری‌ها مورد گفت‌وگوها قرار گیرد.

خبرنگاری درباره مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه لاوروف در تهران درباره نشست ژنو 2 با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کند، سؤال کرد و نظر افخم را جویا شد که وی با بیان اینکه ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه و از جمله سوریه، مذاکرات و رایزنی‌های مستمری دارند، اظهار داشت: در این سفر پیرامون این موضوع و نشست ژنو 2 درباره سوریه گفت‌وگو خواهد شد.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه پیرامون حل بحران سوریه و راه‌های رسیدن و پایان دادن به بحران جاری نزدیک به یکدیگر است و هر دو کشور معتقدند که باید راهکار دیپلماسی به کار گرفته شود و مخالفت‌های صریح دو کشور در بکارگیری اقدام نظامی به طور مشخص اعلام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ظرفیت‌های ایران و روسیه، دیدگاه‌های مشترک و ابعاد همکاری‌ها کمک‌کننده است که در خصوص حل بحران گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

*لشکرکشی فرانسه به آفریقای مرکزی

افخم درباره لشکرکشی فرانسه به آفریقای مرکزی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه آفریقای مرکزی دارای پتانسیل‌های داخلی زیاد و توانمندی‌های اقتصادی است، خاطر نشان کرد: به طور بهینه از این امکانات استفاده نشده، معتقدیم سازمان ملل و کشورهای مؤثر آفریقایی باید برای کمک به حل و فصل بحران در این کشور گام بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما بر اساس سیاست و اصول خود، کشورهای منطقه را قادر به حل و فصل موضوعات منطقه‌ای می‌دانیم و معتقدیم هیچ نیروی خارجی از این اختیار و توان برخوردار نیست که بتواند مشکلات یک منطقه و حوزه خاص را حل کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات این کشور با کمک کشورهای مؤثر آفریقایی و سازمان ملل حل شود و در اولین زمان آرامش و صلح در این کشور آفریقایی برقرار گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اجلاس امنیتی منامه نیز با اشاره به حضور محمد کاظم سجادپور استاد دانشکده روابط بین‌الملل در این نشست درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر تقویت نیروی نظامی در خلیج فارس، عنوان کرد: ما این نگاه را که همواره تلاش دارد منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه‌ای برای حضور نظامی بیگانگان معرفی کند، مردود می‌دانیم و از نظر ما پذیرفته شده نیست و این بحث را تداعی می‌کند که کشورهای خلیج فارس از توان حل و فصل موضوعات منطقه‌ای برخوردار نیستند.

وی کشورهای منطقه را دعوت کرد تا راهکارهایی برای تقویت همگرایی، افزایش مراودات و رایزنی‌های دو و چند جانبه فراهم و اجازه حضور و دخالت بیگانگان داده نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خلیج فارس را منطقه‌ای مختص ملت‌های منطقه خواند و افزود: موضوعات این منطقه مهم باید از طریق همکاری بین کشورهای منطقه حل و فصل شود.

وی طرح اظهارات در این خصوص را ایجادکننده اختلاف و دامن‌زننده به سوء تفاهمات برشمرد.

افخم درباره سفر منطقه‌ای ظریف با بیان اینکه وزیر امور خارجه سفر بسیار مؤثری به کشورهای منطقه داشت، در خصوص سفر وزیر خارجه به ریاض با بیان اینکه ظریف در ابتدا آماده انجام این سفر بود، عنوان کرد: لازم است آمادگی‌هایی در طرف مقابل ایجاد شود و چنانچه این آمادگی‌ها صورت گیرد این سفر انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما عربستان را از لیست سفرها حذف نکردیم.

افخم عربستان را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: به اعتقاد ما با همکاری و دیالوگ امکان حل و فصل مسائل منطقه و موضوعات بحرانی فراهم می‌شود و ایران آمادگی خود را اعلام کرده که در اولین زمان که مقامات عربستان آمادگی داشته باشند، این سفر صورت گیرد. ما به گفت‌وگوهای منطقه‌ای و گفت‌وگوها با همسایگان باز هم ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: باید بپذیریم که اگر گفت‌وگو کم شود امکان سوء‌تفاهم و تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن بیشتر می‌شود. ما برای عربستان نقش مهم و ویژه‌ای قائل هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد که آمادگی لازم از سوی مقامات عربستان برای انجام سفر ظریف در آن مقطع اعلام نشده ولی برنامه سفر به عربستان در دستور کار قرار دارد.

*سفر استراو به ایران

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلستان به ایران عنوان کرد: در پی علاقمندی گروهی از نمایندگان پارلمان انگلستان برای سفر به ایران با شروع کار دولت یازدهم، قرار است آقای استراو با تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلستان دی ماه به ایران سفر کند.

افخم درباره نظر رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موافقت‌نامه امنیتی آمریکا و افغانستان عنوان کرد: این پیمان موضوع داخلی افغانستان است ولی ما آن را در چارچوب مصالح و منافع درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم و امیدواریم هر تصمیمی برای کار درازمدت بر اساس توجه به مصالح ملت افغانستان و منافع منطقه صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم همکار‌ی‌های ایران و افغانستان و پیمان دوستی بین دو کشور بتواند گام بسیار اساسی و مهمی را برای ایجاد همکاری جامع در همه ابعاد ایجاد کند.

وی در خصوص سفر اخیر کرزی به تهران و تفاهم رؤسای جمهور ایران و افغانستان برای انعقاد پیمان جامع دوستی بین دو کشور افزود: بر اساس این توافق و اهتمام رؤسای جمهور قرار شد وزرای خارجه دو کشور کارهای کارشناسی را برای تهیه متن تفاهم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تهیه و تنظیم کنند و امیدواریم این تفاهم منجر به تعامل و دوستی بیشتر شود و زمینه را برای تعمیق ابعاد همکاری‌ها فراهم کند.

به گفته افخم این ساز و کار تازه آغاز شده و انشاء‌الله در مسیر خود عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

*هیچگونه گفت‌وگوی محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا جریان ندارد

وی در خصوص اظهارات اخیر اوباما درباره گفت‌وگوهای محرمانه تهران و واشنگتن، تصریح کرد: هیچگونه گفت‌وگوی محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا جریان ندارد.

افخم ادامه داد: همه آنچه در مذاکرات انجام شده پیرامون موضوع هسته‌ای و در چارچوب گفت‌وگوها با 1+5 بوده است.

* رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعلام آمادگی شیمون پرز برای دیدار با روحانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد که هیچگونه تغییری در مواضع جمهوری اسلامی و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نشده و نخواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت:‌ مواضع ما در قبال این رژیم به عنوان رژیم تجاوزگر، توسعه طلب و غاصب که کاملا جعلی است و حضور و وجودش براساس جعل و غصب سرزمین‌های ملت فلسطین حاصل شده، کاملا روشن است.

به گفته افخم این تبلیغات برای خروج رژیم از انزوا صورت می‌گیرد بی اثر و بی نتیجه است و آنها تلاش دارند افکار عمومی ملت‌های منطقه را نسبت به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی تحت تاثیر قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملت‌های منطقه کاملا هوشیارند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرند، افزود: انتخاب این ادبیات کاملا بی اثر است.

وی به ملت‌های جهان توصیه کرد که با هوشیاری نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی توجه کرده و تحت تاثیر شعارهای فریبنده قرار نگیرند.

*پنجره گفت‌وگو باز شده

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در سال 2003 پیشنهاد متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌ خود را مطرح کرده بود ولی مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته بود، گفت: مقامات متعددی در آمریکا با شروع این دور از مذاکرات صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. مفهوم کلی که در این صحبت‌ها قابل بیان است این است که ایران همواره آماده کار جدی برای رفع نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل بوده و آن را بارها ابراز داشته است.

وی اضافه کرد: اینکه چگونه این دریچه و فرصت را بستند و به سمت تحریم و فشار روی آوردند کاملا روشن است. آنها خواستند با اعمال فشار مذاکرات را به پیش ببرند و از اعلام آمادگی و دریچه‌ای که باز شده بود به خوبی استفاده نکردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم واقع‌بینی در سیاست‌ها و روند کنونی حاکم شود و در عین بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا، امیدواریم از گذشته درس‌هایی گرفته باشند و نه مذاکره را با فشار ادامه دهند و نه تحریم‌های غیرواقع‌بینانه را.

وی اضافه کرد: امروز پنجره‌ای برای گفت‌وگو و تفاهم و حل این بحران غیرضروری باز شده است. باید از این پنجره باز شده استفاده کنند و با احترام و تکریم ملت ایران نشان دهند که در مسیر حل این موضوع هستند و در این مسیر اراده سیاسی خود را به طوری جدی ابراز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین، گفت: مذاکرات امروز ادامه دارد. طولانی‌تر شدن آن بستگی به نیاز کارشناسان به گفت‌وگو‌ی بیشتر دارد که باید در طی جلسات مشخص شود. تا قبل از اینکه این موضوع مشخص شود قضاوتی در این باره نخواهیم داشت.

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات باراک اوباما و دیگر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در گام نهایی برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود و اینکه آیا ایران این محدودیت‌ها را خواهد پذیرفت؟ گفت: بحث‌هایی که در حال انجام است برای ترسیم گام پایانی است. ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که گام پایانی برای ما شامل برداشته شدن کامل تحریم‌ها، داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار فعالیت‌های هسته‌ای شامل غنی‌سازی است و امکانات و برنامه‌هایی که داریم نیز باید حفظ شوند.

وی همچنین گفت: اظهارنظر نسبت به مورد به مورد آنها در شرایط کنونی زودهنگام است، اما تصویر گام پایانی از نظر ایران کاملا روشن است. احقاق حقوق کامل ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار برنامه هسته‌ای شامل غنی‌سازی و فعالیت سایت‌هایی که در حال کار هستند مورد تاکید ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متأسفانه انتشار Fact Sheet توسط مقامات آمریکایی پس از مذاکرات بی‌اعتمادی‌ها را دامن زد و آنها بخش‌هایی از برنامه اقدام مشترک را اعلام نکردند. موضوعی که حتی از سوی رسانه‌های آمریکایی و به طور مشخص روزنامه واشنگتن پست مورد نقد قرار گرفت و انتقاداتی نسبت به مسئولان آمریکایی داشتند که چرا این بخش‌ها را منتشر نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی انتقادات از سوی تعدادی از نمایندگان نسبت به برخی سخنان وزیر امور خارجه و اینکه تعداد خاصی از نمایندگان پیگیر این موضوع هستند، گفت: ما نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنیم و تاکید ما بر بخش همکاری و ظرفیتی است که این تعامل ایجاد می‌کند. برای آرای نمایندگان حتی نمایندگانی که نظرات متفاوتی دارند احترام قائلیم. نمایندگان مجلس در ارائه نظر کامل آزاد هستند و ما از این نظرات سازنده‌ برای پیشبرد و کمک به برنامه‌های دیپلماسی استفاده می‌ کنیم.

وی اضافه کرد: در مقابل طیف‌هایی که این نظرات را مطرح کردند شاهد حمایت‌های سایر نمایندگان هم بودیم.

افخم خاطرنشان کرد: طبیعی است که دیدگاه‌های متعدد و گاها متناقض وجود داشته باشد. طیف‌ها و جریان‌هایی هستند که برداشت ما نسبت به رویکردها را ندارند. ما این نظرات را می‌شنویم و برای گویندگان احترام قائلیم. امیدواریم همه در مسیر تفاهم و اجماع ملی پیش بروند.

وی گفت:‌قطعا سیاست خارجی با پشتوانه اجماع ملی بسیار موفق‌تر در صحنه بین‌المللی حضور خواهد داشت و پشتیبانی از دستگاه سیاست خارجی برای تأمین اهداف کشور کمک ‌کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه به دیالوگ و گفت‌وگو با مجلس و تعامل بین قوا اعتقاد داریم، گفت: نمایندگان نیز باید دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و این تمرینی است که هم بشنویم و هم بتوانیم دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم. قطعا گفت‌وگو به نحوی که از منطق بالاتری برخوردار باشد ماندگار خواهد شد. امیدواریم شاهد این صحنه در مجلس با ارائه نقدهای هر چه سازنده‌تر باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی سفر بازرسان آژانس به ایران را در چارچوب تفاهم صورت گرفته بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران برشمرد.

افخم درباره پیشنهاد قطر و عربستان برای پیوستن دیگر کشورها به مذاکرات ایران و 1+5، گفت:‌ سازوکارهای گفت‌وگو، همکاری و دیالوگ مستمر بین ما و همسایگان وجود دارد و این سازوکارها به نظر ما روشن و بدیهی است و طرح و مباحثی که مطرح می‌شود موضوعیتی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی معارضان سوری قائل به مذاکره برای مذاکره با ایران، گفت: اگر اعلام آمادگی از سوی آنها مطرح شود، برای ما قابل بررسی است.

وی همچنین گفت که سفر رئیس کشور امارات به ایران نیز در دستور کار قرار دارد و در اولین فرصت صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول