اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مرور روزنامه‌های امروز کابل

سفر منطقه‌ای کرزی در رأس اخبار

روزنامه‎های امروز چاپ کابل دیدگاه‎های اصلی و ستون سرمقاله خود را به سفرهای منطقه‎ای کرزی و بحث تأمین امنیت انتخابات ریاست‎ جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور اختصاص دادند.

سفر منطقه‌ای کرزی در رأس اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎ها و تیترهای نخست خود به بهانه سفر آینده رئیس‎جمهور افغانستان به «دهلی‎نو» و سایر سفرهای منطقه‎ای کرزی به بحث ضرورت همگرایی منطقه‎ای پرداخته‎اند.

همچنین برخی دیگر از رسانه‎ها در دیدگاه‎های رسمی خود به تأمین امنیت انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان که قرار است در 16 فروردین‎ماه 1393 برگزار شود، توجه ویژه‌ای کردند که بخش‌هایی از مطالب مهم این سرمقاله‌ها در ذیل ارائه می‌شود:

روزنامه «سخن‎جدید»، سرمقاله‎اش را به سفر قریب‎الوقوع رئیس‎جمهور افغانستان به هند و تسریع دیپلماسی منطقه‎ای وی اختصاص داد.

سخن جدید، این نوع نگاه را یکی از نیازهای همیشگی برای افغانستان دانست و نوشت: توسعه روابط منطقه‎ای افغانستان، باید در صدر اولویت‎های دیپلماسی قرار می‌گرفت اما متأسفانه در مدت سال‎های گذشته، توجه جدی و جامع در حد لزوم به جلب همکاری‎های منطقه‎ای صورت نگرفت و تمام اتکای دولتمردان افغان به دلارهای کمکی اعضای ناتو متمرکز شد.

نویسنده سرمقاله سخن‎جدید در ادامه نگاشته است: اگر سیاست همگرایی منطقه‎ای به جای اتکا به کمک‎های خارجی دنبال شود، افغانستان نیز دارای ظرفیت‎های اقتصادی، و قلمروی است که منافع اقتصادی کشورهای منطقه را تأمین خواهد کرد و در آن صورت، افغانستان با یک داد و ستد منطقی خواهد توانست به منافع سیاسی و اقتصادی خود رسیده و از وابستگی مطلق نجات یابد.

روزنامه «انصاف»، سفرهای اخیر کرزی به کشورهای منطقه را سرنوشت‎ساز دانست و با اشاره به بن‎بست در امضای قرارداد امنیتی و دفاعی بین کابل-واشنگتن نوشته است: قضایا نشان می‎دهد حامد کرزی و دولت وی از اول نیز علاقه‎ای به بستن پیمان امنیتی با آمریکایی‎ها نداشتند اما بنا بر ملاحظات و مصالحی، مخالفت خود را بروز نمی‎دادند.

به اعتقاد نویسنده، یکی از مصلحت‎هایی که می‎توان برای این اقدام رئیس‎جمهور حدس زد و بیان کرد، دغدغه شدید و جدی همسایگان و قدرت‎های منطقه‎ای نسبت به حضور درازمدت و خطرناک آمریکا و غرب در منطقه و البته در قالب بستن پیمان‎های کذایی با یکی از کشورهای منطقه چون افغانستان و غیر آن است.

انصاف در ادامه تصریح کرد: اگر رئیس جمهور افغانستان بتواند در اهداف خود از این سفرها موفق شود و به اصطلاح با دست پر از کشورهای همسایه و منطقه به خانه برگردد، می‎توان گفت در افغانستان حوادث خوب و مثبتی در حال اتفاق افتادن است که باید آن را به فال نیک گرفت و اما در صورت عدم موفقیت این سفرهای دوره‎ای، باز ما خواهیم بود و افغانستانی که معلوم نیست چه زمانی به ساحل امنیت و رفاه خواهد رسید.

روزنامه «افغانستان»، تأمین امنیت انتخابات آینده افغانستان را مهم ارزیابی کرد و در بخش دیدگاه اصلی‎اش نوشت: اگر دولت افغانستان می‎خواهد انتخابات آینده را عاری از تقلب، تخلف، تهدید و زورگویی برگزار کند، تأمین امنیت منطقه و تضمین امنیت واجدان شرایط رأی‌دهی از اولویت‎هایی ‎هستند که باید درباره آن‎ها از همین حالا عمیق فکر شده و تصمیم گرفته شود.

روزنامه افغانستان با اشاره به این که مسئولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان پیش از این آمادگی‎ خود را برای کمک به تأمین امنیت انتخابات اعلام کردند، نوشته است: اگر مسئولان امنیتی نتوانند تصویری درست از وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان در زمان انتخابات ارائه داده و فرصت‎های موجود در سایه تحلیل‎های خیال‎پردازانه و غیرواقع‎بینانه آن‎ها از دست برود، مسئولیت هرگونه پیامد منفی به عهده دولت و مسئولان امنیتی خواهد بود.

روزنامه «سروش ملت»، تیتر نخست خود را به ضرورت تأمین امنیت انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان پرداخته و نوشته است: ناامنی بزرگ‎ترین چالش انتخابات پیش‎رو است و دولت افغانستان هنوز هیچ پاسخی به امنیت انتخابات نداده است.

به اعتقاد نویسنده، انتقال مواد و مأموران انتخابات از مرکز به ولایت‎ها و فرمانداری‎ها و نیز امنیت رأی‎دهندگان از مهم‎ترین چالش‎های برگزاری انتخابات به شمار می‎رود.

برگزاری انتخابات و مشارکت مردم در این روند نیاز به امنیت مطمئن دارد این در حالی است که عملاً مردم از پیامدهای خطرناک امر رأی‎دهی در مناطق ناامن در هراس‎اند و دولت به پرسش امنیت و مصونیت آن‎ها پاسخی نداده است.

روزنامه «اطلاعات روز»، ستون «یادداشت روز» خود را به اظهارات مسئولان وزارت کشور افغانستان در راستای اطمینان از تأمین امنیت انتخابات اختصاص داده و نوشته است: در گذشته امنیت تمامی روند‌های مهم ملی، نظیر انتخابات‌های گذشته با همکاری نیروهای آیساف تأمین می‌شد، اما این‌بار قرار است نیروهای امنیتی افغانستان به تنهایی این وظیفه‌ دشوار را انجام دهند.

به اعتقاد نویسنده، سربازان امنیتی فقط امنیت انتخابات را تأمین می‌کنند اما سلامت و شفافیت این روند، مستلزم حضور جدی ناظران انتخابات است و ناظران باید دوشادوش رأی دهندگان و مأموران برگزاری انتخابات حرکت کنند و اجازه ندهند از زوایای‌ پنهان و تاریک در روند رأی‌گیری سوء استفاده شود.

اطلاعات روز در ادامه نوشته است: حضور این تعداد از نیروها برای تأمین امنیت انتخابات در مناطق ناامن با مداخلات سیاسی می‌تواند تهدید بالقوه‌ای برای سلامت انتخابات نیز به شمار آید، از این‌رو انتظار می‌رود که نظارت جدی بر عملکرد این نیروها نیز اعمال شود‌ تا متنفذان محلی ‌یا احتمالاً افراد دولتی و احزاب سیاسی نتوانند از این نیروها در راستای مداخله در انتخابات بهره‌برداری کنند.

روزنامه «ماندگار»، دیدگاه اصلی‎ خود را به سفر رئیس‎جمهور افغانستان به آفریقای‎جنوبی اختصاص داد و نگاشت: کرزی زمانی برای شرکت در مراسم ماندلا برای شرکت در مراسم خداحافظی از بزرگ‎ترین مبارز قرن علیه تبعیض و تعصب به آفریقای‎جنوبی رفت که نژادپرست‌‎ترین افراد در افغانستان در پیرامون وی حلقه زده‌‎اند و هر روز مردم را علیه یکدیگر تحریک می‌‎کنند.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس ماندگار، حامد کرزی پس از بازگشت از آفریقای‎جنوبی باید بر ضد تمام تبعیض‌‎هایی که در افغانستان جریان دارد، اعتراض کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول