اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست تیم آریان مطرح کرد

خیز تیم آریان دانشگاه آزاد قزوین برای قهرمانی در جهان

سرپرست تیم «کن ست» آریان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که در سومین دوره این مسابقات در دو بخش مقام نخست را به خود اختصاص داده، نوید قهرمانی در مسابقات جهانی را می‌دهد.

خیز تیم آریان دانشگاه آزاد قزوین برای قهرمانی در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین افتتاحیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی «کن‌ست» با حضور تیم‌هایی از دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، کرج و دو تیم از کشور مصر در حالی برگزار شد که در این مسابقات تیم سامانه فضایی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم شرکت کرده بود.

«کن‌ست»، محصولی هوا فضایی و یکی از ساده‌ترین سیستم‌هایی است که امکان طراحی و ساخت آن با هزینه‌های پایین در محیط دانشگاهی وجود دارد و می‌تواند به عنوان گام نخست برای ورود دانشجویان به عرصه تحقیقات کاربردی و آکادمیک هوافضایی باشد.

عبارت «کن ست» از دو قسمت CAN به معنی قوطی (قوطی نوشابه) و SAT که مخفف Satellite به معنی ماهواره است، تشکیل می‌شود و به معنی وسیله‌ای با کارکرد مشابه ماهواره در ابعاد قوطی نوشابه است.

از استان قزوین نیز تیم آریان به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با شرکت در این مسابقات توانست با وجود اینکه نخستین تجربه خود در این حوزه را می‌گذراند در بین 17 تیم به مقام نخست جهانی دست یابد.

تیم آریان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین 11 عضو دارد که خبرنگار فارس به نمایندگی از آن‌ها با مهرداد ارژنگ سرپرست تیم آریان از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که یکی از اعضای گروه است مصاحبه انجام داده، این گفت‌و‌گو از نظر می‌گذرد.

قهرمانی در کدام بخش این مسابقات را کسب کردید؟

در سومین دوره کنست دو عنوان قهرمانی از دو دسته کلاسیک و حرفه‌ای را توانستیم کسب کنیم.

سومین دوره مسابقات «کن ست» با چه کیفیت و کمیتی برگزار شد؟

روز اول سومین دوره مسابقات «کن ست» و به نوعی افتتاحیه این مسابقات در پژوهشکده سامانه‌های فضایی تهران برگزار شد و روز دوم در فرودگاه آزادی آبیک این مسابقات پیگیری شد که در اختتامیه مسابقات نیز حمید فاضلی رئیس سازمان هوا و فضا حضور داشت.

«کن ست» را چطور تعریف می‌کنید؟

«کن‌ست» به وسیله بالن یا راکت از ارتفاع معین رهاسازی شده و به کمک بخش بازیابی خود به سمت زمین باز می‌گردد و در حال حاضر چند کشور پیشرو در عرصه هوا فضا در جهان اقدام به برگزاری مسابقات کن ست می‌کنند.

حضور دانشگاه‌ها در این مسابقات را مطلوب ارزیابی می‌کنید؟

در این مسابقات از دانشگاه‌های مطرحی چون تهران، کرج، خواجه نصیرالدین طوسی، دو تیم از کشور مصر و تیم سازمان هوا فضا شرکت کرده بودند که در مجموع به 17 تیم می‌رسیدند و می‌توان گفت با وجود این تیم‌های قوی فرصت خوبی برای محک زدن تیم‌ها به وجود آمد.

در چه رشته‌هایی موفق به کسب عنوان شدید؟

مسابقات «کن ست» دارای چهار بخش مختلف است و به دو دسته کلاسیک و حرفه‌ای تقسیم می‌شود، در دسته کلاسیک دو ماموریت تعریف شده است، که  یکی از آنها بررسی اتمسفر و دیگری تصویربرداری است که ما موفق شدیم در تصویر برداری مقام نخست را کسب کنیم.

در دسته حرفه‌ای دو مأموریت دیگر تعریف شده است که بازیابی آلفا و بازگشت به محل معین را شامل می‌شود که تیم دانشگاه آزاد قزوین در ماموریت بازیابی آلفا مقام نخست را کسب کرده است.

در خصوص کاربرد «کن ست» توضیح بیشتری بدهید.

«کن ست» یک سیستم هوا فضایی است و هدف آن بررسی و تصویربرداری اتمسفر جو زمین می‌باشد و بازیابی آلفا یا ارسال محموله زیستی به یک ارتفاع خاص و بررسی شرایط محیط طبیعی کپسول که نشان دهنده این است که موجود زنده در چه شرایطی است، از کاربردهای آن است.

البته «کن ست» 20 سال است که در دنیا وجود دارد ولی در ایران سومین دوره مسابقات خود را سپری کرده است و در ابتدای مسیر قرار دارد.

در خصوص مأموریت‌های بررسی اتمسفر و بازیابی آلفا توضیح دهید.

بررسی اتمسفر مأموریتی است که با سنسورهای دما، رطوبت، فشار و موقعیت‌های اجتماعی، شرایط جوی زمین را بررسی کرده و به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند.

مأموریت بعدی تصویربرداری است که باید از سطح زمین تصویر بگیرد و تیم ما موفق شد 59 تصویر بگیرد که کیفیت برخی تصویر‌ها بسیار بالا بود.

در تصویربرداری هدف این بود که نرخ انتقال داده را بالا ببرند و دیگر اینکه کیفیت تصویر را ارتقا دهند.

در بازیابی آلفا باید محموله خاصی را به صورت پیش‌فرض تا یک ارتفاع مشخصی از سطح زمین دور کنند و هنگامی که کپسول رها می‌شود باید شرایط داخلی کپسول را با سنسورهای اکسیژن، دی اکسید، دما و کنترل دما به ایستگاه زمینی مخابره کند.

برای چندمین‌بار در این مسابقات شرکت کردید؟

نکته قابل توجه اینجاست که تیم ما اولین حضور خودش رو تجربه می‌کرد و در همین بار اول هم موفق به کسب عنوان شدیم در صورتی که تیم‌های دیگر تجربه سوم خود را پشت سر می‌گذاشتند و حتی خود سازمان هوا فضا هم در این مسابقات تیم داشت.

رسیدن به مقام اولی در این مسابقات چقدر هزینه در بر داشته است؟

هزینه هر «کن ست» بررسی اتمسفر و تصویر برداری حدودا 700 یا 800 هزار تومان شده است و بازیابی آلفا هم حدودا دو میلیون تومان هزینه داشته است، در کل حدود 14 میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

این هزینه‌ها را از کجا تأمین کردید؟

تمام این هزینه‌ها را دانشگاه متقبل شده است و من و تمام گروه آریان از دکتر موسی‌خانی به خاطر حمایت‌های ایشان تشکر می‌کنیم چراکه این نگاه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین موجب موفقیت تیم آریان شد.

از نظر فنی نیز از طرف دانشگاه حمایت شدید؟

بله هم از لحاظ تجهیزاتی و هم از لحاظ مالی از گروه ما حمایت شد و من جا دارد که باز هم از دکتر موسی‌خانی، احمد فخاریان و مانی شریفی تشکر می‌کنم.

در گروه آریان به جز شما چه افراد دیگری حضور داشتند؟

در تیم آریان، مهران ارژنگ، میلاد اسماعیل‌زاده، مهرزاد اکبری، مهرزاد روزبه فرد، پویا قنادی، رضا قوامی‌پور، سجاد حسین‌زاده، مهدی کاظمی، آسیه آقایی و فاطمه شایسته‌نیا حضور داشتند.

حرف پایانی شما در خصوص این مسابقات چیست؟

«کن ست» در ایران تازه به راه افتاده است و ما امیدواریم که روز به روز رشد کند و سطح مسابقات هم هم‌زمان افزایش یابد البته در همینجا  نیز قول قهرمانی در مسابقات جهانی را می‌دهیم.

--------------------------

گفت‌و‌گو از حامد حاجیلو

--------------------------

انتهای پیام/77007/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول