اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هوشمندسازی مدارس زیر سایه سنگین کمبود اعتبارات

تاکنون تنها 15 درصد مدارس استان قم هوشمند شده‌اند و کمبود اعتبارات مانعی در پیشرفت هوشمندسازی مدارس بوده است.

هوشمندسازی مدارس زیر سایه سنگین کمبود اعتبارات

خبرگزاری فارس ـ ایمن السادات موسوی‌نژاد: معلم گچ را برداشت، تا نمایی از قلب انسان را برای تفهیم بهتر دانش‌آموزان ترسیم کند، دهلیزها، بطن‌ها و رگ‌های ورودی و خروجی را با به‌کارگیری رنگ‌های مختلف گچ‌ مشخص کرد.

زمان زیادی از کلاس صرف شد تا بتواند تصاویر مورد نیاز تدریس را پای تخته سیاه ترسیم کند، تصاویر دیگر را نیز شروع کرد تا در گوشه دیگر تخته سیاه بکشد، پس از ترسیم کردن تصاویر تنها زمان کمی برای تدریس باقیمانده بود...

با ورود تکنولوژی به مدارس و استفاده از پروژکتور و تخته هوشمند معلمان به آسانی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان تصاویری با بهترین کیفیت را برای تدریس انتخاب کنند و حتی می‌توانند در مواقع ضروری تصویر متحرکی برای فهم بهتر دانش‌آموزان نمایش دهند.

فعالیت 123 مدرسه هوشمند در استان قم

اکنون در استان قم «هفت مدرسه نیمه‌الکترونیک، چهار مدرسه الکترونیک، شش مدرسه نیمه‌هوشمند و چهار مدرسه هوشمند در بین مدارس شاهد»، «دو مدرسه نیمه‌الکترونیک، چهار مدرسه نیمه‌هوشمند و پنج مدرسه هوشمند در بین مدارس استعدادهای درخشان»، «یک مدرسه الکترونیک، پنج مدرسه نیمه‌هوشمند و هفت مدرسه هوشمند در حوزه مدارس نمونه دولتی» و «یک مدرسه الکترونیک،‌ چهار مدرسه نیمه‌هوشمند و چهار مدرسه هوشمند در حوزه ‌مدارس هیئت امنایی» فعالیت دارند.

«15 مدرسه نیمه‌الکترونیک، 11 مدرسه الکترونیک، 42 مدرسه نیمه‌هوشمند و 49 مدرسه هوشمند در حوزه مدارس غیردولتی» و یک مدرسه نیمه هوشمند در بین مدارس استثنایی فعال شده‌اند.

همچنین در بین مدارس عادی دولتی «227 مدرسه نیمه‌الکترونیک، 74 مدرسه الکترونیک، 158 مدرسه نیمه‌هوشمند و 53 مدرسه هوشمند» وجود دارد. غلامحسین احمدوند مسئول فناوری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در این باره می‌گوید: در مجموع 254 مدرسه نیمه‌الکترونیک در استان وجود دارد که شامل 92 مدرسه الکترونیک، 220 مدرسه نیمه‌هوشمند و 123 مدرسه هوشمند است.

به گفته وی فرمی در سامانه کنترل فرآیند و برنامه‌ریزی مدارس هوشمند وجود دارد که این سامانه پس از تکمیل این فرم به صورت اتوماتیک تشخیص می‌دهد که مدرسه در گروه نیمه‌الکترونیک، الکترونیک هوشمند یا نیمه‌هوشمند قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال مدارسی که صرفا دارای کامپیوتر هستند، بدون آنکه دارا بودن شبکه مدنظر باشد در حیطه مدرسه الکترونیک قرار می‌گیرند و مدارسی که علاوه بر لب‌تاپ و دیتاپروژکتور دارای بستر شبکه هستند و اتصال به اینترانت دارند هوشمند تعریف می‌شوند و آنهایی که بانک نرم‌افزاری دارند در درجه دیگری از هوشمندسازی قرار می‌گیرند.

ضرورت راه‌اندازی مدارس نیمه الکترونیک و هوشمند

امروز برای آموزش درست و یادگیری راه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از این راه‌ها استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی است.

احمدوند می‌گوید: مدارس نیمه‌الکترونیک و هوشمند را در هر مقطعی می‌توان راه‌اندازی کرد، ولی کلاس‌های پایه ششم ابتدایی به دلیل آنکه درس کار و فناوری دارند، از اولویت برخوردار هستند.

به گفته وی وزارت آموزش و پرورش 170 نرم‌افزار آموزشی تولید کرده که بین ادارات آموزش و پرورش توزیع شده تا در اختیار مدارس قرار گیرد.

استفاده از شیوه سنتی یا هوشمند برای یادگیری در مدارس

زمانی که دانش‌آموز از شیوه سنتی آموزش‌ها را دریافت می‌کند، تنها از یک یا دو حس مانند بینایی و شنوایی خود استفاده می‌کند ولی زمانی که از نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و مولتی‌مدیا استفاده می‌شود، حواس بیشتری از دانش‌آموز درگیر یادگیری می‌‌شود که می‌تواند به یادگیری وی عمق ببخشد و از فراموشی مطالب درسی جلوگیری کرده و مدت زمان بیشتری درس در حافظه دانش‌آموز بماند.

استفاده از سایت‌هایی که برای آموزش مطالب درسی است بسیار کمک می‌کند تا دانش‌آموزان سریع‌تر و آسان‌تر بتوانند مطالب درسی را یاد بگیرند.

مسئول فناوری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید: بسیاری از مدیران، معلمان و دانش‌آموزان مدارس دنبال این امر هستند که کلاس‌های خود را هوشمند کنند، زیرا اثربخشی مدارس هوشمند را مشاهده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعتباری که اختصاص داده می‌شود هوشمندسازی مدارس در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح می‌کند: تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای استان قم اختصاص پیدا کرده که اعتبارات وزارت آموزش و پرورش، استانی، مشارکت اولیا و کمک خیرین در این زمینه دخیل بوده است.

مراحل هوشمندسازی مدارس

هوشمندسازی مدارس در قالب مراحل مختلف انجام می‌شود و این سخن که مدرسه حتما باید در یک مرحله هوشمندسازی شود صحیح نیست، در مرحله نخست باید دیتا و لب تاپی در کلاس وجود داشته باشد و در گام دوم باید در مدرسه بستر شبکه ایجاد و سپس برد هوشمند در کلاس نصب شود و در گام دیگر اتاق تولید محتوای الکترونیک در مدرسه راه‌اندازی شود تا دبیران بتوانند تولید محتوا انجام دهند و تبادل اطلاعات بین معلمان و دانش‌آموزان به صورت الکترونیک انجام شود.

مدارس نیمه‌الکترونیک تنها یک کامپیوتر دارند و مدارس نیمه‌هوشمند علاوه بر کامپیوتر دارای دیتا پروژکتور هستند و مدارس هوشمند علاوه بر این موارد از بستر شبکه، بانک نرم‌افزاری و بورد هوشمند برخوردار هستند.

مشکلات هوشمندسازی مدارس

امروز شیوه آموزش سنتی تقریبا منسوخ شده و دانش‌آموزان و معلمان مطالبه هوشمندسازی را همواره مطرح می‌کنند تا با تکنولوژی آموزش‌ها ارائه شود و شیوه سنتی کنار گذاشته شود.

به گفته احمدوند کمبود اعتبارات از جمله مشکلات هوشمندسازی است به طوری که وی برگزاری کلاس‌های آموزش ضمن خدمت در این زمینه را برای معلمان ضروری می‌داند.

وی می‌گوید: برخی همکاران ممکن است تصور کنند که اگر از تجهیزات هوشمند استفاده کنند زمانإبر بوده و برای تمام کردن سرفصل‌ها و درس‌ها زمان کم می‌آورند، در صورتی که استفاده از کلاس‌های هوشمند و تجهیزات سبب افزایش راندمان کاری آنها می‌شود و اثر بخشی آموزش را چندین برابر می‌کند.

دریافت مبالغ از دانش‌آموزان برای تجهیز مدارس

برخی اوقات مشاهده می‌شود مبالغی از دانش‌آموزان برای تجهیز مدارس دریافت می‌شود که این امر سبب می‌شود که برخی دانش‌آموزان و والدین در این زمینه زیر فشار قرار ‌گیرند.

احمدوند به طور کلی دریافت مبالغ برای هوشمندسازی مدارس را انکار می‌کند و می‌افزاید: به صورت رسمی مبالغی از دانش‌آموزان دریافت نمی‌شود ولی ممکن است برخی از اولیا خودشان برای هوشمندسازی مدارس به صورت داوطلبانه مشارکت و کمک کنند.

تجهیز مدارس به استفاده از فناوری تهدید یا فرصت

امروزه در مدارس استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار آموزشی مدرن مورد توجه قرار گرفته که بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیش از 80 درصد معلمان معتقدند که اینترنت عملکرد درسی را بهبود نمی‌بخشد و معلمان در این خصوص بیان می‌کنند که اطلاعات موجود در اینترنت بیش از حد آشفته است.

مسئول فناوری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید: اکنون مدارس استان به اینترانت یا اینترنت ملی تجهیز هستند، بنابراین آسیبی دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند، زیرا شبکه داخل کشور کنترل شده است و به هیچ عنوان برای دانش‌آموزان مضر نیست.

تنها یک هفتم مدارس هوشمند هستند که شامل 10 تا 15 درصد مدارس استان است که به گفته احمدوند علت اصلی این امر کمبود اعتبارات است و این در حالی است که اغلب استان‌های کشور به جز استان قم در سفر دوم یا سوم دولت دهم در زمینه‌ آی‌تی اعتبار دریافت کردند.

باید در نظر داشت امروز با استفاده از شیوه سنتی نمی‌توان دانش‌آموزان را به عنوان نسل آینده تربیت کرد بلکه باید نسل نوجوان با تکنولوژی و علم روز آشنا شوند و این کار لازم است در مدرسه اتفاق بیفتد، یعنی اولیا لازم است از مدارس در مورد عدم استفاده از تکنولوژی جدید مطالبه کنند تا مدارس در این زمینه به اقدام جدی بپردازند.

انتهای پیام/78003/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول