اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

آزادی معتادان از اسارت اعتیاد با پیوستن به گروه‌های همتا

مسئول اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه بیشترین نقش بهبودی کامل معتادان از اسارت اعتیاد در گرو شرکت آنان در جلسات گروه‌های همتاست گفت: معتادان می‌توانند با تحقق این مهم از این اسارت به راحتی آزاد شوند.

آزادی معتادان از اسارت اعتیاد با پیوستن به گروه‌های همتا

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اعتیاد به موادمخدر زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌‌های فرهنگى و اخلاقى است و عوارض ناشى از آن به شدت سلامت فرد و جامعه را به چالش می‌اندازد.

به همین دلیل یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى جامعه است که همواره برای کنترل و انهدام آن برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که اکنون تشکیل مراکز ترک اعتیاد وابسته به بهزیستی کشور یکی از برنامه‌های انجام شده در راستای کنترل این معضل اجتماعی است.

با توجه به آمارها تعداد مراجعان معتاد به این مراکز برای ترک اعتیاد بیشتر شده است و خوشبختانه آمار قابل توجهی از آنان موفق به گذراندن دوره سم‌زدایی می‌شوند که این آمار در استان قزوین 70 درصد از کل مراجعان به این مرکز است.

متاسفانه این معتادان که موفق به گذراندن دوره سم‌زدایی در مراکز ترک اعتیاد شدند بعد از بازگشت به جامعه به مرور زمان دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

در این راستا با مسئول دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی استان قزوین پیرامون عوامل موثر بازگشت مجدد معتادان به مواد مخدر بعد از گذراندن موفق دوره سم‌زدایی در مراکز ترک اعتیاد و همچنین آگاه شدن از خدمات این مراکز به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن از نظرتان می‌گذرد.

چه تعداد کمپ ترک اعتیاد در استان قزوین وجود دارد؟

14 کمپ مجوزدار در استان قزوین وجود دارد که پروانه فعالیت دریافت کردند.

چند درصد معتادان در این کمپ‌ها موفق به گذراندن دوره درمان سم‌زدایی می‌شوند؟

بیش از 70 درصد معتادان در مراکز ترک اعتیاد موفق به گذراندن درمان اعتیاد می‌شوند ولی متأسفانه این آمار در سه ماه نخست بعد از درمان ریزش می‌کند و کاهش این آمار به تدریج ادامه می‌یابد ولی برخی افراد موفق می‌شوند که از معضل اعتیاد نجات یابند و با تحقق این مهم تولد دوباره‌ای را برای شروع زندگی آغاز ‌کنند.

میانگین موفقیت معتادان قزوینی در مراکز ترک اعتیاد چند درصد است؟

میانگین موفقیت معتادان در مراکز ترک اعتیاد 5 درصد است و این به معنی این است که این افراد موفق به 5 سال پاکی شدند و از مصرف هرگونه موادی که حالت جسمی و ذهنی انسان را دگرگون می‌کند، پرهیز کردند.

پس 85 درصد این افراد دوباره به دنیای اعتیاد باز می‌گردند؟

بله. متاسفانه همین طور است.

بر این اساس مراکز ترک اعتیاد در جلوگیری از این معضل چندان مفید نیستند؟

خیر. این نظریه درستی نیست، چراکه اگر یک نفر معتاد به مواد مخدر با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد موفق به ترک آن شود و به زندگی عادی بازگردد، تحقق این مهم برای ما مطلوب است.

چگونه می‌توان از بازگشت یک معتاد بعد از ترک جلوگیری کرد؟

باید علت‌های بازگشت به مصرف مواد مخدر در هر شخص را بررسی و با رفع آن از بازگشت آنان به این مواد جلوگیری کرد.

به نظر شما مهم‌ترین بازگشت معتادان به مصرف مواد مخدر بعد از سم‌زدایی چیست؟

به نظر بنده برطرف نکردن علت اولیه گرایش آنان به اعتیاد مهم‌ترین بازگشت معتادان بهبودیافته بعد از سم‌زدایی به مصرف مواد مخدر است.

متاسفانه برخی از معتادان به دلیل مشکلات شخصی، فردی و روانی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کردند که با گذراندن موفق دوره درمان در کمپ‌ها به دلیل برطرف نکردن این مشکلات به مصرف این مواد باز می‌گردند.

به عنوان مثال فردی دچار افسردگی روحی شده و برای برطرف کردن مشکل خود به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده که بعد از چند سال با تصمیم به ترک آن در کمپ موفق به دوره سم‌زدایی ترک اعتیاد می‌شود ولی این معتاد بهبودیافته به دلیل مواجه شدن مجدد با افسردگی دوباره به مصرف این مواد باز می‌گردد تا مشکل خود را برطرف کند.

به نظر شما مصرف موادمخدر درمان مشکلات روحی است؟

خیر، این افراد باید دلایل مشکلات شخصی، فردی و روانی از جمله افسردگی خود را با روش‌ها و کاربردهای منطقی برطرف کنند و مصرف مواد مخدر به هیچ عنوان درمان این مشکلات آنان نیست. 

خدمات ادامه ترک اعتیاد بعد از سم‌زدایی در جامعه قابل دسترس معتادان است؟

خدمات بعد از سم‌زدایی معتادان در مراکز ترک اعتیاد به راحتی قابل دسترس آنان است که با استفاده از این خدمات می‌توانند به مصرف مواد مخدر باز نگردند.

وجود مراکز مشاوره خصوصی و دولتی از جمله خدمات مفید در ادامه ترک معتادان از اعتیاد است و آنان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای در مراکز مشاوره خصوصی مشاوره‌های خوبی را برای ادامه ترک اعتیاد دریافت کنند. 

معتادان بهبودیافته‌ای که توان پرداخت این مشاوره‌ها را ندارد، چه کار باید کنند؟

افرادی که توان پرداخت حق مشاوره در این مراکز را ندارند می‌توانند به مراکز مشاوره دولتی مراجعه و با پرداخت هزینه ویزیت به مبلغ دو هزار تومان مشاوره‌های خوب و حتی داروهایی با هزینه کم دریافت کنند.

به جز مراکز مشاوره خدمات دیگری بعد از ترک اعتیاد در دسترس آنان است؟

بله. پیگیری جلسات در گروهای همتا که همان گروه‌های معتادان گمنام است، از دیگر خدمات قابل دسترس معتادان بهبودیافته در ادامه ترک اعتیاد است.

-------------------------

گفت‌وگو از: زهرا محبی

-------------------------

انتهای پیام/77009/ع40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول