اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غنی‎سازی اوقات فراغت، شاید وقتی دیگر

تفریحات خاکستری در مهد طبیعت گلستان

همواره با شنیدن کلمه اوقات فراغت به یاد جوانان و نوجوانان و فصل تابستان می‎افتیم و این گونه در ذهن‌ها تداعی شده است که اوقات فراغت مختص این قشر از جامعه است و فقط هم باید در تابستان پر شود!

تفریحات خاکستری در مهد طبیعت گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، لوله چوبی و شیشه قلیان را در نایلکس می‎گذارد با پیامک دوستش از خانه بیرون می‎آید. با موتور به پارک جنگلی می‎روند سایر دوستانشان نیز در جنگل به آنها ملحق می‎شوند. تا دقایقی دیگر بوی قلیان میوه‎ای با طعم دو سیب یا نعناع فضای جنگل را عطرآگین می‎کند! این بخشی از تفریحات خاکستری و روزانه تعدادی از جوانان امروزی است که به خطر انداختن سلامتی و تفریح را به هم گره زده‎اند.

همواره با شنیدن کلمه اوقات فراغت به یاد جوانان و نوجوانان و فصل تابستان می افتیم و این گونه در ذهن ما تداعی شده است که اوقات فراغت مختص این قشر از جامعه است و فقط هم باید در تابستان پر شود! در صورتی که همه اقشار جامعه دارای اوقات فراغت هستند و آن زمانی است که از کار و اشتغال روزانه یا هفتگی رهایی یافته تا به مختصری استراحت و تجدید قوای جسمی و ذهنی بپردازند.

به نظر می‎رسد که بتوان اوقات فراغت را این گونه تعریف کرد که مجموعه زمان‎های روزانه تا سالانه ای که فرد، فارغ از کار، تحصیل و خواب در اختیار دارد و می‎تواند به شکل‎های مختلفی پر کند و غنی سازد.

در یک تقسیم‌بندی، انواع اوقات فراغت را به سه دسته به شرح زیر تقسیم شده است:

الف) کوتاه‌مدت: اوقات فراغت به صورت روزانه، ساعتی، صبح یا بعد از ظهر.

ب) میان‎مدت: مانند تعطیلات پایان هفته، تعطیلات عید، میان ترم.

پ) بلندمدت: مثل تعطیلات تابستان، بیکاری‎های بلندمدت جوانان.

البته در تقسیم‎بندی دیگری آن را به چهار نوع «ساعتی، هفتگی، ماهانه و سالانه» تقسیم کرده‎اند.

در ضمن واژه «پر کردن» که امروزه در نوشتار و گفتار بسیاری از اهالی رسانه به چشم می‎خورد، برای این مقوله اجتماعی اصلا مناسب نیست و باید از واژه «غنی‎سازی» یا «استاندارد سازی» و کلمات مشابه استفاده کرد، چرا که اصطلاح «پر کردن اوقات فراغت»، مفهوم «باری به هر جهت» را در ذهن انسان متبادر می‎سازد.

در صورتی که برنامه‎ریزی برای غنی‎سازی اوقات فراغت اولا باید در راستای بر آوردن نیاز همه اقشار جامعه باشد؛ دوما باید با ارزش‎گذاری و بالا بردن شخصیت و کرامت انسانی نیز همراه باشد. اما از آنجایی که اکثریت نسل جوان بیشتر به تحصیل اشتغال دارند و زمان فراغت بیشتری دارند، برنامه ریزی جدی تری از بزرگسالان نیاز دارند.

شاید برای کسی که یک هفته تمام در مغازه یا در کارگاه و کارخانه مشغول به کار بوده یک استراحت مختصر یا حتی تماشای یک فیلم و سریال و یا سری به مناطق جنگلی زدن یا یک مهمانی مختصر کفایت باشد، ولی نسل جوان به دلیل دارا بودن روحیات متفاوت و شور و سرزندگی بیشتر با چنین مواردی اقناع نمی شوند.

تفریحات خاکستری در مهد طبیعت و سرزندگی

با وجود مواهب طبیعی فراوان و بعضا منحصر به فرد در استان گلستان نظیر مناطق جنگلی، کوهستانی و دریا و داشتن انواع بازی‎های بومی و سنتی، وجود ورزشگاه‎ها، استخرها و سالن‎های متعدد در اکثر شهرها و روستاهای استان، در سال‎های اخیر ، تفریح در نزد جوانان استان معانی متفاوتی پیدا کرده و به نوعی ناهنجاری تبدیل شده است.

تا جایی که می‎توان گفت مزایا و تبعات مثبت ناشی از تفریح، با وجود تفریحات ناسالم و نامتعارف دچار دستخوش و دگرگونی شده است و شبه تفریحات رایج امروزی یا به عبارتی تفریحات خاکستری مرسوم نه تنها سودی برای جوانان ندارند بلکه بسیاری از این تفریحات کاذب و خاکستری، عوارض جسمی و روحی و روانی جبران‎ناپذیری برای نسل جوان به همراه خواهند داشت که در مقاطعی خسارات آن جبران‎ناپذیر است.

استفاده بیش از اندازه و غیرضروری از رایانه و تلفن همراه، تماشای فیلم‎ها و سریال‎های نا مناسب ماهواره‎ای، وبگردی و چت در روم‎های نامناسب، رد و بدل کردن کردن عکس‎ها و فیلم‎های بعضا خانوادگی و برخی فیلم‎های مستهجن، ابطال وقت و عدم استفاده مناسب از خواص شبکه‎های اجتماعی نظیر فیس‎بوک، وقت‎کشی و اتلاف وقت در پارک‎ها و سایر مکان‎های عمومی، استعمال قلیان و دخانیات و در سطح خطرناک‎تر موادمخدر، استفاده از موادمخدر فانتزی، مصرف مواد و قرص‎های شادی‎آور، گذران وقت در خانه‎های مجردی، روی آوردن به وندالیسم (تخریب وسایل و امکانات عمومی)، سپری کردن وقت در کافه و قهوه‎خانه‎های سنتی و استعمال دخانیات، مسافرت‎های کوتاه درون و برون‎شهری با مقاصد مشخص نه چندان اخلاقی، گعده‎ها یا دورهم‎نشینی‎های کم ارزش که گاها با استعمال موادمخدر یا مشروبات الکلی همراه است، انجام حرکات نمایشی خطرناک با موتورسیکلت، مزاحمت‎های خیابانی و متلک‎پرانی به بانوان جوان، رانندگی به صورت غیرمتعارف شامل لایی کشیدن، سرعت غیرمجاز، مسابقه گذاشتن و بلند کردن صدای ضبط ماشین و... از مصادیق تفریحات خاکستری  با لذت‎های آنی و زودگذر هستند که عوارض و لطمات جسمی، روحی و روانی جبران‎ناپذیری در جامعه برجای خواهند گذاشت.

این تفریحات ناسالم و بعضا خطرناک بخشی از سرگرمی‎های نسل جوان امروز است که در اکثر شهرهای کشور به چشم می‎خورد و مختص استان گلستان نیست.

هر چند شاید مسئولان در این مسیر با ما همراه نباشند و عنوان این موارد در سطح وسیع را نوعی سیاه‎نمایی بدانند ولی باید این نکته را بپذیریم که واقعیت چیز دیگری است و اوضاع تفریحات در جامعه علی‎الخصوص در نزد جوانان چندان روبراه نیست!

دلایل شکل‎گیری تفریحات ناسالم در جامعه

دلایل بسیاری در شکل گرفتن این قبیل تفریحات خاکستری در جامعه متصور است. حذف و احیای مجدد امور تربیتی در آموزش و پرورش، ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش، تصمیم‎گیری‎های مقطعی و موقتی در خصوص اوقات فراغت توسط نهادهای تربیتی و آموزشی، تعطیلی سینماها و تئاترهای شهرستان‎های استان، عدم تولید و پخش برنامه‎های مناسب از رسانه ملی و استانی، کمبود و نبود امکانات مناسب ورزشی و فرهنگی متناسب با روحیات جوانان، هزینه‎دار بودن استفاده از سالن‎های ورزشی و ... از جمله معضلات غنی‎سازی اوقات فراغت در سطح استان و حتی کشور است که منجر به هدر رفت انرژی جوانان و چه بسا انحراف آنها در زمان تفریح و گذران اوقات فراغت می‎شود.

با توجه به اینکه وجود  تفریحات ناسالم در اکثر شهرهای بزرگ کشور و شهرستان‎ها دیده می‎شود به نظر می‎رسد حل این مشکل نیاز به یک عزم ملی و برنامه‎ریزی چند ساله دارد و با چاپ چند کتاب و مقاله و انجام دو مناظره در رسانه ملی حل شدنی نیست.

کارناوال شادی و تخلیه هیجانات جوانی

تخلیه هیجان ناشی از اتفاقات مهم یکی دیگر مختصات و خصائص نسل جوان است. به عنوان مثال راه انداختن کارناوال شادی بعد از برد تیم‎های قرمز و آبی و یا راهیابی تیم ملی به جام جهانی نیز از جمله تفریحات رایج جوانان در سطح شهر های استان است که به نوعی نشانگر کمبود شادی در جامعه و نبود عرصه مناسب برای پر کردن اوقات فراغت و تخلیه هیجانات است.

البته نوع تفکر، نگرش، بینش، کسب آگاهی، تعلیم و ... نسل جوان امروز با جوان 30 سال قبل تغییر کرده است و عوامل فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی بسیاری در این شکل‎گیری‎های نوین فکری و عقیدتی نقش داشته‎اند و هرگونه تصمیم‎گیری و برنامه برای نسل جوان بدون در نظر گرفتن این فاکتورها و عوامل فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی بی‎فایده است و نه تنها گره‎ای از مشکلات باز نمی‎کند بلکه باعث مشکلات عدیده دیگری هم می‎شوند.

راهکار چیست؟

شاید راه‎اندازی کارگروه ساماندهی و غنی سازی اوقات فراغت در استانداری، سازمان آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات، شهرداری، سازمان تربیت بدنی و برگزاری جلسات مشترک به عنوان نخستین قدم در کانالیزه کردن هیجانات جوانان و هدفمندی‎گذران اوقات فراغت موثر باشد.

نظرسنجی از دانش‎آموزان، نسل جوان و حتی بزرگسالان، دعوت از اساتید برجسته و صاحب ذوق در رشته‎های مختلف، برگزاری مسابقات علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری به صورت حضوری و مجازی در ایام مختلف سال و به بهانه‎های مختلف، تقویت و حمایت از سازمان‎های مردم نهاد، برگزاری جشنواره‎های مختلف با توجه موقعیت‎های کشاورزی، ورزشی و ... در  استان نظیر جشن توت‎فرنگی، جشنواره اقوام در سطوح استانی، ملی و بین‎المللی، برگزاری جشنواره‎های موسیقی سنتی، برگزاری جشنواره مطبوعات، طنز، داستان‎نویسی، کاریکاتور و ... به صورت فصلی می‎تواند در هدفمند کردن و استفاده بهینه از اوقات فراغت موثر باشند.

شایسته است مسئولان و متولیان سلامت، آموزش و فرهنگ جامعه در استان با همکاری سایر نهادهای غیردولتی و خصوصی در هماهنگ‎سازی اقدامات و برنامه‎ریزی موثر در این مقوله اجتماعی، بیش از گذشته تلاش داشته باشند تا زیرساخت‎های لازم برای توسعه فرهنگ تفریح و شادی و غنی‎سازی اوقات فراغت در استان فراهم شود و شاهد بروز استعداد‎ها و قابلیت‎های نسل جوان در جامعه‎ای شاد و پویا باشیم.

==========

وحید حاج‌سعیدی

==========

انتهای پیام/2307//چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول