اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد

‌تلخی فتنه 88 از ذهن ‌مردم پاک نشده است/انتخابات 92 جلوه‌ای حقیقی و امیدبخش شد

معاون اول قوه قضائیه گفت: فتنه 88 جلوه‌ای از قانون‌شکنی واقعی در کشور بود که عده‌ای از سر لجاجت سعی کردند تا کام ملت را تلخ کنند.

‌تلخی فتنه 88 از ذهن ‌مردم پاک نشده است/انتخابات 92 جلوه‌ای حقیقی و امیدبخش شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید‌ابراهیم رئیسی عصر امروز در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: یکی از ضمانت‌های اجرای عدالت احترام به حد و حدود و حریم قانون است که این امر باید در خلوت و جلوت با توجه به قداست قانون و حریم الهی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: سنگ زیربنای اندیشه امام راحل و تفکر انقلاب اسلامی نیز همین نظام کنترلی و در محضر الهی بودن است چرا که امام راحل همیشه بر این مبنا و اصل تأکید داشتند که عالم محضر خداست و نباید در محضر خداوند گناه و معصیتی را انجام داد.

رئیسی این اصل را کارآمدترین نظام کنترلی و خود کنترلی توصیف کرد و افزود: همه ما باید خود را موظف به حفظ حدود و ثغور قانون بدانیم و خود را موظف به اجرای قانون و در نتیجه ساری و جاری شدن احکام عدالت و رفتارهای عادلانه در جامعه کنیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: عدالت زمانی مورد قبول، پذیرش و اعتماد مردم است که در آن اجرای قانون اصل باشد و هیچ کس به خود جرأت ندهد رفتار و نگرش قانون‌گریزی داشته باشد.

وی از قانون‌گریزی به عنوان حرکت ضد ارزشی یاد کرد و ادامه داد: نمونه این قانون‌گریزی و قانون‌شکنی، فتنه 88 بود که عده‌ای با عبور از قانون و خط قرمز نظام سعی کردند تا کامیابی ملت در انتخابات را که با شیرینی و حلاوت همراه بود به تلخ کامی تبدیل کنند.

معاون اول دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تلخ کامی در ذائقه مردم در فتنه 88 چنان نمود پیدا کرد که حتی با گذشت چهار سال تلخی و برخی حوادث ناگوار پس از انتخابات 88 از ذهن و خاطره مردم پاک نشده است.

رئیسی گفت: نمونه رفتار قانون‌مدارانه را در انتخابات امسال شاهد بودیم که شیرینی این انتخابات پرفروغ نیز در کام ملت ما نشسته و جلوه‌ای حقیقی و امیدبخش به وجود آورده است.

وی در ادامه افزود: آنهایی که دست به قانون‌شکنی می‌زنند در حقیقت خود را از مجریان قانون برتر و بالاتر می‌دانند و سعی می‌کنند با این اقدام اصالت و حقیقت قانون و عمل به آن را زیر سئوال ببرند.

رئیسی تصریح کرد: عامل دیگری که می‌تواند به عنوان ضمانت اجرایی عدالت محسوب شود کنترل‌ها و نظارت‌های همگانی است که در قالب امر به معروف و نهی از منکر در مکتب اسلام نمود و ظهور پیدا کرده و سبب شده بسیاری از لغزش‌ها و کجی‌های جامعه با حساسیت جامعه نسبت به رفتار و اعمال یکدیگر اصلاح شده و حالت و رویه قانون‌مدارانه پیدا کند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش رئیس کل دادگستری سابق استان اردبیل که با قدرت و قوت و با تلاش کارکنان دادگستری اقدامات و عملکرد مطلوبی را در این سه سال داشته است، خاطر نشان کرد: یکی از موفقیت‌های دادگستری استان اردبیل تلاش برای به حداقل رساندن اطاله دادرسی‌ها، به هنگام و به روز کردن خدمات و رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین صیانت از حق و حقوق مردم و اطلاع‌رسانی دقیق به آنها در جریان رسیدگی به پرونده‌هاست که به نظر می‌رسد خود این امر کنترلی ارزشمند و قابل توجه محسوب می‌شود.

وی برای غلامعلی رضایی رئیس کل دادگستری سابق استان اردبیل که به عنوان قاضی عالی رتبه در دیوان عالی کشور انجام وظیفه می‌کند، آرزوی توفیق کرد و ادامه داد: رضایی در جایگاه جدید خود در نظارت و رسیدگی به امور دادسراها و صدور احکام قطعاً از اندوخته و تجربه خود استفاده می‌کند.

رئیسی، حجت‌الاسلام قاصدی رئیس کل دادگستری جدید را قاضی خوشنام و با تجربه معرفی کرد و یادآور شد: مسئولیت‌هایی که قاصدی در دادگستری و دادستانی قم داشته و همچنین تجربه او در پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مدیریتی در دستگاه قضایی نشان می‌دهد که می‌تواند مدیری لایق و شایسته برای استان اردبیلی باشد که از امنیت پایدار و پرونده‌های قضایی کمتر نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار است.

اعتماد مردم سرمایه دستگاه قضایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون اول دستگاه قضا در ادامه سخنان خود گفت: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دستگاه قضاست که رؤسای دادگستری ما باید با تعامل و ارتباط با نماینده ولی فقیه در استان‌ها، استانداران، رؤسای ادارات و سازمان‌های دیگر در عین حفظ استقلال دستگاه قضایی باید بکوشند تا مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

رئیسی افزود: بزرگترین افتخار در خدمت به مردم، تلاش برای فصل خصومت و همچنین رفع اطاله دادرسی و کاهش پرونده‌های ورودی در مجموعه‌های مختلف دستگاه قضایی است که آمارها و ارقام‌ها نشان می‌دهد که استان اردبیل در این زمینه در تمام حوزه‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی تصریح کرد:‌ هر چقدر زمان رسیدگی به پرونده‌ها و به هنگام‌سازی رسیدگی به جرایم در دستور کار باشد اجرای حدود و احکام اسلامی و عدالت نزدیکتر است و صدور احکام نیز قطعاً با رضایتمندی مردم همراه است.

انتهای پیام/62001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول