اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رئیس مرکز مطالعات راهبردی افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

گسترش روابط ایران و افغانستان عرصه را برای کشورهای غربی تنگ‌تر می‌کند

رئیس مرکز مطالعات راهبری افغانستان با تأکید بر اهمیت سفر «حامد کرزی» به ایران گفت: گسترش روابط ۲ کشور عرصه را بر کشورهای غربی تنگ‌تر می‌کند.

گسترش روابط ایران و افغانستان عرصه را برای کشورهای غربی تنگ‌تر می‌کند

«غلام جیلانی زواک» رئیس مرکز مطالعات راهبری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر رئیس جمهور افغانستان را به ایران در راستای بهبود روابط 2 کشور بسیار مؤثر خواند و گفت، بهبود روابط افغانستان و ایران، زمینه را برای تطبیق اهداف کشورهای غربی در منطقه تنگ‎تر می‎سازد.

وی افزود که آمریکا با حضور در افغانستان می‎خواهد اهداف استراتژیک خود را در منطقه دنبال کند و هرگز قصد خروج از افغانستان را نخواهد داشت.

بهبود روابط ایران و افغانستان و تأثیر آن بر مردم افغانستان

وی افزود که افغانستان و ایران 2 کشور همسایه و با فرهنگ، تاریخ، زبان و دین مشترک هستند و بهبود روابط میان دو کشور می‎تواند تأثیر بسیار خوبی بر وضعیت زندگی مردم افغانستان نیز داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات راهبری افغانستان گفت که بهبود روابط 2 کشور در حالت کلی و افزایش روابط تجاری تأثیر خوبی می‎تواند بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان نیز داشته باشد.

افغانستان و ایران؛ مبارزه با تهدیدات مشترک

زواک گفت که ایران و افغانستان با 2 تهدید مشترک که تروریسم و مواد مخدر است، روبرو هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افغانستان تاکید کرد که این 2 کشور می‎توانند با بهبود هر چه بیشتر روابطشان، این 2 پدیده خطرناک را از منطقه ریشه‎کن کنند.

وی افزود که مبارزۀ صادقانه دو کشور در تهدیدهای فراگیر منطقه، صلح و ثبات دو کشور و منطقه را تضمین خواهد کرد.

زواک گفت: دولت افغانستان همواره حتی در زمان ورود و حضور نظامیان آمریکایی به افغانستان هم در تلاش بهبود روابط با ایران بوده است.

روی کار آمدن دولت جدید ایران؛ افزایش امیدواری‎ها

این کارشناس افغان گفت که روی کار آمدن دولت جدید ایران تحت ریاست حسن روحانی که تغییر سیاست ایران در قبال افغانستان را با خود به همراه داشته، امیدواری افغانستان را نسبت به بهبود روابط با ایران بیشتر کرده است.

وی افزود که افغانستان امیدوار است تا با دوام سیاست‎های فعلی دولت ایران، روابط 2 کشور در آیندۀ نزدیک بیش از پیش بهبود یابد.

توافق ایران با گروه 1+5؛ حلال مشکلات

به باور رئیس مرکز مطالعات راهبردی افغانستان، توافق ابتدایی ایران با گروه 1+5، راه را برای افزایش همکاری میان افغانستان و ایران هموارتر ساخته است.

وی افزود که به خاطر اشراف آمریکا بر افغانستان و حضور نظامیان این کشور در افغانستان، توافق ایران با غرب نیز بسیاری از موانع در بهبود روابط میان 2 کشور را برطرف خواهد ساخت.

حمایت ایران و پاکستان از روند صلح افغانستان

او همچنین حمایت ایران و پاکستان را از روند صلح افغانستان برای پیشرفت این روند بسیار مؤثر خوانده و گفت که حمایت کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان از روند صلح افغانستان خواهد توانست تا مخالفان دولت افغانستان را به پای میز مذاکره بکشاند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان صبح امروز کابل را به مقصد تهران ترک کرد و هدف سفر وی به ایران بهبود روابط بین 2 کشور عنوان شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول