اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شبکه بهداشت درمان دیلم مطرح کرد

کم‌رغبتی برخی دانش‌آموزان به مصرف قرص‌های آهن

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: کم‌رغبتی بعضی از دانش‌آموزان به مصرف قرص‌های آهن یکی از مشکلات موجود در اجرای برنامه آهن یاری است.

کم‌رغبتی برخی دانش‌آموزان به مصرف قرص‌های آهن

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، انتقام عزیززاده کشمش تپه صبح امروز در آیین زنگ آهن یاری در دیلم اظهار داشت: آهن از جمله عناصری است که بدن ما به آن نیاز دارد و شایع‌ترین نوع کمبود ریزمغذی‌ها در جهان کم‌خونی ناشی از فقر آهن است.

عزیززاده کشمش تپه افزود: کم‌رغبتی بعضی از دانش‌آموزان به مصرف قرص‌های آهن یکی از مشکلات موجود در اجرای برنامه آهن یاری است. این مشکل نشانگر این است که این دانش‌آموزان هنوز به این سطح از آگاهی و باور نرسیده‌اند که عدم مصرف این قرص چقدر می‌تواند برای خودشان، خانواده و جامعه مضر باشد.  

کارشناس بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان دیلم نیز گفت: در این طرح که به مدت 4 ماه اجرا می‌شود دانش‌آموزان هر هفته یک قرص و جمعاً 16 عدد قرص آهن مصرف می‌کنند.

آذین صبوری با اشاره به نقش آهن در سلامتی اظهار داشت: بی‌حالی دانش‌آموزان، کاهش سطح هوشیاری، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی از نشانه‌های کم‌خونی ناشی از فقر آهن است.

صبوری گفت: مهمترین ماده غذایی که آهن را به بدن می‌رساند گوشت قرمز است که برای افزایش یادگیری، افزایش آهن و افزایش رشد موثر است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت دیلم یادآور شد: متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان بنا به دلایلی و یا مشکل اقتصادی خانواده، قادر به مصرف هفته‌ای دوبار گوشت قرمز نیستند. یکی از دلایل عدم مصرف گوشت قرمز در بین دانش‌آموزان، به گفته خود دانش‌آموزان طعم بد گوشت قرمز، خوب نبودن مزه آن و یا گیر کردن تکه‌های گوشت لای دندان‌ها و بهانه‌ها و باورهای غلط این‌چنینی است.

این کارشناس تغذیه به دانش‌آموزان توصیه کرد گوشت قرمز را هفته‌ای دوبار به صورت گوشت چرخ شده همراه با برنج و یا خورشت مصرف کنند.

صبوری خاطرنشان کرد: در کنار گوشت قرمز، حبوباتی مثل عدس سبز، نخود و لوبیا نیز تامین‌کننده آهن بدن هستند اما برای اینکه جذب آهن بیشتر شود توصیه می‌کنیم عدس سبز را همراه با یک کاسه سالاد به اضافه مقداری آب لیمو یا آب نارنج استفاده کنید. سبزیجات به رنگ تیره مثل جعفری، گشنیز، اسفناج بیشتر دارای اسید فولیک هستند و مصرف آنها را توصیه می‌کنیم.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت دیلم در جمع دانش‌آموزان مدرسه حضرت زینب (س) اظهار داشت: توصیه می‌کنیم میان وعده‌هایی با ارزش غذایی بالا مثل انواع خشکبار، برگه زردآلو، آلوچه، خرما و یا ساندویچ نان و پنیر و گردو و یا نان و پنیر و سبزی تازه استفاده کنید.

صبوری اظهار داشت: خیلی از دانش‌آموزان از طعم بد قرص آهن گلایه دارند و دانش‌آموزان باید بدانند که این قرص آهنی که وارد بدنشان می‌شود چه فوایدی برای بدنشان دارد.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: قرص آهن به تکمیل ذخایر بدن و افزایش آهن بدن شما کمک می‌کند و موجب می‌شود در سال‌های آینده دچار کمبود آهن نشوید و به رشد بهتر و افزایش قد شما کمک می‌کند.

این کارشناس تغذیه بیان داشت: امسال برای اجرای بهتر برنامه آهن یاری از هر مدرسه خواسته شده یک روز مشخص در هفته را به عنوان روز آهن یاری برای مصرف قرص آهن مشخص کنند.

صبوری از والدین دانش‌آموزان خواست در اجرای برنامه آهن یاری با شبکه بهداشت همکاری کنند و تصریح کرد: رابط بهداشتی هر مدرسه در روز آهن یاری بایستی کلاس به کلاس قرص آهن را بین دانش‌آموزان توزیع کرده و اولیاء مدرسه برای اطمینان از مصرف قرص از دانش‌آموزان سوال کنند.

در پایان از معلمین و دانش‌آموزانی که در اجرای برنامه آهن یاری در سال گذشته همکاری لازم را داشتند تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام/66006/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول