اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف حفظ سنت‌های عزاداری

سومین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب برگزار می‌شود

سومین سوگواره نوحه‌های نشسته محلی با هدف حفظ سنت‌ها و آئین‌های عزاداری در میناب برگزار می‌شود.

سومین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق مرکز هرمزگان، دبیر اجرایی سومین سوگواره نوحه‌های محلی میناب در نشستی پیرامون برگزاری این سوگواره، با بیان اینکه دو دوره گذشته این سوگواره موفق بوده است، اظهار داشت: شهرستان میناب دارای فرهنگی غنی و پرمحتواست.

شهریار عبداللهی با بیان این که هر کدام از مناطق و شهرهای کشور دارای آداب و سنن ویژه‌ای است، گفت: آنچه مینابی‌ها به عنوان فرهنگ و سنت دارند، به هیچ وجه وارداتی و وام گرفته از نقاط دیگر نیست بلکه آنچه وجود دارد، به جا مانده از اجداد و نیاکان آنان است که نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده است.

وی در ادامه عزاداری سنتی میناب در ایام شهادت ائمه هدی را بیانگر عمق عشق و ارادت اهالی این شهرستان به خاندان عصمت و طهارت عنوان کرد.

عبداللهی نوحه‌های محلی نشسته را نمونه بارز شیوه عزاداری صحیح و خالی از اِشکال مردم میناب برای اهل بیت (ع) دانست و با انتقاد از برخی حسینیه‌های میناب گفت: متاسفانه در بعضی از مناطق سنت‌های عزاداری محلی رو به فراموشی است.

وی هدف از برگزاری و راه‌اندازی سوگواره نوحه‌های محلی را حفظ و احیا عزاداری به شیوه سنتی عنوان کرد و اظهار داشت: حفظ آئین و سنت‌های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهمیت بالایی برخوردار است که نیازمند عزم و همتی همه جانبه است.

دبیر اجرایی سومین سوگواره نوحه‌های نشسته محلی در ادامه با ذکر این مطلب که جرقه برپایی سوگواره نوحه‌های محلی از طرف مردم و عده‌ای از عاشقان اهل بیت (ع) و خادمان حسینی زده شد، نقش دستگاه‌های فرهنگی در این راستا را بسیار پراهمیت و اثرگذار دانست و بیان کرد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی باید در این مسیر نقشی پررنگ داشته باشند.

عبداللهی همچنین به بیان اهمیت حفظ سنت‌ها در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در میناب اشاره کرد و با ذکر این مطلب که حرکت در جهت حفظ و رونق فرهنگ بومی وظیفه همگان است، افزود: رسانه‌ها نیز باید در این مسیر نقش پررنگ داشته باشند.

وی زمان برگزاری سومین سوگواره نوحه‌های محلی را 21 آذر مصادف با نهم ماه صفر اعلام کرد و گفت: این آئین به مدت دو روز با حضور 80 گروه نوحه‌خوان از بخش‌های مرکزی و بندزرک میناب و در حسینیه علی بن ابیطالب (ع) حکمی برگزار می‌شود.

دبیر سومین سوگواره نوحه‌های محلی میناب افزود: این سوگواره علاوه بر این که حرکتی در راستای زنده کردن سنت و آئین‌های بومی مذهبی و حفظ و تقویت شیوه و سبک عزاداری سنتی در منطقه است، می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده و بهره‌گیری نوحه‌خوانان از تجارب یکدیگر نیز باشد.

ملاحسینعلی قضایی مینابی، مسیحا، ذاکر و ملامعروف از مشهورترین نوحه سرایان میناب هستند که سروده‌های آنان در اکثر حسینیه‌های میناب، رودان و بندرعباس توسط نوحه‌خوانان به شیوه‌ای خاص خوانده می شود.

انتهای پیام/88004/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول