اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آسیب‌های مداحی و بهره‌گیری از سبک‌های خاص

وقتی دست غرب به دامان مداحی هم چنگ می‌زند

نوحه را عوض می‌کنند اما همچنان سبکشان متفاوت است و سینه زنان با شور خاصی سینه می‌زنند و باند‌های نصب شده در قسمت‌های مختلف چادر کمی عجیب به نظر می‌رسد، باند‌هایی که کارشان فقط پخش صدا نیست...

وقتی دست غرب به دامان مداحی هم چنگ می‌زند

خبرگزاری فارس - صبا صداقت: صدای مداحی می‌آید، چیزی شبیه نوحه، با 2 میکروفون هم می‌خوانند که صدای یکی نازک‌تر از آن یکی است، سبک خواندنشان کمی متفاوت به نظر می‌رسد برایم عجیب است چون این مدل خواندن با پارچه‌های سیاه و روز‌های عزا منافات دارد.

به سر کوچه می‌رسم انتهای کوچه داربست زده‌اند و آنطور که معلوم است هیئت خودجوش است و جوانان گرد هم آمده‌اند تا در ایام سوگواری اباعبدالله(ع) عزاداری کنند.

نوحه را عوض می‌کنند اما همچنان سبکشان متفاوت است و سینه‌زنان با شور خاصی سینه می‌زنند و باند‌های نصب شده در قسمت‌های مختلف چادر کمی عجیب به نظر می‌رسد، باند‌هایی که کارشان فقط پخش صدا نیست بلکه صداهایی را هم اضافه می‌کنند که با اعتقادات مذهبی و نوحه‌سرایی جور در نمی‌آید.

در سال‌های اخیر بیشتر شاهد برگزاری چنین مراسمی هستیم که از حالت سادگی در آمده‌اند و عده‌ای که به قول خودشان می‌خواهند جوانان را جذب هیئت کنند به این سمت و سو رفته‌اند که نه تنها شبیه مراسم عزا نیست بلکه جوانان را از اهداف اسلام و عاشورا دور می‌کند.

با همه این‌ها نباید مراسمی که برگزار می‌شوند آنقدر خشک باشند که هیچ جوانی رغبت حضور یافتن در آن ها را نداشته باشد بلکه باید به گونه‌ای برای این مراسم‌ برنامه‌ریزی شود که خود جوانان با اشتیاق در این مجالس قدم بگذارند.

گاهی مراسم‌ یکنواخت جوانان را از فضای معنوی دور می‌کند و برخی از سخنرانان به جای جذب، آن‌ها را دفع می‌کنند و نمی‌توانند با روش‌های صحیح عامل گرایش جوانان که حساس‌ترین قشر جامعه هستند به مسائل معنوی شوند.

حاج تقی از پیر غلامان اهل‌بیت (ع) است و گلایه‌هایی دارد که شنیدن دارد، او می‌گوید: در زمان قدیم مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) دنیای خودش را داشت و همه بدون ریا وارد این مجالس می‌شدند و به سوگواری می‌پرداختند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه امروزه در بعضی از هیئت‌ها دیده می‌شود که افراد برای این‌که بیشتر دیده شوند با هم دعوا می‌کنند و هر یک می‌خواهند به گونه‌ای در بین مردم خود‌نمایی کنند و این نشان می‌دهد که دیگر مانند قبل نیت‌های خالصی ندارند.

این پیر غلام 70 ساله با حسرت از شور و شوق مراسم‌ عزا در گذشته می‌گوید و بیان می‌کند: امروزه سبک خواندن ما قدیمی‌ها طرفدار چندانی ندارد و با ورود آلات موسیقی به مجالس عزاداری حزن و اندوه واقعی از بین رفته است.

حاج تقی باز هم گلایه دارد و می‌گوید: سخنرانان باید بخش اصلی مراسم باشند نه این‌که موجب شوند تا مردم این بخش را کنار بگذارند و فقط برای عزاداری حضور پیدا کنند.

وقتی ابتدای مراسم برای سخنران در نظر گرفته می‌شود یعنی این‌که او موظف شده تا با سخنان خود مستمعین را برای روضه آماده کند و این‌که یک سخنران تا چه حد با معرفت و شناخت سخن بگوید بسیار مهم است.

سخنران و مداح مکمل هم هستند و اگر با برنامه‌ریزی قبلی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند می‌توانند آگاهی مردم را بالا برده و به آن‌ها اطلاعات لازم را بدهند.

کارشناسان مسائل دینی نیز عقیده دارند نباید مجالس به گونه‌ای باشد که جوانان احساس خلأ کنند و با اضافه کردن موسیقی به مداحی علاوه بر اهانت فقط به صورت لحظه‌ای هیجانات خود را تخلیه کنند بلکه حضور در یک مراسم مذهبی بر روی آن‌ها تاثیر عمیق بگذارد.

اگر جوان در این ایام خود را بیمه کند با اطلاعات صحیح و دقیقی که به دست می‌آورد می‌تواند تا آخر عمر پاک و سالم زندگی کند و برای رسیدن به اهداف متعالی ائمه اطهار (ع) را الگوی خود قرار دهد.

سیره زندگی امام حسین (ع) و اصحاب ایشان برنامه‌ای جامع و کامل است که باید با زبان خود جوانان به آن‌ها تفهیم شود.

نحوه بیان این مسائل بسیار مهم است و قطعاً با استفاده از لغات سنگین و غیر قابل فهم هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را درک کرده و از حضور در چنین مراسمی احساس خستگی می‌کند.

وقتی جوان و یا هر کسی که در مجالس سوگواری حضور پیدا می‌کند باید پس از مراسم احساس آرامش و قرب به خدای متعال پیدا کند که این نشان دهنده صداقت در آن مراسم است.

محمود هاشمی جوان 27 ساله‌ای است که عقیده دارد گاهی می‌توان با کلامی کوتاه تاثیری عمیق و بلند مدت گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: برخی از مداحان و سخنرانان بر این باورند که طولانی بودن مراسم نشانگر کیفیت آن است در حالی که جوانان مشتاق شنیدن سخنانی صمیمی، کوتاه و عمیق هستند.

هاشمی از کودکی در دسته‌های عزاداری امام حسین (ع) حضور داشته و بیان می‌کند: با این‌که سال‌ها از دوران کودکیم می‌گذرد ولی سخنان برگزیده‌ای را که در همان زمان در این مجالس شنیده‌ام هنوز به یاد دارم.

وظیفه مسئولین فرهنگی جامعه دشوار است و آن‌ها باید بتوانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند و نگذارند تا غربی‌ها فرهنگ زشت خود را با آرایشی زیبا به جامعه اسلامی و جوانان تزریق کنند.

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول