اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی:

70درصد نرخ معلولیت در خراسان‎جنوبی ازدواج فامیلی است

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی 70 درصد نرخ معلولیت در استان را ناشی از ازدواج‌های فامیلی دانست و گفت: مشاوره ژنتیک در بین زوج‎های جوان به ویژه ازدواج‎های فامیلی باید به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

70درصد نرخ معلولیت در خراسان‎جنوبی ازدواج فامیلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌حسن اکبری‌مطلق ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های امام نماز جمعه، اشاره به 12 آذرماه روز جهانی معلولان، اظهار داشت: بزرگترین اقلیت آماری دنیا معلولان هستند.

وی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت دنیا را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: بیش از 600 میلیون نفر معلول در دنیا زندگی می‌کنند.

3میلیون نفر از جمعیت ایران معلول هستند

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه فقط به دلیل نقص جسمی به فرد معلول اطلاق نمی‌شود، گفت: علت معلولیت افراد جسمی، روانی و اجتماعی است.

اکبری‌مطلق با اشاره به اینکه 3 میلیون نفر از جمعیت ایران معلول هستند، اذعان داشت: بر اساس کارشناسی‌های به عمل آمده سالانه 40 هزار نفر به سقف معلولان اضافه می‌شود.

وی 70 درصد نرخ معلولیت در استان را ناشی از ازدواج‌های فامیلی دانست و تاکید کرد: مشاوره ژنتیک در بین زوج‎های جوان به ویژه ازدواج‎های فامیلی باید به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی از فعالیت پنج مرکز مشاوره ژنتیک در استان خبر داد و گفت: از این تعداد چهار مرکز در بیرجند و یک مرکز در طبس قرار دارد.

اکبر‌ی‌مطلق خاطرنشان کرد: برای کنترل نرخ معلولیت در استان تمامی آزمایش‌ها در این مراکز رایگان صورت می‌گیرد.براساس بررسی‎های انجام شده نرخ معلولیت در این استان 1.5 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی نرخ معلولیت در خراسان جنوبی را شش درصد عنوان کرد و افزود: این نرخ در کشور 4.5 درصد اعلام شده است.

اکبر‌ی‌مطلق تصریح کرد: کنترل نرخ معلولیت در استان همت جمعی را می‌طلبد تا با فرهنگ‌سازی و اقدامات آموزشی و پیشگیرانه این امر کنترل شود.

انبوه خدمت بهزیستی در حوزه پیشگیری است

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت استان سالانه از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، گفت: انبوه خدمت بهزیستی در حوزه پیشگیری است.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: یک میلیون و 200 نفر از خدمات مستمر و 700 هزار نفر از سایر خدمات سازمان بهره می‌برند.

اکبری‌مطلق با اشاره به اینکه 15 هزار و 500 نفر از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند می‌شود، متذکر شد: در استان بالغ بر 40 هزار معلول خدمات سایر دستگاه‌ها و گروه‌ها را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان جهانی به مناسبت روز معلولان شکستن موانع و باز کردن درها به سوی جامعه فراگیر است، یادآور شد: این شعار تنها متعلق به معلولان نیست بلکه هر شخصی که مانعی از سر راه توسعه زندگی فردی و گروهی را بردارد شامل می‌شود.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی اذعان داشت: حرکت کردن به سوی جامعه فراگیر این است که معلولان به خدا توکل کرده و با اعتماد به نفس و خودباوری توانمندی خود را به عینیت تبدیل کنند.

انتهای پیام/69021/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول