اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از انتخاب فرمانداران در گلستان

انتخاب فرمانداران و سهم‎خواهی‎های انتخاباتی

بعد از انتخاب صادقلو به عنوان استاندار گلستان از سوی وزارت کشور، اکثریت قریب به اتفاق چهره‎های سیاسی استان، منتظر تعیین فرمانداران شهرستان‎ها هستند.

انتخاب فرمانداران و سهم‎خواهی‎های انتخاباتی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تقریبا چهار ماه از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی می‎گذرد، نخستین دغدغه و یا به عبارتی نخستین اولویت هر رئیس جمهور بعد از تصدی پست حساس ریاست جمهوری، انتخاب کابینه و تیم پشتیبانی قوی و به تبع آن انتخاب استانداران و سایر مقامات رده بالا است، در طول مدت این چهار ماه، تقریبا اکثر استانداران استان‎های مختلف کشور انتخاب شده‎اند.

در این بین حسن صادقلو نیز به عنوان استاندار گلستان معرفی شد تا این استان پس از سال‎ها شاهد سکانداری یک استاندار بومی به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی در استان باشد.

بی‎شک بعد از انتخاب صادقلو به عنوان استاندار گلستان، از سوی وزارت کشور، اکثریت قریب به اتفاق چهره‎های سیاسی استان، منتظر تعیین فرمانداران شهرستان‎ها از سوی ایشان هستند.

هر چند «اعتدال» شعار اولیه دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید بود ولی اینکه انتظار داشته باشیم که نیروی‎های جناح مقابل اصولگرا، اجازه تصدی پست‎های کلیدی در سطوح مختلف را، به نیروی‎های دولت دهم و به عبارتی جناح رقیب بدهند، تقریبا محال ذاتی است و هر روز شاهد عزل و نصب و مراسم تودیع و معارفه در سطوح مختلف هستیم.

البته چنین عزل و نصب‎هایی دور از انتظار هم نبود و به نظر می‎رسد شعار اعتدال و استفاده از نیروی‎های شایسته دولت قبلی در بدنه این دولت، بیشتر شبیه به یک ژست ژورنالیستی از سوی جناح موسوم به اصلاح‎طلب بود مگر اینکه بپذیریم در دولت احمدی‎نژاد هیچ نیروی کارآمد و شایسته‎ای وجود نداشت!

شرح وظایف فرماندار

هر چند ذکر شرح وظایف فرماندار در این مقال نمی‎گنجد، ولی دوستانی که اندکی با شرح وظایف فرماندار آشنایی دارند، نیک می‎دانند که وظایف و مسئولیت یک فرماندار کمتر از استاندار نیست و در برخی استان‎ها و تحت شرایطی، هدایت و کنترل یک شهر به مراتب دشوارتر و حساس‎تر از یک استان خواهد بود.

وجود قومیت‎های مختلف با نگرش‎های مختلف اعتقادی و سیاسی در استان گلستان، هم مرز بودن با کشورهای همسایه، وجود برخی درگیری‎های قومی و قبیله‎ای و ... شرایط امنیتی و سیاسی خاصی را در این استان به وجود آورده است که بدون اشراف به لایه‎های مختلف اجتماعی شهرها و روستاهای استان، ارائه یک مدیریت شایسته‎محور و کارآمد در شهرهای استان امکان‎پذیر نخواهد بود.

از سویی با وجود منابع و استعدادهای طبیعی و خدادادی، زمین‎های مستعد کشاورزی، وجود برخی معادن خاص، دریا، رودخانه و سدهای مختلف، جاذبه‎های گردشگری و ... در استان گلستان، متاسفانه تعداد زیادی از جوانان استان شغل ثابت و درآمد مکفی ندارند و بعضا به شغل‎های سایه یا حتی شغل‎های خلاف اصول و مقررات کشور روی آورده‎اند.

تلاش برای ایجاد وفاق و همدلی بین روسای ادارات برای ایجاد اشتغال، ایجاد امنیت پایدار و بالا بردن رفاه عمومی جامعه و در نهایت پیش بردن امورات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهرهای استان از جمله وظایف اولیه و اصلی یک فرماندار است که در چنین استانی با وجود قومیت‎های مختلف و سلایق سیاسی دوگانه، تبعا کار اجرایی منسجم و پایدار با دشواری‎هایی همراه خواهد بود و نیاز به یک کارگروه و تیم پشتیبانی قوی و حرفه‎ای دارد.

ایجاد اشتغال، ریشه‎کن کردن یا کمرنگ کردن اثرات فقر در جامعه، توجه به آموزش در سطوح مختلف، مقابله با پدیده‎های شومی نظیر زمین‎خواری، حفاظت از محیط زیست، راه‎اندازی و تکمیل پروژه‎های نیمه‎کاره و ... بخشی از خواسته‎های منطقی و اصلی ساکنان شهرهای استان است که تحقق این خواسته‎ها جز در سایه همدلی و هماهنگی دستگاه‎ها و نهادهای ذی‌ربط میسر نخواهد شد.

بی‎شک نقش فرمانداران در به وجود آوردن این وفاق و همدلی بر هیچ کسی پوشیده نیست و هر قدر فرمانداران از قدرت تعامل و نفوذ بیشتری برخوردار باشند، زمینه‎های رشد و توسعه همه جانبه استان زودتر فراهم خواهد شد.

چگونه فرماندار انتخاب کنیم؟!

هر چند انتخاب فرمانداران و سایر مقامات سلسله مراتب خاص خود را دارد ولی متاسفانه در سال‎های اخیر یک رویه غلط و ناصواب در انتخاب مسئولان یا به عبارتی انتظار تصدی پست در رده‎های مختلف در سطح جامعه به وجود آمده است که باید مورد توجه و کارشناسی قرار گیرد، این رویه که در اکثر شهرهای استان به چشم می‎خورد «انتظار واگذاری پست‎های اجرایی» به افرادی است که در ستاد کاندیدای پیروز مشغول فعالیت بوده‎اند.

هر چند مسئولان رده بالای مملکت هوشمندتر و با درایت‎تر از این هستند که به صِرف فعالیت عده‎ای در یک ستاد انتخاباتی یا تنها به سبب رای دادن به کاندیدای پیروز، ایشان را در پست‎های مختلف بگمارند؛ ولی ذکر این نکته نیز ضروری است که بعد از انتخابات بیشترین فشارها از سوی همین اعضای ستادها به مسئولان رده بالاتر، در انتصاب افراد در تصدی پست‎های مختلف اعمال می‎شود.

در حال حاضر نیز بسیاری از افرادی که به نوعی در ستادهای مختلف فعالیت داشته و خود را از چهره‎های سیاسی (!) می‎دانند، انتظار تصدی پست فرمانداری دارند و حتی در برخی موارد ستادهای یکدیگر را با القابی نظیر بدلی و اصلی زیر سئوال می‎برند و یکدیگر را به نداشتن وجاهت قانونی در راه‎اندازی ستاد تبلیغاتی نیز متهم می‎کنند!

در واقع این سهم‎خواهی‎های جناحی نه تنها به اعتبار یک حزب یا نهاد نمی‎افزاید، بلکه موجب کمرنگ شدن اعتماد عمومی یا حتی ایجاد جو بی‎اعتمادی نسبت به حزب مذکور، در جامعه می‎شود.

بی‎شک انتخاب یک فرماندار باید بر مبنای اصول و ضوابطی صورت پذیرد که با معیارهای علمی، سیاسی، اخلاقی، اسلامی و ... کشور جمهوری اسلامی ما همخوانی داشته باشد.

معمولا داشتن تخصص و تعهد در کنار سوابق اجرایی را به عنوان معیار‎های اولیه و اصلی یک فرماندار شایسته در نظر می‎گیرند. اما شجاعت، خداترسی، قدرت تفکر و تعقل، خلاقیت، قدرت به کارگیری نیروهای متخصص، توان جذب سرمایه‎گذار داخلی و خارجی، داشتن روابط‎عمومی و سیاسی بالا در هماهنگ کردن نیروها و ادارات تحت امر و ... از جمله مواردی هستند که زمینه‎های شایسته‎سالاری را در جامعه فراهم می‎کنند.

در این برهه از زمان که تحریم‎های ناجوانمردانه از یک سو و فشارهای عوامل قدرت و ثروت و مافیای واردات که چرخ تولید را از کار انداخته‎اند و مشکلات مردم را صد چندان کرده‎اند، مردم بیش از همه چیز به آرامش و ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی نیاز دارند و اعتقاد آنها بر این است که شخصی را بر مسند و در راس امور سیاسی شهر ببینند که دارای توانمندی و صلاحیت از هر لحاظ باشد.

امید است شخص آقای صادقلو که از نظر سیاسی دارای سابقه بالایی است و به اصطلاح سرد و گرم روزگار را چشیده است، در انتخاب فرمانداران تحت تاثیر القائات جناح‎بندی‎های سیاسی قرار نگیرد و افرادی را در این منصب بنشاند که دغدغه مردم را نخستین دغدغه خود بدانند.

===========

وحید حاج سعیدی

===========

انتهای پیام/2307/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول