اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

10 سال انتظار برای راه‌اندازی کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم

کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم پس از حادثه زلزله توسط ستاد بازسازی ایجاد شد و با گذشت 10 سال از زلزله همچنان در انتظار راه‌اندازی است.

10 سال انتظار برای راه‌اندازی کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، پس از حادثه دلخراش زلزله دی‌ ماه 82 بم تمام زیرساخت‌ها و امکانات این شهرستان در این زلزله ویران و نابود شدند، کشتارگاه  نیمه‌صنعتی بم که پس از حادثه زلزله احداث شد و 10 سال از آن می‌گذرد در زمینی به مساحت چهار هکتار ایجاد شده است و شامل بخش‌های مختلف از جمله سالن کشتار، ساختمان اداری، تصفیه‌خانه و سالن نگهداری است و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز نصب شده است.

این در حالی است که طبق گفته مسئولان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی بم کشتارگاه فعلی بم وضع بهداشتی مناسبی ندارد.

هزینه بیش از 20 میلیارد ریال در کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم

حسین زین‌الصالحین فرماندار بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه بنده از ابتدای حضور در فرمانداری بم چند مرتبه از این کشتارگاه بازدید و پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی آن انجام دادم، بیان داشت: برای احداث این مجموعه عظیم که در حاشیه جاده بم- زاهدان قرار دارد، بیش از 20 میلیارد ریال هزینه شده است و باید تجهیزات سالن کشتار، جاده دسترسی و تجهیزات اداری آن تامین شود.

فرماندار بم تصریح کرد: با توجه به اینکه کشتارگاه‌ها توسط شهرداری‌ها اداره می‌شود، این کشتارگاه به شهرداری‌های بم و بروات واگذار شده است و می‌طلبد تا اقداماتی در زمینه راه‌اندازی آن از طریق شهرداری‌های مذکور انجام شود.

زین‌الصالحین ابراز داشت: بخش خصوصی نیز می‌تواند با ایجاد سردخانه‌های نگهداری و صنایع بسته‌بندی در همجواری کشتارگاه اقتصاد منطقه را شکوفا کند و جمع کثیری از جوانان بیکار از این طریق مشغول به کار شوند.

نگهداری بیش از 262 هزار دام سبک و سنگین در بم

مسعود اسدی‌پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در شهرستان بم بیش از 250 هزار دام سبک که 5/5 درصد ظرفیت استان کرمان را شامل می‌شوند و 12 هزار رأس دام سنگین که 11 درصد ظرفیت استان هستند، نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 5.57 درصد دام استان کرمان در بم نگهداری می‌شود، گفت: میزان تولید فرآورده‌های دامی شهرستان بم به طور سالانه یک هزار و 768 تن گوشت قرمز، یک هزار و 340 تن گوشت مرغ، 10 تن شیر خام و 16 تن عسل است.

وی عنوان کرد: اقدامات زیادی در کشتارگاه نیمه‌صنعتی بم انجام شده است و در صورت نصب تجهیزات مشوق خوبی برای دامپروران است که سلامت جامعه را نیز تامین می‌کند.

تاکید شورای شهر بر راه‌اندازی هر چه زودتر کشتارگاه

سمانه سام‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم گفت: در جلسه شورای شهر بم موضوع راه‌اندازی کشتارگاه بررسی شده است و تمام اعضا به لحاظ اهمیت وجود کشتارگاه بر راه‌اندازی سریع آن تاکید کردند.

وی بیان داشت: در مذاکراتی که با شهردار بم داشتیم، بحث کمبود اعتبار و جذب اعتبارات استانی و ملی مطرح شد که شورای شهر در نظر دارد از طریق اعتبارات داخلی و درآمدهای شهرداری اعتبار مورد نیاز را برای تکمیل کشتارگاه تامین کند.

سام‌نژاد با بیان اینکه هزینه برآورد شده برای تکمیل کشتارگاه بیش از یک میلیارد تومان است، گفت: شهرداری‌های بم و بروات به عنوان تحویل گیرنده این کشتارگاه باید تلاش کنند تا این مجموعه که درآمدزایی خوبی برای آنها دارد هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

روازنه بیش از 45 رأس دام سبک و سنگین کشتار می‌شود

علی الهامی رئیس سابق صنف قصابان بم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر یک کشتارگاه سنتی توسط بخش خصوصی در شهر بم در فعالیت است که در این کشتارگاه مشکلات متعددی وجود دارد و نارضایتی قصابان را رقم زده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ البته فعالیت ما در کشتارگاه فعلی به اجبار بوده است و باید هر چه سریع‌تر مشکل کشتارگاه بم برطرف شود.

الهامی ابراز داشت‌: یک کشتارگاه استاندارد باید از لحاظ وجود آب سرد و گرم، رعایت مسائل بهداشتی و تامین امکانات و لوازم مورد نیاز در حد عالی باشد و به دلیل عدم راه‌اندازی کشتارگاه نیمه‌صنعتی همچنان با مشکل مواجه‌ هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 قصابی در شهر بم فعالیت دارند، گفت: در سطح شهر بم روزانه بیش از 15 رأس دام سنگین و بین 25 تا 30 راس دام سبک کشتار می‌شود که این تعداد نیازمند وجود کشتارگاه مجهز و سایر امکانات است.

کمبود اعتبار تنها مانع از راه‌اندازی کشتارگاه

علیرضا ریاضی شهردار بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس علت اصلی فعال نبودن کشتارگاه بم را کمبود اعتبار برای تکمیل و تجهیز آن اعلام و اظهار امیدواری کرد با اختصاص اعتبار این امر محقق شود.

وی گفت: از جمله اقداماتی که باید انجام شود، می‌توان به خرید تجهیزات، تامین آب و احداث جاده دسترسی اشاره کرد که بررسی‌های لازم انجام و پیش‌بینی می‌شود، بیش از یک میلیارد تومان اعتبار لازم باشد.

وی با اشاره به آسفالت خیابان‌های سطح شهر بم ابراز داشت: با توجه به منع قانونی آسفالت معابر خارج از شهر باید مکاتبات لازم انجام تا مجوز صادر شود و ما بتوانیم با کمک شهرداری بروات نسبت به آسفالت جاده دسترسی اقدام کنیم.

شهردار بم تشریح کرد: در حال حاضر انتقال لاشه‌های کشتارگاه بخش خصوصی با دو دستگاه خودروی حمل گوشت انجام می‌شود.

28 مجتمع دامداری در بم ایجاد می‌شود

مسعود اسدی‌پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بالا رفتن قیمت گوشت به دلیل کم شدن عرضه است که با تمهیدات انجام شده واردات دام به صورت نظارتی از همسایگان همجوار انجام و از خروج دام جلوگیری می‌شود.

وی با اعلام این خبر که اکثر گاوداری‌های سطح شهر جمع‌آوری شده است، گفت: با توجه به جمع‌آوری گاوداری‌های سطح شهر در حال حاضر تعداد 44 مجتمع پرورش دام با وجود بیش از 300 رأس دام سنگین ایجاد و به زودی 28 واحد دیگر نیز ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: با احداث این مجتمع‌ها هزینه‌های تولید گوشت و شیر به حداقل رسیده و میزان قیمت نیز پایین می‌آید که باید اعتبارات مورد نیاز احداث مجتمع‌ها به صورت سالانه تامین شود.

خوراک دام و طیور باید یارانه‌ای تامین شود

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم به گرانی خوراک طیور و دام اشاره کرد و گفت: باید خوراک مورد نیاز به صورت یارانه‌ای و با قیمت پایین‌تر تامین شود تا دامداران فعالیت بهتری داشته باشند.

وی تشریح کرد: تولید شیر شهرستان به دلیل گرانی خوراک دام کم شده و به مقدار حدود 10 تن در روز رسیده که این موضوع به دلیل کشتار گاوهای شیری نیز بوده است و باید در مورد تامین خوراک با قیمت مناسب اقداماتی انجام شود.

اسدی‌پور ابراز داشت: فقط حدود 27 درصد از گوشت مرغ در شهرستان تولید و بقیه از مناطق دیگر تامین می‌شود که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: طرح‌های نظارتی شبکه دامپزشکی بر حمل و عرضه فرآورده‌ها از جمله شیر، گوشت سفید و قرمز، تخم‌مرغ و عسل با وجود یک اکیپ ثابت انجام می‌شود و در ایام خاص و برخی مناسبت‌ها به چهار اکیپ افزایش می‌یابد.

لزوم تخصیص اعتبار به بخش زنبورداری بم

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم با بیان اینکه شهرستان بم استعداد زیادی برای تولید عسل دارد، ابراز داشت: در حال حاضر تعداد یک هزار و 570 کندو در سطح شهرستان وجود دارد و می‌طلبد که اعتباراتی در این زمینه به بخش زنبورداری اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اقلیم بسیار خوب و وجود مناطق مختلف آب و هوایی این امکان را به وجود آورده است که در فصل تابستان در مناطق حاشیه سد نسا و در زمستان در مناطق کوهستانی از جمله دهبکری عسل بسیار مرغوب تولید شود.

==============

گزارش از: مهدی باقری

==============

انتهای پیام/80025/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول