اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رسالت حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌گریزی برخی مسئولان در شهرضا

در وضعیتی که از مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود برخی مسئولان شهرستان شهرضا در طول 19 ماه گذشته بدون در نظر گرفتن این اصل مهم همواره در جهت حذف و حاشیه‌نشینی اهالی مطبوعات و رسانه فعالیت داشته‌اند.

رسالت حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌گریزی برخی مسئولان در شهرضا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، این شهرستان با برخورداری از سابقه 70 ساله در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها در ادوار مختلف سیاسی به عنوان یکی از فعال‌ترین شهرهای کشور در این حوزه خطیر مطرح بوده است و همواره جایگاه و مرتبه درخشان شهرضا در مطبوعات و رسانه‌های محلی، استانی و ملی تحسین مسئولان کشوری را به دنبال داشته است.

یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای ایجاد فضای لازم برای انتقاد سازنده از روند عملکرد اجرایی و مدیریتی مسئولان است که این اصل مهم از سوی برخی مسئولان شهرضا به عنوان ابزاری برای تخریب قلمداد می‌شود و با کم‌ترین انتقادی  از سوی اصحاب رسانه شاهد اعمال سیاست‌های غیرحرفه‌ای و ضد ارزشی در جهت حذف منتقدان هستیم.

اخلاق‌مداری رسانه‌ای از مهم‌ترین اصول و معیارهای یک جامعه پویا و سالم به شمار می‌رود و به زعم بسیاری از مردم رسانه‌ها و مطبوعات شهرضا همواره در راستای این اصل مهم فعالیت داشته‌اند اما در طول 19 ماه گذشته به لحاظ استفاده ابزاری برخی مسئولان در شهرضا از مطبوعات و رسانه‌ها شاهد کم رنگ شدن این موضوع مهم هستیم.

در وضعیتی که در طول چند سال گذشته همواره شاداب‌سازی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی جزو مهم‌ترین نیازهای کنونی مردم شهرضا مطرح بوده است برخی مسئولان غیربومی و ناآگاه بدون در نظر گرفتن این اصل مهم  و با هدف عقده‌گشایی به اهداف پلید خود نسبت به ایجاد جنجال‌های مخرب و ناآرام‌کننده و تسری اختلاف‌های بین سازمانی به جامعه در سطح رسانه‌ها و مطبوعات  اقدام کرده‌اند.

عدم رعایت جایگاه و حرمت اصحاب خبر و رسانه از دیگر نکاتی به شمار می‌رود که در طول 19 ماه گذشته به اشکال مختلف در شهرضا به وقوع پیوسته است که به طور مثال اخراج دسته‌جمعی خبرنگاران در نشست کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان در مورخه 28/05/1392 به دستور کارشناس مسئول امور اجتماعی  فرمانداری شهرضا از بارزترین مصادیق این موضوع است که با وجود دعوت رسمی از اصحاب رسانه برای شرکت در این کارگروه پس از گذشت مدتی از آغاز جلسه به بهانه محرمانه بودن محتوای نشست به وقیحانه‌ترین شکل ممکن انجام گرفت.

یکی از نکاتی که هفته گذشته در جریان جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا از سوی یکی از مسئولان مطرح شده بود بحث لزوم انجام وظایف حرفه‌ای از سوی خبرنگاران و پرهیز این قشر جامعه از ورود به مسایل غیر مرتبط بود که البته باید به این موضوع مهم اذعان کنیم که با توجه به توصیه و اعمال فشار برخی مسئولان شهرستان به  تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های اجرایی مبنی بر عدم همکاری و تعامل با رسانه‌های منتقد، در عمل امکان تحقق این اصل مهم امکان‌پذیر نیست.

نکته دیگری که مسئولان باید نسبت به اهمیت آن توجه لازم را داشته باشند پرهیز از سیاه‌نمایی و مظلوم‌نمایی در سطح مطبوعات و رسانه‌هاست و دیگر اینکه مسئولان اجرایی باید بدانند و آگاه باشند که در عمل بین یک ملیجک و خبرنگار تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد.

در پایان از مسئولان استانی انتظار می‌رود که نسبت به آگاه‌سازی فرمانداران آینده از حقوق و وظایف مطبوعات و رسانه‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/63011/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول