اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اما و اگرها در اجرای فاز دوم پروژه منوریل قم

مونوریل راه شورا را به خبرنگاران بست

در حالی که حدود چهار سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه مونوریل قم می‌گذرد زمزمه‌هایی مبنی بر توقف این پروژه میلیاردی در فاز دوم به گوش می‌رسد.

مونوریل راه شورا را به خبرنگاران بست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که سه شنبه گذشته برگزار شد، با مصوبه جنجالی خود مبنی بر توقف پروژه مونوریل به یک باره به صورت غیرعلنی اعلام شد.

مصوبه‌ دو فوریتی‌ که از 21 عضو شورا 12 نفر به آن رای مثبت دادند تا قصه مونوریل قم به مقصد نرسیده به پایان برسد.

وقتی مباحث موافقان و مخالفان مونوریل بالا گرفت جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد و در همان جلسه طرح یک فوریتی مطرح و مسئله تحقیق و تفحص مطرح شد تا اطلاعات مخالفان در زمینه پروژه بیشتر شود و پس از آن تصمیم گیری شود.

در همین خصوص قرار شد جلسه بیست و ششم شورا با حضور مونوریلی‌ها برگزار شود و مشکلات و چالش‌های اجرای پروژه مورد بررسی قرار گیرد.

امروز در حالی که خبرنگاران آماده می‌شدند تا در این جلسه داغ که سرنوشت یک پروژه هزاران میلیاردی را مشخص می‌کند حضور پیدا کنند بار دیگر جلسه به صورت غیرعلنی اعلام شد تا داغ آن به دل خبرنگاران بماند.

به نظر می‌رسد سرنوشت مونوریل قم در فاز دوم با آب قم پیوند خورده باشد که هنوز سرنوشت هیچ کدام مشخص نیست گرچه تلاش‌های زیادی برای به سرانجام رسیدن آنها صورت گرفته است.

اما در حالی زمزمه‌هایی بر توقف فاز دوم مونوریل قم به گوش می‌رسد که هفته گذشته سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اجرای پروژه مونوریل قم مصوبه شورای عالی ترافیک است و هرگونه تغییر در این زمینه نیازمند مصوبه این شورا است.

با این حال این سوال به وجود می‌آید اگر تغییر در پروژه مونوریل نیازمند مصوبه شورای عالی ترافیک است پس شورای شهر قم به چه دلیل مصوبه‌ای را به نظر می‌گذارند که رای بر توقف پروژه مونوریل است.

پیشنهاد اولیه احداث مونوریل در قم با هدف گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی،‌ کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت از سوی شهرداری صورت گرفت که پس از بررسی‌ها و مطالعات کافی، این طرح با توجه به کم هزینه‌تر بودن آن در مقابل احداث مترو به تصویب این شورا رسید.

گرچه مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از سال 83 شروع و در هفتادوسومین جلسه شورای عالی ترافیک در سال 87 این مطالعات به تصویب رسید و فعالیت‌های اجرایی آن به صورت جدی از اردیبهشت 89 آغاز شد اما همواره مخالفان سرسختی در مقابل آن ایستادند و هر از چندگاهی سر و صدایی نیز بلند می‌کردند.

عمده مخالفان با این پروژه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر کریمه اهل بیت و خدشه‌دار شدن حریم قدسی حرم را علل مخالفت خود اعلام می‌کردند و طراحی ستون‌ها و ایستگاه‌های مونوریل را موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن نمادهای دینی شهر می‌دانستند.

اما در هر صورت که بود پروژه با تزریق مالی که از سوی دولت انجام می‌گرفت ادامه یافت تا اینکه پول‌ها نیز تمام شد و حرکت مونوریل به صورت لاک‌پشتی ادامه یافت و اکنون از پرو‍ژه‌ای که قرار بود تا پایان سال قبل فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد تنها ستون‌ها و ایستگاه‌های غول‌پیکر آن در طول رودخانه قم خودنمایی می‌کند.

باید منتظر باشیم و ببینیم آیا مصوبه جنجالی شورای شهر قم سیلاب عظیمی می‌شود تا بساط مونوریل را از این رودخانه جمع کند و یا مونوریلی‌ها قبل از رسیدن این سیلاب به مونوریل سدی در برابر آن بنا خواهند کرد؟

---------------------------

گزارش از: مهدی جعفری

---------------------------

انتهای پیام/2258/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول