اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران:

صادرات پسته کرمان 30 درصد کاهش یافت

نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرات پسته استان کرمان در سال جاری به علت برداشت دیرهنگام 30 درصد کاهش یافت.

صادرات پسته کرمان 30 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محسن جلال‌پور امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همایش روز صادرات در استان کرمان با هدف تجلیل از صادرکنندگان برگزیده، بررسی مشکلات و موانع صادرات و بیان شرایط استانی صادرات از طریق رسانه‌ها برگزار می‌شود.

هدف اصلی تحریم‌ها صادرات و روابط بین‌الملل ما بود

وی صادرات را ویترین اقتصاد یک کشور دانست و بیان کرد: روز ملی صادرات را در مجموع روزی می‌دانیم که ما حال اقتصاد و صادرات را می‌پرسیم و نبض آن را می‌گیریم تا متوجه شرایط این حوزه شویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: صادرات پنجره‌ای رو به دنیای اقتصادی خارج از کشور است.

جلال‌پور عنوان کرد: صادرات در سال 91 سال سختی را گذراند و از سال‌های دشوار اقتصادی ما در دهه‌های گذشته بود که اعمال تحریم‌ها مهمترین علت این امر بود.

وی افزود: اگر بگوییم در مسائل اقتصادی و کلان کشور تحریم‌ها کمتر از سوء‌تدبیرها نقش داشتند، حرف بی‌جایی نزدیم، اما تحریم‌ها در صادرات بیش از سوء‌تدبیرها ما را آزار داد و هدف اصلی تحریم‌ها صادرات و روابط بین‌الملل ما بود.

بخش خصوصی آمادگی مدیریت شرایط سخت‌تر از زمان کنونی را دارد

این فعال اقتصادی صادرات غیرنفتی را به دو بخش صادرات غیرنفتی مانند محصولات نفتی، پتروشیمی و میعانات گازی و همچنین صادرات غیرنفتی‌غیرنفتی تقسیم کرد.

جلال‌پور اظهار داشت: طی سال گذشته 21 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که 36 درصد کاهش را نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد در حالی که در بخش صادرات غیرنفتی‌غیرنفتی شاهد افزایش بودیم.

وی خاطر نشان کرد: افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی‌غیرنفتی نشان‌دهنده این امر بود که بخش خصوصی ما نه تنها کارش را خوب انجام داد، بلکه توان دارد در شرایط سخت‌تر از زمان کنونی مسائل را مدیریت و تولید را دنبال کند.

راهکاری برای پایه‌گذاری اقتصاد مقاومتی و مردم‌نهاد در ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی و مردم‌نهاد را در کشور پایه‌گذاری کنیم باید نگاه جدی به تقویت و پشتیبانی از بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی داشته باشیم.

جلال‌پور با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی از صادرات محصولات غیرنفتی‌ بود، گفت: آمار بیانگر این امر است که در سال گذشته شرایط سختی برای ارز نفتی داشتیم، اما در مجموعه کشور توانستیم، نیازهای ضروری را با همین ارز تامین کنیم و این نقطه قوت ما است.

وی اظهار داشت: ما در بحث صادرات معدنی و صنعتی باید به سمت ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم، زیرا صادرات محصولات به صورت خام راهگشای مشکلات ما نیست، اقتصاد ایجاد نمی‌کند و اشتغالزایی هم ندارد.

قیمت کالاهای صادراتی ما یک چهارم قیمت کالاهای وارداتی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: با نگاهی به متوسط قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی می‌بینیم که قیمت کالاهای صادراتی ما یک چهارم قیمت کالاهای وارداتی است.

جلال‌پور با اشاره به اینکه ایران می‌تواند، بهترین تامین‌کننده محصولات مورد نیاز مردم عراق باشد، افزود: تلاش می‌کنیم که صادرات استان کرمان به عراق در سال 93 به 20 میلیارد دلار برسد.

کاهش 30 درصدی صادرات پسته کرمان

وی تصریح کرد: طی شش ماه 40 هیئت تجاری از استان کرمان به کشورهای اروپایی، کشورهای تاثیرگذار بر کشورهای 1+ 5 و کشورهای تاثیرگذار در منطقه اعزام و یا دعوت می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که طی هشت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در زمینه صادرات از استان کرمان افت داشته باشیم، زیرا پسته نخستین محصول صادراتی ما است و در این مدت با کاهش 30 درصدی صادرات پسته نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

جلال‌پور در مورد علت کاهش صادرات پسته از استان کرمان تصریح کرد: در سال جاری به علت مسائل اقلیمی برداشت پسته یک ماه دیرتر انجام شد و ما عملا بخشی از بازار چین و اروپا را از دست دادیم.

فعالیت 200 صادرکننده در کرمان

وی از فعالیت 200 صادرکننده در استان کرمان خبر داد و افزود: تعداد صادرکنندگان استان کرمان با توجه به گرفتاری‌های موجود در حوزه صادرات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

جلال‌پور با اشاره به اینکه استان کرمان در صادرات کالاهای غیرنفتی‌غیرنفتی رتبه چهارم ایران را دارد، گفت: استان کرمان در صادرات کالاهای غیرنفتی رتبه نهم ایران را داراست.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال جاری بتوانیم بخشی از چالش‌ها را جبران کنیم و اگر روال صادراتی ما رقابتی باشد، روزهای خوبی برای صادرات در پیش‌رو داریم.

12 هکتار باغات پسته اکرمان در حال خشک شدن است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: چالش اصلی ما در حوزه صادرات استان کرمان بحث تولید و آب برای پسته است، زیرا به طور فزاینده‌ای از این موضوع آسیب می‌بینیم و 12 هکتار باغات پسته استان کرمان در حال خشک شدن است و هر سال بر این میزان افزوده می‌شود.

جلال‌پور اظهار کرد: برخی از باغات ما در استان کرمان هر 90 روز و گاهی هر 120 روز یک دوره آبیاری دارند در حالی که دوره آبیاری مناسب برای پسته هر 15 روز یک بار است.

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول